Archieven

 

Uw zoekacties: Kranten

Kranten

 

Let op: een deel van de gedigitaliseerde kranten- en tijdschriftencollectie is vanwege auteursrechtelijke beperkingen (70 jaar) alleen digitaal ter inzage en doorzoekbaar op onze studiezaal.

 
 

Zoeken in kranten

Voordat je gaat zoeken in de bibliotheek, raden wij je aan om de pagina te lezen over onze krantencollectie: https://regionaalarchiefrivierenland.nl/krantencollectie

Uitgebreide hulp bij het zoeken, vind je op https://regionaalarchiefrivierenland.nl/media/zoekwijzer_3_kranten.pdf

Eenvoudig zoeken
In de bovenste groene balk zie je een zoekveld. Hier kun je trefwoorden invullen waarop je zoekt in alle beschrijvingsvelden in de krantencollectie. Je kunt hier bijvoorbeeld zoeken op plaatsnaam of trefwoord. 

Wildcards kunnen het zoeken makkelijker maken. De meest gebruikte wildcards zijn:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoek je naar woorden die op elkaar lijken.

Kun je niet vinden wat je zoekt, dan betekent dat nog niet altijd dat we het niet hebben. Neem dan contact op met onze studiezaal! 0344 612 230 of https://regionaalarchiefrivierenland.nl/vraag-over-archiefonderzoek

Uitgebreid zoeken
Klik op de knop ‘Uitgebreid zoeken’ aan de rechterkant en er opent een extra zoekvenster. In dit venster vind je het veld ’Periode’.

Filters
Je kunt de zoekresultaten ook beperken door de filters te gebruiken in de groene balk onder het zoekveld ‘Alle Velden’. De filters zijn: ‘Naam krant’ en ‘Jaargang’.

Zoekresultaten
Als je alle zoekcriteria hebt bepaald, klik je op de knop ‘Zoek’. Je kunt de zoekresultaten oplopend of aflopend sorteren op datum of laatste wijziging.

Filter: 1886x
beacon
1  zoekresultaat
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Krantenpagina
Nieuwe Tielsche Courant, 1886-12-04; p. 2
Naam krant:
Nieuwe Tielsche Courant
Datum:
1886-12-04
Jaargang:
1886
Pagina:
2
Sinterklaas als kinderheilige. Onze Burgervader heeft de ingezetenen van Tiel uitgenoodigd, niet bevolen, om den St. Nicolaaeavoud niet op Zondag, maar op Maandag te vieren. Hij deed dit zeker, niet omdat bij tegen de viering van dien avond gestemd is — daarvoor is hij, die zeil een goed huisvader is, te veel kindervriend, maar ordeshalve, om de Zoudagrust niet te storen en de kindertjes voor wien toch die avond in hoofdzaak bestemd is, en ook moet zijn, zullen het hem niet kwalijk nemen, nu hun genot niet gestoord, slechts vier en twintig uren verschoven wordt. Geheel anders handelde do Magistraat van Tiel in het begin der 17e eeuw; toen trad hij als katechiseer- en zedemeester op en verbood bij publicatie „dat voortaen gene kynderen binnen diezer stad eenige schoe nen bij haere vrunden nog bij anderen op St. Nicolaesavond , nog voor ofte nae zullen mogen brengen nog zetten, noch te bij yematid anders gebrocht te werden , om volgens de olde gepleechte gewoonte met eenige ge- schencken ofte giften version te worden,” en zelfs aan bakkers of kramers werd toen de openbare verkoop van hunne waren verbo den, Maar veel gebaat schijnt die publicatie niet te hebben; althans zij werd van 1621 tot 1630 telkens vernieuwd, tot dat er weder een mildere geest iu den Raad de bovenhand kreeg en Sinter Klaas weder in zijne waar digheid van kinderheilige werd hersteld. Die verordening was bepaald een uitvloeisel van de strenge Calvinistische denkbeelden, die destijds in ons vaderland heerschtcn ; ten ge volge waarvan men het begiftigen der kin derschoenen aanzag als „uit d’olde super stitiën voort spruitende anderdeels van ver keerde oeconomische begrippen. „Men wilde de excessen en overdaet, strekkende tot merckelijke kosten en schade der burgeren ende ingezeetenen dezer stede" weren, als of dit verbod zou helpen I Wat zouden onze
voorvaderen, als zij uit hun graf konden opstaan , nu wel zeggen, als zij de fraaie winkels in de goede stad van Tiel konden aanschouwen, gestoffeerd en prijkende met tal van waren , sieraden en kramerijan , uit nemend geschikt, om als geschenken uitge reikt te worden, niet slechts aan kleine, maar ook aan groote kinderen. Dit is mis schien ook wel eene verkeerde richting van onzen tijd , dat de Sinterklaas-avond zijn doel voorbij heeft gestreefd en te veel een feestdag ook voor volwassenen geworden is. Sinter Klaas was van ouds de beschermheilige der kinderwereld, en dat dient hij te blijven, trots de strafpredikatiën der rechtzinnigen en der zedemeesters van onzen tijd. Ook de po gingen , om dien avond te vervangen door den Kerstavond en den denneboom de plaats te doen innemen der kinderschoenen, zal niet licht gelukken; daartoe heeft Sinter Klaas in ons vaderland te veel het burgerrecht ge kregen. Men wil hem wel eens weren onder het voorgeven , dat zijn feestavond van hoi- denschen, de Kerstboom van ehristelijken oor sprong zou zijn, maar dit is bepaald on waar ; het tegendeel is het geval; het plan ten van den Kerstboom wortelt in don hei- deuschen tijd ; hij werd door onze Germaansche voorouders bij hunne offerfeesten in den mid winter rondgedragen en voor de woningen gezet. Sinterklaas is ook niet, zooals sommigen meenen , do bijzondere kinderheilige van ons land, waar evenwel zijn feestavond met meer luister wordt gevierd dan in eenig ander, maar ook elders o, a. te Friedrichstadt aan den Eider on te New-York wordt hij nog door de afstammelingen der Nederlandsche kolonisten in eere gehouden. In Middel- Europa , bovenal in Duitsckland , treedt hij op 5 December, ofschoon niet altijd onder den naam van Nikolaas, maar ook onder dien van knecht Ruprecht Pelzmarte en in Oostenrijk onder dien van „Krompus” of „Wauwau” op. In Oostfriesland en West falen daarentegen heeft hij nog den naam behouden van „de Klaasman." In eerstge noemd land, waar nog een Nederlandsch d
Gevonden alinea's: 2