Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1872; p. 6

De Olijftak

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1872; p. 6
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
6
Datum:
1872
Jaargang:
1872
Is onderdeel van:
6
DE OLIJFTAK .
hoofdkwartier zich voor den slag bevond . Van de rots-toppen ( rots-toppen ) kan men nog ' t geheele slagveld tot naar Vittoria overzien , dat den // ijzpren hertog » een zijner schoonste titels bij zijnen naam ertangen deed .
Voor ' t overige wekt thans deze spoorweg , als een der hoofdaderen van ' t verkeer des nieuweren tijds tusschen Frankrijk en ' t Pyreneesche Schiereiland , de hoogste belangstelling op . Die baan meer dan iets anders heeft doen zeggen : // er zijn geen Pyreneeën meer .// Ware dit in een gezonden zin opgenomen , Frankrijk had zich de verliezen van den jongsten bloedigen krijg niet te be-klagen ( beklagen ) gehad . De vredelievende staathuishoudkundigen in Spanje hopen dat door het toenemend verkeer en den steeds meerderen aanleg van spoorwegen het in eigen grond zoo rijke land nog eens weder tot bloei zal kunnen geraken ; jammer genoeg dat de partijen aldaar elkander steeds op ' t vinnigste blijven bekampen , zooals ook ' t nieuwe koningschap , uit de jongste omwenteling van Spanje voortgekomen , reeds ondervonden heeft .
De reiziger in Spanje , die door den Teehas-pas komt , ondervindt dadelijk dat hij een nijvere streek bereikt heeft , waar de dorpen elkander , omsloten door de ge-bergten ( gebergten ) , tamelijk spoedig opvolgen . De huizen hebben daar nette kleine tuinen , en ' t groene loof slingert zich liefelijk om de vensters . Vittoria is bijkans het midden-punt ( midden-punt ) van eene rijke vlakte van zes tot acht uren doorsnede , en die van alle zijden door met gras en hout bewassen rotsen omgeven is . De stad is weinig minder bevallig dan hare ligging ; Vittoria heeft zelfs niet het aanzien van de oud-Spaansche ( oud-Spaansche ) steden : de breede , zindelijke straten en de zeer schoone huizen , uit gehouwen steenen opge-trokken ( opgetrokken ) , zetten daaraan een eigenaardigen stempel by , dien men nergens elders bijna in Spanje vinden zal . Men gevoelt dat men in het Baskische gewest is , met zijne eenvoudiger zeden en arbeidzamer aard der bevolking dan in het overige Spanje ; ' t is niet het matte Zuiden , maar ' t nijvere , werkzame Koorden des lands , waarin men door den pas komt waarvan de afbeelding hierbij eene juiste voorstelling geeft .
tT*=<i=€«r<£<lr *
Be owlumii w liet MMscli Diep
iiij Moeriiji
&$ —
In den vorigen jaargang van den « Olijftak /' hebben wij reeds de voltooiing van dit kolossale werk vermeld , dat den roem van Neêrlands waterbouwkundigen ge-handhaafd ( gehandhaafd ) en de bewondering ook van den vreemdeling opgewekt heeft .
Wij laten hier eenige opgaven en cijfers volgen , ter juistere waardeering van dien , in betrekkelijk korten tijd voltooiden arbeid .
De as der overbrugging snijdt het Hollandsch Diep in eene strekking oostwaarts van het Noodveer , op den
De afstand tusschen de kruinen der wederzijdsche djken is 2,536.50 M . De overbrugging bestrat uit : 1 ". een aarden dam , sluitende aan den
Zuidhollandsohen wal , lang 696.50 M .
2 '. de vaste brug van 14 openingen , wijd in den dag elk 100 M ., of van hart tot hart der pijlers 195 M ., tusschen de
voorkanten der landhoofden 1,465.00 />
3o . een aarden dam , sluitende aan het zuidelijke landhoofd der brug , lang . . 116.25 »
4 °. een draaibrug van twee openingen , ieder wijd in den dag 16 M ., tusschen de
voorkanten der landhoofden ' 37.50 n
5 °. een aarden dam tusschen het zuide-lijk ( zuidelijk ) landhoofd der draaibrug en den Noord-brabantschen ( Noord-brabantschen ) zeedijk , lang 221.25 *
Te zamen . . 2,536.50 M .
Ten noorden van de draaibrug ligt een rijzen leidam , met de kruin ter hoogte van 2.50 M . boven A . P ., zoo - i dat de draaibrug in eene haven of vaargeul ligt , en ook bij ruwe weersgesteldheid door de vaartuigen veilig kan worden genaderd .
De bovenkant der spoorstaven op de bruggen en op de dammen ligt ter hoogte van 6.89 M . boven A . P ., met uitzondering van den noordelijken dam , waarop de spoorbaan over de lengte van 538 M . daalt van 6.89 M . boven A . P . tot 4.20 M ., boven A . P .
De overbrugging is ingericht voor eene spoorbaan . De landhoofden en tien der pijlers hebben een gewoon betonfundament , omsloten door dampalen en gedragen door heipalen .
De dampalen , dik 25 C . M ., lang 14 M ., zijn met den punt gedreven tot 12 M . onder A . P . De heipalen , lang 18 M ., zwaar in het midden der kruin 32 c . M ., zijn met den punt gedreven tot ] 6 M . onder A . P ., en af-gezaagd ( afgezaagd ) ter hoogte van 6.25 M . onder A . P .
De dikte van de fundeering bedraagt 5.65 M . De rivier-bodem ( rivierbodem ) om de betonkuip is gebracht ter diepte van 7 M . onder A . P ., en verdedigd door ijzeren zinkstukken . Tegen de kuip is eene steenstorting aangebracht .
De pijlers beslaan uit een hardsteenen bekleeding met eene vulling van metselwerk van gebakken steen . De bovendikte der pijlers is 5 M .; de dagzijden hebben eene vulling van V20 der hoogte . De drie pijlers in de zuidelijke geul zijn met luchtdruk gefundeerd . De on-derkant ( onderkant ) van twee dezer pijlers bedraagt 22 M . onder A . P ., van den derden op 18 M . onder A . P .
De grond is in de werkkamers door arbeiders ont-graven ( ontgraven ) , door middel eener hydraulische inrichting dooi-de ( dooide ) kokers naar boven , en verder door de luchtsluizen naar buiten gevoerd . De pijlers werden onder het dalen niet opgehangen ; maar de loodrechte stand alleen be-houden ( behouden ) door gelijkmatige ontgraving van den grond in de werkkamers . De rivier om de drie pneumatische pijlers wordt ook verdedigd door zinkstukken en steenstorting . Deze pijlers hebben voor ' t overige gelijke samenstelling ' en afmetingen als do overige pijlers .
Elke opening der brug is afzonderlijk overspannen ; de laatste overspanning had in November jl . plaats .
De benedenrand der ijzeren draagwanden is recht,de bovenrand gebogen . De dwars - en lengte-liggers van het dek zijn van staal gemaakt .
De landhoofden en de pijlers der draaibrug zijn aan-gelegd ( aangelegd ) op een doorgaanden houten vloer , gedragendoor een paal roosterwerk . De bovenkant van den vloer ligt ter hoogte van 5 M . onder A . P . De pijler is geheel bekleed met hardsteen ; van de landhoofden alleen de dagzijde in de doorvaart-openingen .
De ijzeren bovenbouw der draaibrug bestaat uit twee opengewerkte draagwanden , gekoppeld door dwarsdragers en gedragen door een gesmeed ijzeren spil .
ACHTEREENVOLGENS WERDEN AANBESTEED :
De grondboringen , door M . Cronenburg , te Culemborg . De onderbouw der draaibrug enz ., door D . Volker , te Dordt . De pijlers voor de groote brug , in twee perceelen , door
E . üouin , te Parijs .
De spoorweg—Zevenbergen enZwaluwe , door D . Volker
te Dordt , en A . Volker , te Sliedrecht .
ld . — Dubbeldam , door M . Verheul en H .
Jansen , te Utrecht .
De bovenbouw d . draaibrug , door de Grofsmederij te Leiden .
Metalen bovenbouw der groote brug , door van Vlissin -
gen en van Heel , te Amsterdam . Noordelijke spoorwegdam , — D . en A . Volker . Werken tot beteugeling der noordelijke geul , door E .
de Groot , te Giessendam . De landhoofden enz ., — D . en A . Volker . Een rijzen dam aan den Noordbrabantschen wal , —
D . en A . Volker . Krib beneden van den Noordel . spoorwegdam , — id ., id . Het leveren van stortsteen , id ., id . Twee kribben en ' t verlengen van een vleugeldam , id ., id . Veerhaven te Willemsdorp , door B . Voordendag , teStrijen .
Herstelling der glooiingen enz ., — C . Kuijk , te Breda .
Voorts werden nog overeenkomsten getroffen voor de uitvoering van zinkwerken , het opzichtersgebouw , de beteugeling van verdiepingen , het verhoogen en ver-dedigen ( verdedigen ) van muren enz .
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer