Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1871; p. 20

De Olijftak

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1871; p. 20
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
20
Datum:
1871
Jaargang:
1871
Is onderdeel van:
6
DE O L IJ F T A K .
houdingen der huiskat bereikt heeft . De kat behoort , l | door hare beweeglijkheid , tot die dieren , die het moeielykst zijn te teekenen . Slechts weinigen , zelfs van de eerste schilders zijn in staat eene kat met alle juistheid af te beelden ; maar al 1e dikwijls zijn die voorstellingen zoo stijf , dat men een opgezet dier meent voor zich te hebbeu .
Mind alleen heeft de kunst verstaan om levende katten i voor te stellen , ze in hare bewegingen op te vatten , haar eigenaardig karakter , haren aart , hare persoonlijkheid , haar uiterlijk , den vleienden blik der liefkozende zoo - j wel als de tijgerachtige uitdrukking der toornige kat , | hare krommingen , hare vechtpartijen , hare sierlijkheid j van beweging , op waarlijk geniale wijs te schilderen . En hoe natuurlijk zijn al deze groepen , hoe zuiver en toch niet 1 e » gelikt « zijn die afbeeldingen , met welk eene | vaardigheid behandelt hij vooral ' t fijne , poezelige jonge dier ! Geen streep te veel , geen trek herhaald . Eigenlijk " moet men om zijne teekeningen naar waarde te schatten een kattenvriend zijn , zooals men bij ieder kunstwerk , om het recht Ie doen wedervaren , zich in de stemming en den geest van den ontwerper moet kunnen verplaatsen . Mind , of zooals zijne landslieden hem noemden en nog noemen , // de Berner Friedli // heeft zijne lievelingen in alle omstandigheden en wisselingen huns levens geteekend : in den woesten strijd met hun vijand , den i hond ; op hunne nachtelijke zwerftochten in den mane-schijn ( maneschijn ) over de daken ; in gen oedelijke tafereelen uit het familieleven ; op de mukenjacht , enz . Zijn voortreffelijke kattenstudiën zijn dus zoo veelvuldig , dat wij niet in staal zijn zelfs een gedeelte daarvan , veel minder allen te beschrijven , zooals zij in het oorspronkelijke of in meer of minder wel geslaagde kopieën voor ons liggen . | Een oogenblik echter wenschten wij stil te staan bij de | schilderij der kattenfamilie . Het is een der best gelukte schetsen van onzen katten-Rafaël en ongetwijfeld de getrouwste en fijnste navolging van zijne zoo zeldzaam geworden aquarellen . Ook hier zien wij een kattenge-zin ( kattenge-zin ) : het ontbijt is afgeloopen , de kleintjes zijn gewas-schen ( gewas-schen ) en gekamd , de moeder mag aan haar eigen toilet denken . Niet met de behaagzucht eener da
In dien tusschentijd vieren de jongen hun moedwil bot en twee spartelen , al vechtend over den grond . Vooral vestigen wij de aandacht op het lieve snoetje van het onderliggende katje , dat met de beide achter-pooten ( achter-pooten ) den kop van den anderen wegduwt . Zulke kabouters-gezichtjes kon alleen Mind teekenen !
Onze kunstenaar behandelde zijn katten-schilderijen op dezelfde wijze als zijn onderwijzer Ereuder.berger zijne genrestukken uit het Zwitsersche landleven ; hij teekende ze met pen of potlood op losse bladen en kleurde ze licht . n.et waterverf . Meestal zijn de dieren van de grootte , zooals op bovenstaande houtsnede ; slechts enkele katten heeft hij in levensgrootte geteekend . Het schilderen in olieverf was hem geheel onbekend . Ook bracht hij geen zijner stukken op koper ten einde ze te vermenigvuldigen . De etsen die na zijnen dood uitkwamen , zijn door andere kunstenaars volgens zijne oorspronkelijke teeke-ningen ( teekeningen ) op de plaat geeopieerd . Zij strekken echter niet tot verhooging van zijn roem , daar zij noch de nauw-keurigheid ( nauwkeurigheid ) , noch de zachtheid en netheid van het oor-spronkelijke ( oorspronkelijke ) bezitten .
Onder zijne teekeningen moeten wij toch nog mel-ding ( melding ) maken van zijne op ' t papier voorgestelde beeren en zijne kindergroepen . Mind hield van de eersten bijna evenveel als van zijne katten , en hield vol dat niemand meester Bruin zoo getrouw had weergegeven , als hij zelf . De studiën voor deze teekeningen deed hij bij ' t beerenhol in Bern , waar , zooals men weet , altijd een paar dezer dieren — in ' t . wapenschild van hot kanton voorkomende — onderhouden worden ; hij was zulk een druk bezoeker van die plek , dat de dieren hem als een geliefkoosd huisvriend beschouwden . Deze teekeningen onderscheiden zich door frissche natuur-lijkheid ( natuurlijkheid ) en waarheid ; de groepeering is los en bevallig — want Freudenbergcr was in dat opzicht een voortreffelijk
meester geweest — en de teekening volkomen zuiver , hoewel wat stijver dan in de katten-studiën , wellicht omdat Mind in deze teekeningen minder zelfstandig en nog onder den invloed van de richting zijns onderwijzers was . In ' t begin van zijn zelfstandig werken verkocht Friedli zijn kattenteekeningen nog voor ware spotprijzen . </ De eene door de andere voor vijf tbatten » ( ongeveer 20 kreutzer voor iedere kat afzonderlijk op een blad ): was steeds zijn antwoord , wanneer men hem naar den prijs van eene teekening vroeg . Toen echter die teekeningen bekendheid , ja roem erlangden , toen zoowel zijne lands-lieden ( landslieden ) als vreemdelingen ze om strijd wilden koopen , stelde de weduwe van Freudenberger , die eene goede huishoudster was , deni prijs hooger en eindelijk werden er zooveel Louis-d'or ( Louis-d'or ) voor betaald , als daarvoor in't eerst halzen werden gevraagd . Vele dezer teekeningen versieren thans de galerijen van Rusland en Engeland . Maar bijna evenzoo velen worden als Mind's schetsen verkocht , die hij nooit onder de oogen heeft gehad , terwijl indus-trieelen ( indus-trieelen ) kopieën als oorspronkelijke stukken ter markt brachten , waarvan enkele niet groote kunst vaardigheid den stijl der echte teekeningen weergeven . De echte « Mind's » zijn intussehen zeer zeldzaam geworden .
Hoewel Mind , door de opprijsstelling van zijne teekeningen door het publiek , zich eene onafhankelijke positie had kunnen verschaffen , had hij daarnaar echter volstrekt geen begeerte ; ook na Ereudenberger's dood bleef hij in diens huis als werkman van de weduwe , evenals hij vroeger in dienst van haren man was geweest . Zij gaf hem woning , kleederen en den kost en verzorgde hem tot aan zijn dood , waarvoor zij de opbrengst van zijne werken opstreek . Het ontbrak niet aan welgemeende pogingen om den kunstenaar aan deze onwaardige stelling en de overheersching van eene grillige vrouw te onttrekken ; zij leidden tot niets , daar Mind geestkracht noch eerzucht bezat , en heel tevreden was als hij maar in den gewonen dagelijkschen sleur , en onder onveranderde omstandig-heden ( omstandigheden ) , voortleven kon . Daar hij voortdurend in gezelschap van katten verkeerde , schijnt hij zich ten langen laatste eenige der eigenaardigheden van deze dieren te hebben eisen gemaakt : ongezellig , grillig , en aan de eenmaal gekozen woning gehecht .
Tegelijk daglooner en kunstenaar was hij van ' s morgens vroeg tot ' s avonds laat voor zijn papier gezeten , over een tafel gebogen , wier bezit hij met zijne katten en kikvorschen deelde , de slaapmuts met kwast diep over de ooren getrokken , een gekromden rug , een zuur , norsch gelaat , een klein lichaam met in ' t oog loopend lompe handen en voeten , en een piepende zwakke stem — ziedaar het uiterlijke beeld van een man , wien de geschiedenis der kunst uit louteren gril , met . den fraai-klinkenden ( fraai-klinkenden ) naam van den italiaanschen koning der schilderkunst heeft vereerd . Zoo leeft hij nog in de herinnering van enkele grijsaards voort , die hem voor zestig jaar in zijn beseheiden studeervertrek hebben bezocht .
Het srestel van Mind was van dien aart dat hem geen lange levensduur vergund kon zijn . Hij kreeg eene borstkwaal , die hem langen tijd ongeschikt tot werken maakte en hem eindelijk in November 1814 door eene longtering ten grave sleepte .
Zoo weinig lichtpunten of zelfs glans het uiterlijke leven van den katten-llafaël , in vergelijking met dat van zijn grooten naamgenoot , ook oplevert , des te belangwekkender is zijn innerlijk leven , zijne verstands-ontwikkeling ( verstandsontwikkeling ) . Een mensen , bijkans ontbloot van alle geestvermogens , door de natuur veronachtzaamd , opge-groeid ( opgegroeid ) onder de ongunstigste omstandigheden , toont op een zeer beperkt kunstgebied een eigenaardigen , waarlijk genialen aanleg , die uit de harde schaal tot geurige bloesem en vrucht ontkiemt en rijpt . Verschijnselen van dien aart zijn een sprekend bewijs , dat de wetten der schedelleer , naast vele overdrijvingen en afwijkingen , toch veel gulden waarheid bevatten .
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer