
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
![]()
0779
Archief van het gemeentebestuur van Lienden, 1928 - 1979
Inventaris
Plaatsingslijst 2. Stukken betreffende afzonderlijke onderwerpen 2.2. Taak ![]()
Voor het kadaster t/m 1989: zie toegang 0802: gemeentebestuur van Lienden 1811-1928.
2.2.2. Openbare orde 2.2.2.2. Bevolking en Burgerlijke Stand ![]()
Zie voor het bevolkingsregister 1920-1939 en daarvóór: archief 802
1332-1334 Registers van ingekomen en vertrokken personen, 1929-1940 ![]() 1334 1936 juli 3 - 1940 mrt 15, ingekomen
0779 Archief van het gemeentebestuur van Lienden, 1928 - 1979
|
meer informatie over MAIS-(M)DWS