We staan in de top 3 voor de Gelderse Roos!
Op maandag 19 februari heeft de jongerenjury vergaderd over de 24 inzendingen voor de Gelderse Roos Prijs 2024. Ons project 'Spraakmakend Verleden' is door de jury gekozen als 1 van de 10 beste inzendingen. Na een pitch voor de jury zitten we nu zelfs in de top 3!
In maart mogen wij als een van de 10 beste inzenders hun project komen pitchen voor de jury, bestaande uit Hassan Mohamed (Rozet, winnaar voorgaande editie), Janneke van Es (Erfgoedhuis Zuid-Holland, Erfgoed Jong), Jesse Klein Entink (talentmakelaar Achterhoek), Sifra Verheijden (archeoloog, Jongerengilde Erfgoed Gelderland) en Vyasa Wolvetang (Docent HAN). Op 27 mei wordt de winnaar bekendgemaakt.
Spraakmakend verleden
In het schooljaar 2022-2023 werkten 180 leerlingen van het Lingecollege aan een Oral History Project ‘Spraakmakend Verleden’. In dit project werkte het RAR samen met de Tielse Molukse stichting Buah Hati en het Lingecollege. Het was een vakoverschrijdend programma voor de vakken Geschiedenis, Nederlands en Tekenen/Handvaardigheid.
Het project begon met een introductieles over de Molukse geschiedenis door Benji of Kaja Sariwating van Buah Hati. Vervolgens deden de leerlingen bronnenonderzoek in de klas. Hiervoor heeft het RAR verschillende bronnen bij elkaar gezocht en een les ontwikkeld. Daarna hielp Ronald Giphart de leerlingen met het voorbereiden van het interview. Het hart van het onderzoek is het interviewen van een Molukse oudere over zijn of haar leven. In totaal interviewden de leerlingen 24 Molukkers.
In de laatste stap kregen de leerlingen een schrijfworkshop van Giphart en maakten ze een betoog. Daarnaast maakten ze een illustratie voor bij het artikel. Hiervan werd per klas een krant gemaakt die werd aangeboden aan de Molukse gemeenschap tijdens een eindpresentatie bij Buah Hati.
Waarom maakt dit project kans op de Gelderse Roos Prijs 2024?
Het project betrekt jongeren op een bijzondere manier bij erfgoed. De jongeren leren over de Molukse cultuur en geschiedenis door persoonlijke verhalen van Molukse ouderen. Dit maakt het erfgoed concreter en persoonlijker voor hen. Ze kunnen zich beter inleven in de mensen die de geschiedenis hebben meegemaakt en ze leren over hun ervaringen, hun motivaties en hun gevoelens. Behalve onderzoeksvaardigheden oefenen de leerlingen met sociale en communicatievaardigheden. Het gaat bij dit project ook om het delen van onderbelichte verhalen, zodat deze geschiedenis meer kleur, betekenis en gelaagdheid krijgt. Het gezamenlijk maken van een krant, een concreet eindproduct, geeft een duidelijk doel om naar toe te werken en maakt het project leuker.