Groep 7 en 8

Welke bezoeklessen hebben we voor groep 7 en 8 van het primair onderwijs?

Voor de bovenbouw van basisscholen in ons werkgebied hebben we een hele reeks lessen. In de les Droge Voeten moeten leerlingen kiezen wat ze meenemen als het water stijgt. Bij Oorlogscodes kraken zen de codes en vinden het object in het archief. Tijdens Stadsgroen in kaart bekijken leerlingen oude en nieuwe kaarten om te beoordelen hoe groen de stad vroeger was en hoe groen hij nu is. Van Dorp en Hanzestad laat ze beslissen over de toekomst van een dorp in de Middeleeuwen. En bij Stem op mijn Partij maken ze kennis met de moeilijke keuzes die je moet maken bij het opstellen van een Miljoenennota. 

Bezoekles: Mijn familie en ik

bladzijde uit een geslachtsregister van de familie SchullDe leerlingen krijgen een thematische rondleiding door de schatkamer van het RAR. Ze zien verschillende soorten bronnen die meer vertellen over iemands familiegeschiedenis en ontdekken hoe mensen vroeger hun eigen familiegeschiedenis hebben onderzocht. Zo zien ze bijvoorbeeld een boek vol familiewapens. Daarna gaan de leerlingen zelf in kleine groepjes aan de slag met een stamboom van een bekende Tielse familie. 

De klas wordt opgedeeld in twee groepen. De ene helft begint met de opdrachten en de andere helft bezoekt het depot. Daarna wordt er gewisseld. 

Kosten Een bezoekles is gratis voor basisscholen in het werkgebied van het RAR
Max. leerlingen 30
Bezoektijden Maandag t/m vrijdag, in overleg.
Bezoekduur 90 minuten
Voorbereidingstijd 10 minuten + reistijd
Kerndoelen en competenties 51, 52 en 56

 

Bezoekles: Van Dorp tot Hanzestad

Door Doc Brown - eigen werk (own work) + Base map from: File:Europein1328.png by Afterword, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5490716In de veertiende eeuw trad Tiel toe tot de Hanze, een Noord-Europees verbond van handelssteden. Tot in de late Middeleeuwen was Tiel een belangrijke handelsstad. In het archief ga je op zoek naar documenten die met dit verleden te maken hebben.

Hoe groeiden kleine dorpen in de Middeleeuwen uit tot grote en welvarende steden? In dit spel beslis je over de toekomst van een dorp rond het jaar 1000. Je komt erachter dat je invloed kunt hebben, maar dat er soms dingen gebeuren die je niet in de hand hebt. Lukt het je om de stad rijkdom en welvaart te geven of liggen er misschien moeilijkheden op de loer? Als je aan het eind van het spel de meeste munten hebt verdiend, ben je de winnaar!

De klas wordt opgedeeld in twee groepen. De ene helft speelt eerst het spel en de andere helft bezoekt het depot. Daarna wordt er gewisseld. 

Kosten Een bezoekles is gratis voor basisscholen in het werkgebied van het RAR
Max. leerlingen 30
Bezoektijden Maandag t/m vrijdag, in overleg.
Bezoekduur 90 minuten
Voorbereidingstijd 10 minuten + reistijd
Kerndoelen en competenties voornamelijk 51 en 61

 

Bezoekles: Stem op mijn Partij

stembiljet en hand met rood potlood fotograaf Jan Bouwhuis

Elke vier jaar zijn er verkiezingen. Als je 18 jaar en ouder bent, mag je op een partij stemmen. Zo heb je invloed op welke mensen het land of de gemeente besturen. In deze les ga je in het depot van het archief kijken naar het verleden van de verkiezingen in Tiel.

Je gaat ook ervaren hoe het is om de Miljoenennota te maken en geld te moeten verdelen over verschillende posten, zoals de zorg, de natuur en sociale zaken. Waar zou jij het meeste geld aan willen uitgeven? Je gaat met je groep in overleg en beslist hoeveel geld er naar de verschillende posten gaat. Ben je tevreden over de verdeling of moeten de belastingen misschien omhoog?

Kosten Een bezoekles is gratis voor basisscholen in het werkgebied van het RAR
Max. leerlingen 30
Bezoektijden Maandag t/m vrijdag, in overleg.
Bezoekduur 90 minuten
Voorbereidingstijd 5 minuten + reistijd
Kerndoelen en competenties Met name 36, 51 en 61

 

Bezoekles: Stadsgroen in kaart

foto van materialen bij de bezoekles voor de bovenbouw stadsgroen op de kaartGroen in de stad verdwijnt, bijvoorbeeld door het bouwen van nieuwe woningen en het verharden van pleinen. Maar hoe groen was Tiel vroeger? Dit kunnen we onderzoeken door naar oude kaarten te kijken. De leerlingen gaan aan de slag met een 400 jaar oude kaart en vergelijken die met de huidige plattegrond van Tiel. Wat zijn de verschillen en wat kunnen we doen om Tiel weer te vergroenen? In de rondleiding door de depots zien de leerlingen nog meer origineel materiaal van het groene Tiel van vroeger. 

Kosten Een bezoekles is gratis voor basisscholen in het werkgebied van het RAR
Max. leerlingen 30
Bezoektijden Maandag t/m vrijdag, in overleg.
Bezoekduur 90 minuten
Voorbereidingstijd 10 minuten + reistijd
Voorbereiding op school

Klas in twee groepen delen.

Lesdoelen
  • Leerlingen verwoorden de invloed die mensen hebben op hun eigen omgeving.
  • Leerlingen geven vorm aan hun eigen wensen en ideeën over hun eigen omgeving.
Oriëntatie op jezelf en de wereld
  • 39 De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
  • 50 De leerlingen leren om te gaan met kaart en atlas.
  • 51 De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals aanwezig in ons cultureel erfgoed, en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.

 

Bezoekles: Droge Voeten

leerlingen bezoekles RAR Droge VoetenHoe houden mensen door de tijd heen het water tegen? Wat kun je daarvan zien in het landschap? Welke voordelen geeft het wonen met water? In het rivierengebied vind je veel landschapselementen terug die te maken hebben met het leven in een waterrijk gebied.

Hoe beter leerlingen in deze les samenwerken, hoe meer water ze verdienen. Als het waterpeil genoeg is gestegen, gaan ze het evacuatiespel spelen. Wat hebben mensen echt nodig als ze per direct moeten vertrekken? Wat zou jij dan meenemen? Kies je voor dingen met geldwaarde, emotionele waarde, praktische waarde?   

Kosten Een bezoekles is gratis voor basisscholen in het werkgebied van het RAR
Max. leerlingen 30
Bezoektijden Maandag t/m vrijdag, in overleg.
Bezoekduur 90 minuten
Voorbereidingstijd 5 minuten + reistijd
Voorbereiding op school Klas in 2 groepen verdelen, daarna in groepjes van 3 leerlingen.
Kerndoelen Met name 3, 4, 48, 51 en 56
Competenties Samenwerken en probleemoplossend vermogen

 

Klik hier om te reserveren              

 

Bezoekles: Oorlogscodes

leerling bezoekles RAR OorlogscodesDe leerlingen gaan in groepjes op zoek naar een object uit de Tweede Wereldoorlog. Wat is er in Tiel en omgeving gebeurd tijdens de oorlog? Hoe was het om in die tijd te leven? Ze krijgen in totaal 3 opdrachtkaarten. De opdrachten leiden tot verschillende codes, en uiteindelijk naar een uniek object uit het archief.

Als alle codes kloppen, weten de leerlingen wat hun geheime object is. Als dat gelukt is, mogen ze het depot in, op zoek naar hun object… Tot slot presenteren ze hun object, aan de hand van de eerder gemaakte opdrachten, aan de rest van de groep.

Kosten Een bezoekles is gratis voor basisscholen in het werkgebied van het RAR
Max. leerlingen 30
Bezoektijden Maandag t/m vrijdag, in overleg.
Bezoekduur 90 minuten
Voorbereidingstijd 10 minuten + reistijd
Voorbereiding op school Klas in groepjes van 3 indelen.
Kerndoelen Voornamelijk 1-3, 54 en 56

 

Klik hier om te reserveren