1.286 afbeeldingen
sorteren op:
950
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont Joseph Goebbels, de minister van propaganda, achter zijn bureau en daarnaast een vrouwelijke figuur die vraagt aan Goebbels om het liegen te leren. Het linkerbeen van de figuur lijkt een bokkepoot te hebben en mogelijk de duivel te symboliseren. Links is wel een voet te zien waaraan een kous met een sokophouder en een prijskaartje. De ongelukkige rechtervoet van Goebbels is vertroebeld. Op de achterzijde een paard in potlood, Lieve Goebels leer mij liegen, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
949
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een man en een vrouw in bed, waarvan de man diep slaapt en de vrouw schrikt van een radiobericht. Op de muur wordt een tekst geschreven (genomen uit het gedicht Belsazar door Heinrich Heine, waarin de ondergang van Babylonië wordt voorspeld, gestoeld op een oude tekst) waarmee hier de ondergang van het Derde Rijk wordt voorspeld en de vraag wordt gesteld waarheen Antoon Mussert moet vluchten. Hij heeft al een kaartje naar Lissabon in zijn colbert. In de tekst is het woord Feuer vervangen door Blut.
Op de achterzijde een potloodtekening van een naakte jongeman op een zeepaardje en een ruiter die van een paard valt, Und schrieb, und schrieb an weisser wand, Buchstaben wie Blut, und schrieb und schwand, 1940-1945
Op de achterzijde een potloodtekening van een naakte jongeman op een zeepaardje en een ruiter die van een paard valt, Und schrieb, und schrieb an weisser wand, Buchstaben wie Blut, und schrieb und schwand, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
948
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een Duitse officier die een doos dichthoudt waaruit wespen komen die enkele nederlagen van de fascisten symboliseren. Hieronder Stalingrad, Roemenië, Tunis, Bardia, Hess (vlucht naar Schotland) etc. Zoelen hahhahha, waarschijnlijk alleen als grapje bedoeld.
Op de achterzijde een potloodtekening van een vogel, Zoelen hahahah, 1940-1945
Op de achterzijde een potloodtekening van een vogel, Zoelen hahahah, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
947
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een Duitse officier die de balans opmaakt van de gesneuvelde Duitse militairen aan het Oosfront. Het leger aan Duitse zijde bestond uit 6.200.000 soldaten. De officier vergeet een 0.
Op de achterzijde een potloodtekening van Don Quichot, die de windmolens, die staan voor reuzen, bestrijdt. De tekening is gedateerd met september 1944, De verlieslijst, 1 onthouden 0 vergeten, 1940-1945
Op de achterzijde een potloodtekening van Don Quichot, die de windmolens, die staan voor reuzen, bestrijdt. De tekening is gedateerd met september 1944, De verlieslijst, 1 onthouden 0 vergeten, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
946
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een slinger van voertuigen met daarop het merk GE. Het wereldberoemde merk dat staat voor GEstolen, GEvorderd, GEjat etc., GE, Die Marke mit Weltruf, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
945
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont twee Duitse officieren die naar naderende geallieerde vliegtuigen kijken. Met Hermanius wordt zeer waarschijnlijk Hermann Göring bedoeld. Met de tekst wordt verwezen naar een bedachte vogelsoort waarin de naam van Churchill voorkomt. Göring draagt een scepter, of is het een bot. De tekening is gedateerd september 1944, Och Sieh Oche Sieh Hermanius, Die Kräniche Churchilius, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
944
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een Duitse militair die een boterham met kanonnen eet. De uitspraak Kanonen Statt Butter, gedaan door Rudolf Hess in 1936, zegt dat vermindering van het vetgebruik niet erg is, maar dat het volk niet zonder wapens kan.
Op de achterzijde enkele mannenkoppen in potlood, Kanonen statt Butter, 1940-1945
Op de achterzijde enkele mannenkoppen in potlood, Kanonen statt Butter, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
943
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont Hitler als kleuter die met zijn rechterhand een elastiek vasthoudt dat aan zijn linkervoet is bevestigd. Op een tweede voorstelling, onder de eerste, breekt het elastiek.
Op de achterzijde een potloodtekening van een kop van een oude man met baard, Elastiek, 1940-1945
Op de achterzijde een potloodtekening van een kop van een oude man met baard, Elastiek, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
942
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont Stalin (Rusland) die een elastiek vasthoudt met daaronder als een jojo twee personen die mogelijk Duitsers en de gealieerden voorstellen. In elk geval wordt de Russische politiek als onbetrouwbaar gezien, Elastise wervelslag techise Taktiek, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
941
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont Hitler als baby die te drinken krijgt. Wat Hitler te drinken krijgt is moeilijk te zien, maar het lijkt een document (vaandel) dat een medaille draagt, in elke geval geen melk.
Op de achterzijde een penseeltekening van wat de landing in Normandië lijkt met daaronder in potlood gesneuvelde Duitse soldaten, In plaats van de flesch, 1940-1945
Op de achterzijde een penseeltekening van wat de landing in Normandië lijkt met daaronder in potlood gesneuvelde Duitse soldaten, In plaats van de flesch, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
940
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont Hitler als baby die tandjes krijgt. De tanden lijken messen (de nacht van de Lange Messen?) en Hitler is vastgeketend aan zijn handen en voeten.
Op de achterzijde een potloodtekening van een jachttafereel met in het midden een kasteel. Mogelijk bedoeld als ontwerp voor een bord, Hittler krijgt tandjes, 1940-1945
Op de achterzijde een potloodtekening van een jachttafereel met in het midden een kasteel. Mogelijk bedoeld als ontwerp voor een bord, Hittler krijgt tandjes, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
939
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont de geboorte van Hitler als een demon met klauwen en de tekst Blut und Ehre, de Hitler Jugend-leus, op een mes.
Op de achterzijde van de tekening is met potlood een tekening gemaakt van een hert en een kikker in een compositie van eikenbladeren, De geboorte van Hittler, 1940-1945
Op de achterzijde van de tekening is met potlood een tekening gemaakt van een hert en een kikker in een compositie van eikenbladeren, De geboorte van Hittler, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie