1.260 afbeeldingen
955
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont in vijf scènes een druk telefonerende persoon die de komst van de bevrijders, de geallieerden, aankondigt. Volgens de scenes laat de bevrijding nog maar minuten op zich wachten. In de vierde scene lijkt de persoon een dronken clown. De vijfde en laatste scène tonen de anticlimax, want pas op 27 oktober wordt Tilburg bevrijd. De tekening is gedateerd met september 1944, Tilburg sept 1944, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
954
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een Duits militair voertuig dat door een paard wordt getrokken. Achter deze wagen een voertuig dat op een mobiele keuken lijkt, met achterop een slapende kok. Blijkbaar zijn de Duitse troepen aan het eind van hun Latijn. De optocht was volgens de tekst in Drumpt te zien. De tekening is gedateerd september 1944, Drumpt sept 1944, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
953
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont twee scenes. Eén waar een kussend paartje het demoraliseren van het Duiste leger symboliseerd. De andere scene laat de armoede zien waarin de Duitsers zelf verkeren tegen het einde van de oorlog, Unerschütert steht die Front, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
952
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont Hitler met de uitspraak: Wir werden ihre Städte ausradieren. Deze uitspraak deed hij in 1940 en sprak hier over de Engelse steden. Een aanwezige biedt hem een gum aan voor 40 centen. Mogelijk wordt hier een NSB-er bedoeld, Ihre stätte ausradieren, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
951
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont 100 bommenwerpers van de gealieerden mogelijk verwijzend naar de RAF-groep nr. 100 die was opgericht in 1943. Deze formatie gaf ondersteuning tijdens de nachtvluchten en voerde elektronische systemen om de Duitsers te storen, 100, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
950
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont Joseph Goebbels, de minister van propaganda, achter zijn bureau en daarnaast een vrouwelijke figuur die vraagt aan Goebbels om het liegen te leren. Het linkerbeen van de figuur lijkt een bokkepoot te hebben en mogelijk de duivel te symboliseren. Links is wel een voet te zien waaraan een kous met een sokophouder en een prijskaartje. De ongelukkige rechtervoet van Goebbels is vertroebeld. Op de achterzijde een paard in potlood, Lieve Goebels leer mij liegen, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
949
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een man en een vrouw in bed, waarvan de man diep slaapt en de vrouw schrikt van een radiobericht. Op de muur wordt een tekst geschreven (genomen uit het gedicht Belsazar door Heinrich Heine, waarin de ondergang van Babylonië wordt voorspeld, gestoeld op een oude tekst) waarmee hier de ondergang van het Derde Rijk wordt voorspeld en de vraag wordt gesteld waarheen Antoon Mussert moet vluchten. Hij heeft al een kaartje naar Lissabon in zijn colbert. In de tekst is het woord Feuer vervangen door Blut.
Op de achterzijde een potloodtekening van een naakte jongeman op een zeepaardje en een ruiter die van een paard valt, Und schrieb, und schrieb an weisser wand, Buchstaben wie Blut, und schrieb und schwand, 1940-1945
Op de achterzijde een potloodtekening van een naakte jongeman op een zeepaardje en een ruiter die van een paard valt, Und schrieb, und schrieb an weisser wand, Buchstaben wie Blut, und schrieb und schwand, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
948
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een Duitse officier die een doos dichthoudt waaruit wespen komen die enkele nederlagen van de fascisten symboliseren. Hieronder Stalingrad, Roemenië, Tunis, Bardia, Hess (vlucht naar Schotland) etc. Zoelen hahhahha, waarschijnlijk alleen als grapje bedoeld.
Op de achterzijde een potloodtekening van een vogel, Zoelen hahahah, 1940-1945
Op de achterzijde een potloodtekening van een vogel, Zoelen hahahah, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
947
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een Duitse officier die de balans opmaakt van de gesneuvelde Duitse militairen aan het Oosfront. Het leger aan Duitse zijde bestond uit 6.200.000 soldaten. De officier vergeet een 0.
Op de achterzijde een potloodtekening van Don Quichot, die de windmolens, die staan voor reuzen, bestrijdt. De tekening is gedateerd met september 1944, De verlieslijst, 1 onthouden 0 vergeten, 1940-1945
Op de achterzijde een potloodtekening van Don Quichot, die de windmolens, die staan voor reuzen, bestrijdt. De tekening is gedateerd met september 1944, De verlieslijst, 1 onthouden 0 vergeten, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
946
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een slinger van voertuigen met daarop het merk GE. Het wereldberoemde merk dat staat voor GEstolen, GEvorderd, GEjat etc., GE, Die Marke mit Weltruf, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
945
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont twee Duitse officieren die naar naderende geallieerde vliegtuigen kijken. Met Hermanius wordt zeer waarschijnlijk Hermann Göring bedoeld. Met de tekst wordt verwezen naar een bedachte vogelsoort waarin de naam van Churchill voorkomt. Göring draagt een scepter, of is het een bot. De tekening is gedateerd september 1944, Och Sieh Oche Sieh Hermanius, Die Kräniche Churchilius, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
944
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een Duitse militair die een boterham met kanonnen eet. De uitspraak Kanonen Statt Butter, gedaan door Rudolf Hess in 1936, zegt dat vermindering van het vetgebruik niet erg is, maar dat het volk niet zonder wapens kan.
Op de achterzijde enkele mannenkoppen in potlood, Kanonen statt Butter, 1940-1945
Op de achterzijde enkele mannenkoppen in potlood, Kanonen statt Butter, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie