1.260 afbeeldingen
961
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een reus die alle wapens verdrijft. Onder de tekst: Um nie wieder sich zu erheben, een uitspraak van Hitler. In de tekening de betekenis: Zodat het fascisme nooit meer kan opkomen. Op de achterzijde een gezicht van een man in potlood, , , 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
960
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een man achter de tralies. Boven en onder de tekst: Maar nu het gajes, in de bajes. Het gajes de oorlogsmisdadigers, Maar nu het gajes, in de bajes, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
957
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een scène waar een oorlogsschip een oever nadert waar veel mensen staan te wachten en de vlag hebben uitgehangen. Het schip is doorstreept, dit wijst mogelijk naar het uitstel van de bevrijding. In de lucht een vliegtuig met een wuivend persoon. In een PS. de tekst: hier ook. Het verbeterde jaartal geeft de periode aan van het fascisme 1935-1945. De tekening is gedateerd met september 1944, , , 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
956
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont het lot van de Duitse militairen dat spottend de Endsieg wordt genoemd. Ze staan achter prikkeldraad en anderen worden opgehangen, Endsieg, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
955
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont in vijf scènes een druk telefonerende persoon die de komst van de bevrijders, de geallieerden, aankondigt. Volgens de scenes laat de bevrijding nog maar minuten op zich wachten. In de vierde scene lijkt de persoon een dronken clown. De vijfde en laatste scène tonen de anticlimax, want pas op 27 oktober wordt Tilburg bevrijd. De tekening is gedateerd met september 1944, Tilburg sept 1944, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
954
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een Duits militair voertuig dat door een paard wordt getrokken. Achter deze wagen een voertuig dat op een mobiele keuken lijkt, met achterop een slapende kok. Blijkbaar zijn de Duitse troepen aan het eind van hun Latijn. De optocht was volgens de tekst in Drumpt te zien. De tekening is gedateerd september 1944, Drumpt sept 1944, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
953
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont twee scenes. Eén waar een kussend paartje het demoraliseren van het Duiste leger symboliseerd. De andere scene laat de armoede zien waarin de Duitsers zelf verkeren tegen het einde van de oorlog, Unerschütert steht die Front, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
952
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont Hitler met de uitspraak: Wir werden ihre Städte ausradieren. Deze uitspraak deed hij in 1940 en sprak hier over de Engelse steden. Een aanwezige biedt hem een gum aan voor 40 centen. Mogelijk wordt hier een NSB-er bedoeld, Ihre stätte ausradieren, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
951
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont 100 bommenwerpers van de gealieerden mogelijk verwijzend naar de RAF-groep nr. 100 die was opgericht in 1943. Deze formatie gaf ondersteuning tijdens de nachtvluchten en voerde elektronische systemen om de Duitsers te storen, 100, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
950
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont Joseph Goebbels, de minister van propaganda, achter zijn bureau en daarnaast een vrouwelijke figuur die vraagt aan Goebbels om het liegen te leren. Het linkerbeen van de figuur lijkt een bokkepoot te hebben en mogelijk de duivel te symboliseren. Links is wel een voet te zien waaraan een kous met een sokophouder en een prijskaartje. De ongelukkige rechtervoet van Goebbels is vertroebeld. Op de achterzijde een paard in potlood, Lieve Goebels leer mij liegen, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
949
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een man en een vrouw in bed, waarvan de man diep slaapt en de vrouw schrikt van een radiobericht. Op de muur wordt een tekst geschreven (genomen uit het gedicht Belsazar door Heinrich Heine, waarin de ondergang van Babylonië wordt voorspeld, gestoeld op een oude tekst) waarmee hier de ondergang van het Derde Rijk wordt voorspeld en de vraag wordt gesteld waarheen Antoon Mussert moet vluchten. Hij heeft al een kaartje naar Lissabon in zijn colbert. In de tekst is het woord Feuer vervangen door Blut.
Op de achterzijde een potloodtekening van een naakte jongeman op een zeepaardje en een ruiter die van een paard valt, Und schrieb, und schrieb an weisser wand, Buchstaben wie Blut, und schrieb und schwand, 1940-1945
Op de achterzijde een potloodtekening van een naakte jongeman op een zeepaardje en een ruiter die van een paard valt, Und schrieb, und schrieb an weisser wand, Buchstaben wie Blut, und schrieb und schwand, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
948
Een tekening met een sterk symbolisch en ironisch karakter gemaakt door Wim Daalderop in de oorlogsjaren 1940-1945. De tekening toont een Duitse officier die een doos dichthoudt waaruit wespen komen die enkele nederlagen van de fascisten symboliseren. Hieronder Stalingrad, Roemenië, Tunis, Bardia, Hess (vlucht naar Schotland) etc. Zoelen hahhahha, waarschijnlijk alleen als grapje bedoeld.
Op de achterzijde een potloodtekening van een vogel, Zoelen hahahah, 1940-1945
Op de achterzijde een potloodtekening van een vogel, Zoelen hahahah, 1940-1945
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie