Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1871; p. 48

De Olijftak

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1871; p. 48
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
48
Datum:
1871
Jaargang:
1871
Is onderdeel van:
8
DE OLIJFTAK .
BINNENLANDSCH OVERZICHT .
den haag , 30 Januari 1S71 .
Al weder een nieuwe Minister van Oorlog ! Twee in ééne maand : de Arnhemsche Courant roept uit : // Ie roi est mort , vive Ie roi !» Zij koesterde de gunstigste ver-wachtingen ( verwachtingen ) van den kolonel Booms , zij koestert de gunstigste verwachtingen van den kolonel Eugelvaart , en , vermits zij ons heden mededeelt , dat Nederland 9 of 10 kolonels der infanterie rijk is , zou zij vermoede-lijk ( vermoedelijk ) ook het volste vertrouwen gesteld hebben in iederen anderen kolonel , die zou zijn opgetreden . Zij erkent dit zelve . // Kolonel Engelvaart heeft , door zijne aanneming der portefeuille , bewezen een man van moed , van zede-lijken ( zede-lijken ) moed , te zijn .» En inderdaad — er behoort eenige nioed toe om eene portefeuille te aanvaarden , die voor zoo menig minister is gebleken te zwaar te zijn , die doornen van allerlei aard oplevert , die schier eene boven-mcnschelijke ( boven-mcnschelijke ) inspanning vereischt . Kolonel Engelvaart brengt eenige gunstige aanbevelingen mede . H'j was niet alleen // gouverneur der Koninklijke Militaire Aka-demie ( Aka-demie ) ,// maar als zoodanig bemind en geëerd : hij heeft zich steeds onderscheiden door handhaving van het gezag en door liefde voor de wolenschap . Maar zal hij daarom reeds zijn wat de heer Booms beloofde te zijn , // onze von Moltke ?//
En zal hij daarom het militaire vraagstuk tot eene oplossing brengen ? ...
Ik had liever gezien , dat de nieuwe Minister van oorlog niet noodig ware geweest , dat liet Ministerie van oorlog kon worden opgeruimd en voor een deel ingelijfd bij het Ministerie van Justitie , en voor een ander deel bij Koloniën . Dat zou eene verademing zijn voor ' t volk , eene bezuiniging voor de schatkist , eene opwekking van de openbare nijverheid , een dageraad van een betere toekomst . Maar gij weet , wat la Bruyère schrijft in zijne Caractères : // La guerre a pour elle 1'antiquité ; elle a été dans tous les siècies , on 1'a toujour s vue reniplir Ie monde de veuves et d'orphelins , épuiser les families d'héritiers , et faire périr les frères a une même bataille ?» Zoo is het en in dien geest sprak nog dezer dagen de Tijd . Maar zal het zoo altijd moeten blij v en ? ... D e T ij d zeide namelijk het volgende :
// De internationale vredes-verbonden , die sedert eenigen tijd ook in ons land ijverig leden zoeken te winnen , hebbeu een soortgelijke taak op de schouders genomen . De alge-meene ( alge-meene ) welvaart , welk stelsel men daarvoor ook uitdenkt , zal nooit een vasten bodem vinden , zoolang de verwoes-tende ( verwoestende ) plaag van den oorlog niet voor goed geweken is . De vredesbonden willen daarom beproeven of zij haar kunnen doen verdwijnen . Wij hopen , dat wij nooit iets ergers van hen zullen moeten getuigen , dan dat zij ondernemingen zijn van nationale en inter-nationale ( internationale ) tijdverkwisting . Iets beters kunnen zij niet worden . Wij zouden zoo niet spreken , wanneer wij hier te doen hadden met vereenigingen , welke wilden ondernemen om dezen of dien oorlog tusschen deze of die rijken te voorkomen of te doen eindigen . Dit zou haar altijd zeer bezwaarlijk , maar toch misschien , in sommige omstandigheden , mogelijk zijn . Doch de vredes -
bonden hebben een doel , dat veel verder ligt . Zij beoogen niet meer oi ' minder dan den oorlog , in alle omstandig-heden ( omstandigheden ) , bij alle volken en ten allen tijde onmogelijk te maken . Zij pogen een toestand uit te denken en voor te bereiden , waarin geenerlei oorzaken voor oorlog meer aanwezig zijn .
// Eenigen iiarer voortvarendste leden kostte het niet veel inspanning o:n zulk een toestand te ontdekken . Die schrandere heeren zijn namelijk , zooals men weet , tot de diepzinnige konkluzie gekomen , dat de oorlog eigen-lijk ( eigenlijk ) slechts ééne oorzaak heeft , te weten : de oorlogs-verklaring ( oorlogsverklaring ) . En , daar het de koningen zijn , aan wie alleen het regt toekomt , om zulke verklaringen af te geven , moest hun dat regt ontnomen worden . Dan zou de algemeene vrede gevestigd zijn ! Hoe grappig deze oplossing van het ontzaggelijk raadsel des oorlogs ook moge wezen , kunnen wij echter met zekerheid voor-spellen ( voorspellen ) , dat er nooit in de vredesbonden eene zal worden voorgeslagen , die ernstiger is dan deze . Immers het doel dezer vereenigingen ligt buiten haar magt . De oorlog is een feit , dat slechts voor een gedeelte van de menschen en voor een ander gedeelte van God afhangt . Esn verbond , dat middelen ging beramen , om de koorts , de kiespijn , de hoest , het koliek , kortom alle ziekten af te schaffen , zou evenveel regt van bestaan hebben als de internationale vredesbonden , en evenveel k;uis , om met zijn programma te slagen .»
De Tijd kan soms zeer vermakelijk en grappig zijn . Hoe ! zoovele wetenschappelijke geleerden , die zich niet nu , maar reeds sedert langer dan eene eeuw in alle landen vereenigden om een einde te maken aan den al verwoestenden krijg , zouden niets anders hebben beoogd dan ondernemingen in ' t leven te roepen // van nationale en internationale tijdverkwisting ?//
Waarop rusten dan toeh die « nationale en internationale vrede-verbonden ?// Op het beginsel van de onschend-baarheid ( onschendbaarheid ) van ' t menschelijk leven . Op het beginsel van de verderfelijkheid van staande legers in den Staat , die de Vorsten bederven en aan de volkeren hun beste krachten afpersen . Op het beginsel van den langzamen , maar zekeren vooruitgaug van het menschelijk geslacht en van de mensehelijke beschaving . Op het beginsel van de waarde des menschen , die nog iets anders , nog iets hooger is dan een werktuig in de hand van een ijdele of eerzuchtige regeering .
Moet ' t nu ook al // nationale en internationale tijd -, verkwisting // genoemd worden , wanneer de volkeren zelve willen arbeiden aan de bevordering van hun wezenlijk geluk P
Was het // nationale en internationale tijdverkwisting ,// toen Hendrik de Vierde , ook wel Hendrik van Navarre genoemd ( de T ij d zal wel eenigen eerbied hebben voor dezen vorst ) aan de vorsten van Europa het eerste voor-stel ( voorstel ) deed om niet langer de internationale twisten te doen beslissen door de wapenen , maar die beslissing over te laten aan gemeenschappelijke rechtbanken ? Zal de T ij d beweren , dat deze koning , toen hij dat voorstel deed , door slinksche bedoelingen werd geleid ?
Was het // nationale en internationale tijdverkwisting ,// toen de abt de Saint Pierre , het voorbeeld van koning Hendrik opvolgde ( de Tijd zal eerbied koesteren voor dien abt ) in 1733 te Rotterdam zijn boekje uitgaf , dat overvloeide van soortgelijke denkbeelden . Ook hoofd-bestanddeel ( hoofdbestanddeel ) van z ij n ontwerp was de vestiging van
één algemeen gerechtshof , bestaande uit de gezanten der onderscheiden volken , hetwelk over de internationale twisten en geschillen zou uitspraak doen , en daardoor een grens zou stellen aan het oorlogsgeweld onder de volken .
En is het nu // nationale en internationale tijdver-kwisting ( tijdver-kwisting ) ,» wanneer de openbare meening van alle haar ten dienste staande middelen gebruik maakt om dezen geesel der mensehheid te bestrijden , om het christendom eindelijk tot eene waarheid te verheften : // heb uw naasten lief , en doe uw naasten wel ,// om de burgerlijke maat-schappij ( maatschappij ) meer en meer te doen doordringen niet van de beginselen van deze of gene kerk , maar van dien algemeenen godsdienst , die alle menschen omvat , ver-broedert ( verbroedert ) , verbetert , en die een zedelijk leven , dat aan zijne bestemming beantwoordt , als het hoogste goed op aarde beschouwt .
Goed . De Bijbel behelst geen bepaald verbod van den oorlog , verklaart den oorlog niet volstrekt ongeoorloofd . Indien de Tijd aan de letter van de Heilige Schrift blijft hangen , is dit waar , maar wij vinden toch ergens in den Bijbel een tekst , die zegt : // Eere aan God in de hoogste he-melen ( hemelen ) . En vredeopaarde.enin de menschen een wel-behagen ( welbehagen ) !// Is ' t nu // nationale en internationale tijdver-kwLsting ( tijdver-kwLsting ) // allengs een toestand voor te bereiden , waardoor de vrede op aarde zich voor goed vestige ? Die taak is moeielijk te vervullen . De staat van altijddurenden vrede onder de volken der wereld zal moeten rusten op een Trap van ontwikkeling van zedelijkheid , welken zij nog verre zijn van te hebben bereikt . Maar is ' t daarom niet wenschclijk naar ' t betere te streven ? Moet men zich alleen met ' t onvolmaakte tevreden stellen ? Moet de staatkunde niet eenmaal de afspiegeling zijn der reinste zedekunde ?
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer