Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1871; p. 392

De Olijftak

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1871; p. 392
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
392
Datum:
1871
Jaargang:
1871
Is onderdeel van:
8
DE OLIJFTAK .
waarvan ik me niet een wil kwijtschelden , heb ik nooit valsch gespeeld . « Ontken het ,» riep hij opstaande : // Waarom leunt ge steeds met den elleboog op uwe portefeuille ? Omdat daaronder eenige kaarten liggen . Dacht ge dat ik niet gezien heb , hoe ge met duivelachtige behendigheid die kaarten uit haar schuilplaats te voor-schijn ( voorschijn ) brengt , wanneer gij ze noodig hebt ? Hier ! Ik zal het u bewijzen . Hij sprong op Victor toe om zijn arm van de portefeuille af te rukken . Deze , zonder in het minst van houding te veranderen , haalde met de vrije hand een pistool uit zijn borstzak te voorschijn : // Terug ,// riep hij , // zoo ge nog eens de hand naar mij durft uittesteken , schiet ik je als een hond neer .//
( Wordt vervolgd ?)
BINNENLANDSCH OVERZICHT .
den Haag , 28 November .
Op ' t gebied van het verkeer der volken beleven wij een tijd van groote toenadering . Voor twee jaren werd het groote werk van de doorgraving der landengte van Suez voltooid , door Vorsten en vertegenwoordigers van alle volken als een middel van bevrediging , als een zegen der wereld begroet , dat men vooral aan de stand-vastigheid ( standvastigheid ) en de geestkracht van een enkel man , den beer de Lesseps , had te danken . Voor twee maanden werd de voltooiing der doorgraving van den Mont-Cenis gevierd , die Frankrijk en Italië verbinden , in spijt van alle moeielijkheden die zich daartegen hadden opgedaan , en in spijt ook van den geweldigen oorlog , die niet bij machte was dezen arbeid van vrede en wetenschap te stuiten . Nauwelijks is die verbazende weg door den reuzen-berg tot stand gekomen , of tot dien door den St . Got hard wordt besloten , welke Duitschland en Zwitserland met Italië verbinden moet . Andere ver-eenigingen ( ver-eenigingen ) worden beraamd , andere slagboomen vallen in de Oude Wereld ; en in de Nieuwe is men evenzeer gestadig werkzaam aan het doorgraven van landengten of gebergten ; men weet hoe ' t Noorden van Amerika daarmee is voorgegaan , thans is ' t liet Zuiden , dat die baan optreedt . Half October is uit Buenos Ayres de commissie vertrokken , die de opnemingen moet verrichten voor den spoorweg over de Andes ; dit geschiedt op het eigen oogenblik , dat de Vereenigde Staten de doorboring der landengte van Panama weder ijveriger dan ooit ter hand neemt en Peru zijnen Atlantischen weg door de Amazone zoekt . De expeditie over de Andes wordt geleid door den heer Crawford , een Engelschrnan , die door zijne spoorwegwerken in Canada de deskundigen ver-baasd ( verbaasd ) heeft . Hij hoopt in den volgenden zomer der wetenschappelijke wereld te kunnen berichten , dat de slagboom der Andes vallen kan , en dat despoorwcglijn te dien einde tusschen den Atlantischen en den Zuider Oceaan afgebakend is .
Had men in Nederland lang , te lang gewacht met tal van kunstwerken , geschikt om het wereldverkeer te bevorderen ; zijn sommige uitzichten van dien aard nog flauw of wisselvallig — op een net van spoorwegen , op vele daarmee in verband staande werken , mag men hier gelukkig nu reeds bogen .
En onder die werken behoort dat van de overbrugging van ' t Hollandsch Diep eene eerste plaats .
Daaromtrent mogen gunstige berichten worden mede-gedeeld ( medegedeeld ) .
In de zitting van de Tweede Kamer der Staten-Generaal van gisteren , is , kortelijk maar waardig , gesproken over dat werk , dat onzen tijd en ons land tot eere verstrekt .
De heer O van Nispen wees er terecht op , dat in de Troonrede op indrukwekkende wijs van dit grootsche werk gewag is gemaakt , en dat eene grootsche bladzijde in onze geschiedenis beslaan zal , dat de ondernemers en de Staatslieden vereert , die de grondslagen er van hebben gelegd , en die het tot stand hebben gebracht of helpen voltooien . De spreker was als Nederlander trotsch op de betuigingen van lof , aan dit werk toegezwaaid , o . a . in den Brusselschen Moniteur des Interets matériels ; en het was eene heugelijke tijding , dezer dagen te mogen vernemen , dat de laatste spanning door die kolossale brug reeds gelegd is .
Het werk is zoodoende nog vroeger tot stand gebracht dan volgens de overeenkomst noodig was ; eerst in Mei 1872 zou het opgeleverd behoeven te worden ; nu zal het reeds met 1 Januari gereed kunnen zijn . De heer v . Nispen vroeg den Minister van Binnenl . Zaken evenwel eenige inlichtingen of de Regeering maatregelen genomen had om van die vervroegde voltooiing partij te trekken , zoomede over de hechtheid van ' t werk .
De heer Bredius heeft den lof wegens dit werk be-aamd ( beaamd ) ; en vooral in ' t licht gesteld , hoezeer de gebeurtenis van het leggen der laatste spanning in Dordrecht met vreugde begroet is . Weldra zullen dus spoorwegen tot - -voor ( -voor ) de Oude Merwede komen . Maar ' t gezicht op den trein voor de stad baat op zich zelve niet ; zal nu spoedig ook het verkeer voor personen en goederen worden geopend ?
De Minister van Binnenl . Zaken verklaarde , dat de Regeering zal doen wat zij kan , voor de bespoedigde opening van het verkeer . Er is kans , dat de lijn in den aanvang van het volgend jaar voor het publiek wordt geopend . Hij hoopt den spreker uit Breda ( den heer v . Nispen ) er misschien in December te ontmoeten .
De heer Heemskerk Azn . vroeg den Minister inlichting omtrent den invloed , dien de loop van den stroom op de pijlers der brug heeft uitgeoefend , of liever zoo te hopen is , niet zal uitoefenen . Die en andere sprekers verlangen nog de mededeeling van het rapport van den waterstaat nopens deze overbrugging .
De Moniteur des Interets matériels wijdt in zijn nr . van eergister nogmaals een artikel aan dit werk , bij gelegenheid van het leggen der laatste spanning . Tal van ingenieurs , industrieelen en nieuwsgierigen hadden zieh den 21 Nov . il . op weg begeven ten einde daarbij tegenwoordig te zijn ; doch het tij had hunne uitzichten toen teleurgesteld . Die teleurstelling duurde echter maar eenige weinige dagen .
Het blad wijst er op , dat het plaatsen van dit ijzeren gewrocht , dat meer.dan 450 tonnen weegt , en op eenige honderden meters hoog werd opgeheschen om op zijne rustplaats te worden gezet , — zoo eenvoudig , zoo waardig geschiedt , dat de toeschouwers niet eens besef hebben van de ontzaglijke bezwaren , die moesten overwonnen worden . // Dat is , zegt het blad , wel de grootste lof dien men er aan toezwaaien kan .//
'/ De ingenieurs die het ontwerp van deze merkwaardise brug beraamd hebben , en die deze vernuftige wijs van stelling hebben voorgeslagen ( zoo wij gelooven voor ' t eerst hier toegepast ) waren wel zoozeer van die bezwaren overtuigd , dat zij in hun bestek op ' t verlies van eene spanning hadden gerekend , niet durvende vertrouwen , dat zulk een bewerking zoo vaak achtereen zonder toeval geschieden kon .
// Dank hunne behoedzaamheid en goede zorgen , zijn zij er echter in geslaagd //....
// De brug over den Moerdijk is en zal , uithoofde van hare kolossale afmetingen en volmaakte constructie , een der opmerkelijkste gewrochten onzer eeuw blijven .
// Zij heeft uiterlijk eene groote mate van lichtheid en die groote spanningen van 100 meters lang bij 12 breed , alle op zich zelve staande , wegen slechts 460 tonnen .
// De bovenbouw van dit ontzettende werk is tot stand gebracht in de groote Amsterdamsche fabriek onder de oude firma Van Vlissingen , Dudok van Heel , thans op nieuw samengesteld onder den naam van // Koninklijke fabriek ,// en bestuurd wordende door den heer v . d . Made .
// Men hoopt in de eerste dagen des volgenden jaars rechtstreeks per spoorweg tot Dordrecht en in Mei tot Rotterdam aan den linker Maasoever te zullen kunnen reizen . Alsdan zal men alleen nog maar den bouw van de brug en het viaduct van Rotterdam behoeven , om het zoo lang gewenschte rechtstreeksch verkeer tusschen Amsterdam en Brussel geopend te zien .//
liet blad eindigt met van de voordeelen te gewagen , die de overbrugging van ' t Hollandsen Diep inzonderheid ook in den winter zal aanbieden , daar die overtocht met de gewone stoombooten , alsdan maar al te vaak gestremd werd .
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer