Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1871; p. 141

De Olijftak

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1871; p. 141
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
141
Datum:
1871
Jaargang:
1871
Is onderdeel van:
DE OLIJFTAK .
Stoomrijtuig voor gewone wegen , in 1801 vervaardigd 1 dcor Trevethick en Vivian ( Doorsnede naar eene Engelsche teekeniug van dien tijd .)
of in een tuin geworpen had , te Londen tentoongesteld . Haar eigenaar en maker liet haar daar , tot groote ver-wondering ( verwondering ) van het Londensehe publiek , exercitiën ver-richten ( verrichten ) in eene voor dit doel afgebakende ruimte , waarbij andere voertuigen mede wedijverden ; doch reeds na een paar dagen , besloot Trevethick die wedloopen te staken , waardoor hij groote ontevredenheid opwekte en duizenden tegen zich kreeg .
Een zeer beteekenisvolle triumf voor Trevethick , was de door hem gebouwde spoorweglocomotief , die op den Merthyr Tydvil spoorweg in het jaar 1804 gebruikt werd . Dit was eene machine met een 8 duims cilinder ( zooals deze bij de tegenwoordige locomotieven i3 aangebracht ) en met een zuigerslag van & voet 6 duim . Door deze machine konden zoo veel wagens vervoerd worden , als noodig was voor het transport van 10 ton ijzeren staven , waarbij een afstand van 9 engelsche mijlen zonder innemen van water , met eene snelheid van 5 engelsche mijlen in het uur , werden afgelegd . In zijnen tijd werd deze uitkomst voortreffelijk geheeten . Trevethick werd echter in de verdere volmaking van zijn locomotief verhinderd , doordat hij , evenals alle vroegere constructeurs,meende , dat men met gladde raderen op gladde spoorstaven niet vooruit konde komen , zoodra deze een last moesten voortbewegen . Dientengevolge voorzag hij de raderen van zijne locomotief met won-derlijke ( wonderlijke ) voorsprongen , waar-door ( waardoor ) het wel als een wonder mag worden aangemerkt , dat hij met zijne machine nog de hierboven opgegeven resultaten verkreeg .
De locomotief , die in 1804 op den spoorweg der mijnen van Merthyr-Tydvill ( MerthyrTydvill ) in gebruik kwam , had veel overeenkomst met Trevcthick's stoomrijtuig , vroeger door hem vervaardigd , en waarvan wij in de afbeelding hiernevens eene voorstelling geven . Dit stoomrijtuig was inderdaad vrij schrander sa-mengesteld ( samengesteld ) , doch kon onmo-gelijk ( onmogelijk ) de tallooze bezwaren overwinnen , die aan de be-weging ( beweging ) van stoomwagens op de groote wegen verbonden zijn .
In de nabijheid der Wylam Waggonway woonde George Stephenson , die over de gebre-ken ( gebreken ) der bestaande locomotief nadacht en bij zich zelven overlegde wat er aan kon verbeterd worden . Het resul-taat ( resultaat ) van zijne overdenking was eindelijk eene machine , die de volgende gewichtige verbeteringen had : eenvou-dige ( eenvoudige ) en directe verbindingen tussehen den cilinder er de drijfraderen ; vereenigde adhaesie van alle raderen door koppeling met verbindings-stangen ; bevordering der ver-branding ( verbranding ) door versterking van den trek in den schoor-steen ( schoorsteen ) en wel door middel van den afgewerkten stoom , die men vroeger eenvoudig in de lucht liet uitblazen .
Ons doel is echter niet om over deze sehoone resul-taten ( resultaten ) , die in 1815 werden verkregen , hier verder uitteweiden ; wij willen liever nog een oogenblik ver-toeven ( vertoeven ) in den tijd , toen Trevethick zijnen eersten stoom-wagen ( stoomwagen ) voor het Londensch publjek tentoonstelde .
Kort na de samenstelling van deze duivelskar , die zuchtend en ratelend over den straatweg tussehen Camborne en Plymouth heen en weer ging , namen Trevethick en Vivian een octrooi ter toepassing van den hoogdruk en construeerden zij vele stoommachines met hooge druk-king ( drukking ) in Wales en in andere streken : deze machines waren echter ruw afgewerkt en werden in de praktijk niet zeer doelmatig bevonden .
Hoewel het aan andere meer praktische mannen was voorbehouden , de locomotief yerder te volmaken , bezat Trevethick niettemin op werktuigkundig gebied in alle opzichten een uitgebreide en degelijke kennis .
Zoo vatte hij ook het plan op een tunnel onder de Theems te bouwen , waarin hij een begin van uitvoering
gaf doch dat hij spoedig wegens gebrek aan genoegzame geldmiddelen moest opgeven .
Ook is hij de uitvinder van bergbouw-werktuigen voor de mijnen in Peru , ( die uit kleine stukken moesten worden samengesteld wegens het moeielijke transport over de bergen naar de bestemmings plaats ; van ovens voor het raffineeren der zilvererts vóór het smelten , waardoor hij groot nut stichtte voor den Peruaanschen bergbouw . Nog wordt vermeld , dat hij uitvinder geweest is van ver-scheidene ( verscheidene ) hydraulische werktuigen , van ijzeren boeiers , van stoomketels , in - en ontladingstoestellen voor sche-pen ( schepen ) , drijvende dokken , huiselijke verwarmingtoestellen , enz . Niets schijnt voor hem onbereikbaar geweest te zijn op werktuigkundig gebied , waarbij zijn genie en kennis hem steeds vereenigd behulpzaam waren .
In het jaar 1811 kwam een Zwitser , de heer Uville , die zich in Lima ( Peru ) met der woon had gevestigd , naar Engeland , om te zien , wat er gedaan kon worden voor de Peruaansche zilvermijnen , welker exploitatie men had moeten staken , aangezien men geene werk-tuigen ( werktuigen ) kon bekomen , tot keering van het water , dat zich in de mijnen verzamelde . De gevaarlijkheid van het transport van zware machines en de moeielijkheid van het in werking stellen van pompwerktuigen , ook al had men ze daar ter plaatse , schenen onoverwinnelijk te zijn .
Watt en andere uitstekende constructeurs gaven weinig hoop en Uville was in de grootste verlegenheid . Den avond vóór zijne terugreis naar Peru ziet hij echter toevallig een klein werkend model van Trevethick's stoommachine in eene uitstalling van eenen Londenschen winkel . Dit model bevalt hem en hij neemt het mede naar Peru , waar hij zich overtuigt van de mogelijkheid , een soortgelijke machine in het groot op de hooge berg-ruggen ( bergruggen ) der Sierra de Cuseo in werking te brengen .
Vol van goede verwachtingen keerde Uville naar Engeland terug , nadat hij van den Onderkoning het privilegie tot exploitatie van eenige der verdronken mijnen had verzocht . Gedurende den overtocht sprak hij met eenen medereizenden Engelschman over zijne plannen en deelde hem zijn verlangen mede om den constructeur van zijn model te leeren kennen , waarop hij vernam dat dit Trevethick was , en hij zich toevallig tot een bloedverwant van den uitvinder had gewend .
Uville zocht Trevethick bij zijn aankomst terstond op en het resultaat dezer bijeenkomst was , dat in September 1814 drie machinisten en negen werktuigen van Trevethick ( Watt en Boulton wilden niets met de zaak te doen heb-ben ( hebben ) en lachten om het geheele ontwerp ) naar Lima en de rijke zilvermijnen werden ingescheept .
Uville en zijn huisgenooten werden met de grootste eerbewijzen door den Onder-koning ontvangen , de ver-wachtingen ( verwachtingen ) waren ten toppunt gestegen en spoedig werden de werktuigen en ketels , die uit zooveel mogelijke kleine stukken van gelijk gewicht waren vervaardigd , uit
elkander genomen , op de ruggen der lama's geladen en getransporteerd naar de bestemmingsplaats , ondanks de halsbrekende bergpaden en de onpeilbare afgronden .
De machine werd te Lauricocha , in de provincie Tarma opgesteld en de eerste put van de Sancta-Rosa-mijn ( Sancta-Rosa-mijn ) werd volkomen droog gemaakt . In het jaar 1817 , toen Trevethick van dezen uitslag bericht ontving , verliet hij zijn vrouw en kinderen en scheepte zich in naar Zuid-Amerika . Geheel Lima was in opstand . Toen hij aanlandde , werd hij door den Onderkoning met geest-drift ( geestdrift ) ontvangen en Lord Warden , de Directeur der mijnen , werd gelast , hem met eene eerewacht naar de plaats van zijnen toekomstigen werkkring te begeleiden . Toen het volk inzag , dat de machines van den Engelsch-man ( Engelschman ) de zilvermijnen droog hield , zoodat de productie verdubbeld en de muntmachines zesvoudig werken konden , was het buiten zich zelve van vreugde . Trevethick kreeg den titel van Markies en Grande van Oud-Spanje . Lord Warden maakte den voorslag voor dezen Columbus der Cordilleras , den grootsten aller levende Ingenieurs , den koensten van alle Engelsehen , Dom Rieardo Tre-vethick ( Trevethick ) , een zilveren standbeeld opterichten .
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer