Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van het gemeentebestuur van Waardenburg, 1921 - 1933

2126 Archief van het gemeentebestuur van Waardenburg, 1921 - 1933

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
3. Inhoud en structuur
3.5. Aanwijzingen voor de gebruikers
2126 Archief van het gemeentebestuur van Waardenburg, 1921 - 1933
1. Inleiding
3. Inhoud en structuur
3.5.
Aanwijzingen voor de gebruikers
Bij het verrichten van archiefonderzoek moet het onderwerp worden 'vertaald' naar een rubriek. Om het zoeken te vergemakkelijken is per rubriek het nummer evenals de periode waarin dat toegepast werd vermeldt. (zie 9. Bijlagen bij de inleiding: Rubriekenlijst) voorbeeld
De eerste stap is raadpleging van de rubriekenlijst. Wanneer er gezocht wordt naar het on-derwerp 'Volksgezondheid' in de jaren twintig komen diverse rubrieken in aanmerking, bij-voorbeeld de rubrieken besmettelijke ziekten/vaccinaties en gezondheidswet. Als we uitgaan van de rubriek 'Gezondheidswet', dan blijkt deze in de periode 1922-1933 rubrieksnummer 29, in 1924 rubrieksnummer 30 en in 1925-1933 rubrieksnummer 32 te hebben. De volgende stap is de archiefinventaris de serie ingekomen stukken en minuten van uitgaande stukken raadplegen. Deze serie is chronologisch geordend. Hierbij gaan we uit van een willekeurig jaar te weten 1925. De toenmalige administratie heeft ervoor gekozen de brieven behorende bij meerdere rubrieken gezamenlijk in te inbinden. Dat jaar heeft de rubriek 'Gezondheidswet' rubrieksnummer 32, dan betekent in de praktijk dat de stukken terug te vinden zijn in inventarisnummer 23, samen met de rubrieken 21 tot en met 77. Deze werkwijze moet voor elk jaar worden herhaald. Er moet rekening mee worden gehouden dat een bepaald gezocht onderwerp ook in rubrieken voorkomt waar niet in eerste instantie aan gedacht wordt. Het onderwerp volksgezond-heid komt ook voor in de gemeenteverslagen! Uitzonderingen zijn de onderwerpen arbeidsbemiddeling/werkloosheidsverzekering (inv.nrs. 234-239) en onderwijs (inv.nrs. 247-259) waarbij ook aparte series van ingekomen en minuten van uitgaande stukken zijn gevormd. Voor deze onderwerpen moet dus niet alleen de algemene serie van ingekomen en minuten van uitgaande stukken (rubrieken 2, 4, 50, 52, 55-56 en 73a) worden geraadpleegd.
Bronvermelding: Geadviseerd wordt om bij bronvermeldingen naast de archiefinstelling (Regionaal Archief Rivierenland te Tiel) altijd het toegangsnummer en inventarisnummer vermelden.

Kenmerken

Datering:
1921 - 1933
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt, uitzonderingen per inventarisnummer aangegeven
Omvang in meters:
8,75