Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culembor...

0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris archief Stadsbestuur van Culemborg 1813-1851
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Stukken van algemene aard
Correspondentie
Ingekomen stukken
In de ingekomen stukken bevinden zich veel stukken over armenzorg, bedeling, verpleging van zieken en 'krankzinnigen'. Ook zijn er stukken over militairen (militie, schutterij), gevangenen en personen die opgenomen waren in Veenhuizen. In deze stukken worden de betrokken personen met naam genoemd. Voor genealogen bevatten de ingekomen stukken dus interessante informatie.
Daarnaast bevatten de ingekomen stukken veel mutaties op de Burgerlijke Stand, inlichtingen over personen, personeel en bestuurders, scholen en stukken over het onderhoud van wegen
Enkele ingekomen stukken zijn nader beschreven. Dit gaat om bijvoorbeeld jaarverslagen, verordeningen, stukken over verenigingen en stukken over infrastructuur in de stad. Daarnaast is een aantal stukken waarvan verwacht kan worden dat er belangstelling voor is, beschreven. Deze kunnen op onderwerp worden gevonden. Van enkele onderwerpen zijn de stukken wel beschreven, maar niet over de hele periode. De nadere ontsluiting is dan vooral bedoeld om een idee te geven dat dergelijke stukken in de ingekomen stukken zitten. Stukken over drankvergunningen zijn alleen in de beginperiode beschreven. Uithangborden alleen indien deze een bijzonderheid over de naam van de gelegenheid bevat (vanaf de tijd dat er een tekening bij zat zijn ze in een apart inventarisnummer te vinden). Rapporten inzake arbeidsongevallen zijn bijvoorbeeld t/m 1900 beschreven. Daarna werd er per kwartaal een rapportage ogemaakt.
Aanvragen voor bouw- en hinderwetvergunningen zijn allemaal uit de ingekomen stukken genomen en apart beschreven.
2121 Bij de burgemeester ingekomen stukken over diverse zaken, 1925-1941
0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Stukken van algemene aard
Correspondentie
Ingekomen stukken
2121
Bij de burgemeester ingekomen stukken over diverse zaken, 1925-1941
Datering:
1925-1941
Omvang:
1 omslag
Inventaris archief Ambtenaar van de Burgerlijke Stand 1812-1960

Kenmerken

Status toegang:
Definitieve toegang / toegang afgerond
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
105
Opmerkingen:
Deze toegang bestaat uit toegang 0827 én toegang 1253. Dit waren tot december 2013 afzonderlijke toegangen.