Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van het gemeentebestuur van Zoelen, 1811 - 1945

0700 Archief van het gemeentebestuur van Zoelen, 1811 - 1945

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
2.1. Stukken van algemene aard
2.1.5. Correspondentie
0700 Archief van het gemeentebestuur van Zoelen, 1811 - 1945
2. Inventaris
2.1. Stukken van algemene aard
2.1.5.
Correspondentie
De correspondentie van de gemeente Zoelen is in drie hoofdperioden te verdelen:
- De eerste loopt van 1811 tot en met 1924. De ingekomen stukken zijn in deze periode chronologisch bewaard en grotendeels voorzien van een nummering. De uitgaande stukken zijn afgeschreven in brievenboeken. Vanaf 1919 zijn daarnaast de doorslagen van de verzonden brieven ingebonden bewaard. Op de indicateurs en een deel van de ingekomen en verzonden stukken zijn alfabetische registers.
- De tweede periode is het jaar 1925. De ingekomen en uitgaande stukken zijn in dit jaar door de administratie in één band ingebonden. De stukken zijn gerubriceerd, deze rubrieken zijn alfabetisch genummerd. Binnen deze rubrieksnummering zijn de stukken genummerd. De stukken zijn per rubriek achter een inhoudsopgave ingebonden in de banden. In 1925 is de rubrieksindeling als volgt:
1. Algemene zaken.
2. Arbeidswetgeving
3. Armwezen
4. Bevolking en verkiezing
5. Burgerlijke Stand
6. Comptabiliteit
7. Dienstplicht
8. Gemeentebestuur
9. Justitie en politie
10. Militaire zaken
11. Landbouw en Veeteelt
12. Medische politie
13. Onderwijszaken
14. Veterinaire politie
15. Woningwet
- De derde periode is de periode 1926-1945. In deze periode zijn de ingekomen en afschriften van verzonden stukken niet meer als serie bijeengehouden. De bedoeling zal zijn geweest een dossiervorming te beginnen, maar de stukken vanaf 1926 werden in een behoorlijke wanorde aangetroffen. De stukken zijn onder de afzonderlijke onderwerpen te vinden.

Kenmerken

Status toegang:
Toegang met onbewerkte aanvulling
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Beperkt - zie inventaris
Omvang in meters:
53,16