Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van het Gemeentelijk Gymnasium te Tiel, (1694) 1717 - 1971

0016 Archief van het Gemeentelijk Gymnasium te Tiel, (1694) 1717 - 1971

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1.1. Algemeen
1.2. Voorgeschiedenis
1.3. Stedelijke Latijnse school
1.4. Progynnasium
0016 Archief van het Gemeentelijk Gymnasium te Tiel, (1694) 1717 - 1971
1. Inleiding
1.4.
Progynnasium
Datering:
1879-1888
De wet op het hoger onderwijs van 28-4-1876 is een uiterst ingrijpende wet. Voor de komst van deze wet is er voor het hoger onderwijs nooit zo'n regeling geweest en het zal tot de komst van de mammoetwet duren voor er weer een dergelijke wet tot stand komt. De wet van 1876 schrijft een aantal vernieuwingen voor. Alle Latijnse scholen dienen opgeheven of veranderd te worden in gymnasia van zes jaar of progymnasia van vier jaar. Toelating moet geschieden d.m.v. een toelatingsexamen. Eindexamens horen plaats te vinden onder toezicht van rijksgecommitteerden. De twee hoogste klassen van de gymnasia dienen gesplitst te worden in een a en een b-gedeelte. Alleen bevoegde leraren mogen les geven. De gymnasia mogen niet meer zelf hun leerlingen naar de universiteiten promoveren. Deze wet betekent het einde voor veel kleine Latijnse scholen; echter niet voor dat van Tiel. Als uitvloeisel van de wet besluit de gemeenteraad op 1-10-1877 de Latijnse school te veranderen in een progymnasium m.i.v. 1-9-1879.
In 1879 verschijnt een van de wet uit 1876 afgeleide verordening. Deze bepaald o.a., dat ieder jaar een leerplan moet verschijnen, dat er een lerarenvergadering ingesteld moet worden en dat er een register van inschrijving moet worden bijgehouden. Het college van curatoren moet uit vijf leden bestaan, die voor vijf jaar door de gemeenteraad van een voorkeurslijst, opgesteld door de resterende curatoren (want om het jaar treedt er één af) en na advies van de inspecteur worden benoemd. De rector mag een leerling wegens wangedrag voor maximaal veertien dagen van school sturen, maar moet dit aan de curatoren melden. Een leerling kan door het college van curatoren voor langere tijd van school worden gestuurd. In dat geval is een beroep op B&W mogelijk *  .
Het als experiment opgezette progymnasium blijkt te voldoen. Men begint met een leerlingenaantal van vijf, dat gestadig naar twintig groeit. Het docentenkorps bestaat uit één rector en acht leraren. Al in 1884 klinken er stemmen, die voor de oprichting van een volledig gymnasium pleiten. Na een adres van Tielse burgers wordt in 1887 besloten een gymnasium op te richten.
1.5. Gymnasium
1.6. Tiels gymnasiumfonds
1.7. Lustrumcommissie
1.8. Boekenfonds
1.9. Oudercommissie
1.10. P.H. Tijdeman 1798-1868
1.2. Archiefvorming en Archiefzorg
1.3. Verantwoording inventarisatie

Kenmerken

Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
14
Toegangstitel:
K. Zandberg, Inventaris van de archieven van de Latijnse School, later pro-gymnasium en gymnasium te Tiel, (1694) 1801-1971, met aanvullingen van W. Veerman en H. Merkelbach