Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van het gemeentebestuur van (Maas)Driel, 1810 - 1945
3113 Archief van het gemeentebestuur van (Maas)Driel, 1810 - 1945
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Stukken van algemene aard
1.1. Vergaderstukken
1.1.1. Gemeenteraad
2671 'Handelingen der mairie van Driel', register van besluiten en aantekeningen van de maire (burgemeester) en van verslagen van vergaderingen van de municipale raad (gemeenteraad), 1810-1813, 1816-1817
3113 Archief van het gemeentebestuur van (Maas)Driel, 1810 - 1945
Inventaris
1. Stukken van algemene aard
1.1. Vergaderstukken
1.1.1. Gemeenteraad
2671
'Handelingen der mairie van Driel', register van besluiten en aantekeningen van de maire (burgemeester) en van verslagen van vergaderingen van de municipale raad (gemeenteraad), 1810-1813, 1816-1817
Datering:
1810-1813, 1816-1817
NB:
Het register is niet compleet. Het verslag van de raadsvergadering van 1 december 1817 is slechts gedeeltelijk ingeschreven; de rest van het register is verloren gegaan. De relatie tussen het burgerlijke bestuur en de geërfdenvergadering was ook de tijdgenoten niet helemaal duidelijk. Zo wordt in dit register op 5 januari 1813 aangetekend dat de aanstelling van een Franse onderwijzer is terug te vinden 'in 't resolutieboek der dorps en geerfdens affairens' (nu in het archief van de Dorpspolder Driel en daar aangeduid als 'dorpsboek').
Over de jaren 1814-1815 is niets genoteerd in dit register. Aangetekend werd dat de resoluties over die jaren zijn geregistreerd in het reeds genoemde geërfdens resolutieboek 'als zijnde geen bijzonderheden met het plaatselijk bestuur, vanwege het gouvernement Gelderland voorgekomen'. Blijkbaar worden in dit register slechts de zaken behandeld die via de hogere overheid spelen, de 'gewone' dorpszaken worden nog steeds door de geërfden afgedaan. In het dorpsboek in het archief van de Dorpspolder Driel blijken echter ook resoluties te staan die in het hier beschreven register zijn afgeschreven. Het is door dit alles zonneklaar dat de toenmalige bestuurders moeite hadden met de positie en de bevoegdheden van het nieuwe plaatselijke burgerlijke bestuur.
Omvang:
1 deel

Gebruik CTRL + scroll om te scrollen

Ga

Kenmerken

Status toegang:
Toegang is in bewerking
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Aan de openbaarheid zijn geen beperkingen gesteld. Inzage kan echter beperkt zijn als stukken gevoelige of bijzondere persoonsgegevens bevatten van - mogelijk - nog levende personen.
Omvang in meters:
59,12