Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van het Burgerlijk Armbestuur Geldermalsen, 1936 - 1947
2036 Archief van het Burgerlijk Armbestuur Geldermalsen, 1936 - 1947
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
1.8. Bijlage II: Instructie voor de secretaris vastgesteld raadsvergadering 6 juli 1937
2036 Archief van het Burgerlijk Armbestuur Geldermalsen, 1936 - 1947
1. Inleiding
1.8.
Bijlage II: Instructie voor de secretaris vastgesteld raadsvergadering 6 juli 1937
artikel 1.
De secretaris-penningmeester wordt benoemd, geschorst of ontslagen op de wijze als is voorgeschreven in het reglement voor het burgerlijk armbestuur te Geldermalsen. Op hem zijn van, toepassing de voorschriften van het ambtenarenreglement. De in artikel 21 bedoelde verzekering wordt gedekt door de algemeene fraudeverzekering der gemeente.
artikel 2.
Hij is het bestuur zooveel mogelijk behulpzaam bij de uitoefening van zijn taak en geeft aan het bestuur alsook aan het gemeentebestuur zoo volledig mogelijk inlichtingen.
artikel 3.
De secretaris-penningmeester mag, behalve in de gevallen bedoeld in artikel 33 van het reglement burgerlijk armbestuur, geen uitkeeringen of andere betalingen doen zonder toestemming van het bestuur. Hij is verplicht de navolgende boeken bij te houden en draagt zorg, dat deze boeken tot op datum zijn bijgewerkt:
a. kasboek.
b. notulenboek.
c. boek van ondersteunden.
De inrichting der boeken is aangegeven in de hierachter gevoegde bijlage A. Hij, is gehouden deze boeken bij iedere bestuursvergadering ter contrôle en afteekening aan te bieden aan het bestuur. Onverminderd het bepaalde in het vorig lid zal hij de boeken ten allen tijde op aanvraag moeten toonen aan het bestuur of aan burgemeester en wethouders.
artikel 4.
Behalve de in artikel 3 genoemde boeken zullen door hem-zoodra het burgerlijk armbestuur bezittingen, hetzij roerende of onroerende, verkrijgt-de noodige boeken ter administreering daarvan worden aangelegd en bijgehouden. De inrichting 'dezer boeken zal t.z.t. worden aangegeven. Voorts is hij gehouden alle boeken bij te houden, welke alsnog door burgemeester en wethouders of door het bestuur noodig geacht worden.
artikel 5.
Hij is belast met de zorg der geheele correspondentie; hij zal van alle uitgaande brieven minuut houden. Hij houdt een register van ingekomen en uitgaande stukken bij en zorgt voor oordeelkundige opberging van genoemde bescheiden.
artikel 6.
Hij zal bij ontvangst eener aanvrage om steun als bedoeld in artikel 28 reglement burgerlijk armbestuur terstond de noodige inlich tingen inwinnen ter beoordeling van de urgentie-c.q. de omvang-van eventueel te verleenen steun. Hij zal deze aanvragen aan het bestuur voorleggen en toelichten in diens eerstvolgende vergadering. Hij beijvert zich alle noodige inlichtingen volledig mogelijk in te winnen.
artikel 7.
Hij beijvert zich zooveel mogelijk op de hoogte te blijven van de omstandigheden, waarin ondersteunden verkeeren en zal ook eigener beweging voorstellen doen de ondersteuning te verminderen of te doen ophouden indien hij van meening is, dat daarvoor reden aanwezig is.
artikel 8.
Hij regelt -onder goedkeuring van het bestuur- de tijden, waarop hij zitting houdt voor het publiek; hij zorgt dat deze tijden en evenzoo eventueele wijzigingen ter algemeene kennis worden gebracht. Hij regelt-onder goedkeuring van het bestuur-de wijze waarop uitkee-ringen worden uitbetaald. Alle door hem gedane uitkeeringen moeten gedekt zijn door hand-teekening van den belanghebbende of diens vervanger.
artikel 9.
Hij is verantwoordelijk voor alle door hem beheerde geldswaardige zaken en de door hem gevoerde geldelijke administratie.
artikel 10.
Hij draagt zorg niet meer geld in kas te hebben dan noodig voor te verwachten betalingen; alle niet terstond noodige geldswaarden zal hij ten genoegen van het bestuur en van burgemeester en wethouders brandvrij opbergen. Voor zoover gemeentegelden zijn toegevoegd zal hij daarvan wekelijks niet meer opnemen dan noodig; hij pleegt daartoe telkenmale tijdig overleg met den ontvanger en met de finantieele afdeeling ter secretarie.
artikel 11.
Voor afwezigheid -anders dan door ziekte- tijdens de vastgestelde zittingen behoeft hij de goedkeuring van het bestuur. Bij verhindering wegens ziekte of andere zeer dringende oorzaken is hij verplicht terstond den voorzitter daarvan kennis te geven.

Kenmerken

Datering:
1936 - 1947
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
0,62