0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
![Naar boven om te zoeken Naar boven om te zoeken](http://mifiles.archieven.nl/default/images/scroll-to-top.gif)
0827
Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
Inleiding
laatste wijziging 14-06-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.553 gedigitaliseerd
totaal 69.520 bestanden
Inventaris archief Stadsbestuur van Culemborg 1813-1851
laatste wijziging 14-06-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.553 gedigitaliseerd
totaal 69.520 bestanden
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Stukken van algemene aard
Correspondentie
Ingekomen stukken
In de ingekomen stukken bevinden zich veel stukken over armenzorg, bedeling, verpleging van zieken en 'krankzinnigen'. Ook zijn er stukken over militairen (militie, schutterij), gevangenen en personen die opgenomen waren in Veenhuizen. In deze stukken worden de betrokken personen met naam genoemd. Voor genealogen bevatten de ingekomen stukken dus interessante informatie.
Daarnaast bevatten de ingekomen stukken veel mutaties op de Burgerlijke Stand, inlichtingen over personen, personeel en bestuurders, scholen en stukken over het onderhoud van wegen
Enkele ingekomen stukken zijn nader beschreven. Dit gaat om bijvoorbeeld jaarverslagen, verordeningen, stukken over verenigingen en stukken over infrastructuur in de stad. Daarnaast is een aantal stukken waarvan verwacht kan worden dat er belangstelling voor is, beschreven. Deze kunnen op onderwerp worden gevonden. Van enkele onderwerpen zijn de stukken wel beschreven, maar niet over de hele periode. De nadere ontsluiting is dan vooral bedoeld om een idee te geven dat dergelijke stukken in de ingekomen stukken zitten. Stukken over drankvergunningen zijn alleen in de beginperiode beschreven. Uithangborden alleen indien deze een bijzonderheid over de naam van de gelegenheid bevat (vanaf de tijd dat er een tekening bij zat zijn ze in een apart inventarisnummer te vinden). Rapporten inzake arbeidsongevallen zijn bijvoorbeeld t/m 1900 beschreven. Daarna werd er per kwartaal een rapportage ogemaakt.
Aanvragen voor bouw- en hinderwetvergunningen zijn allemaal uit de ingekomen stukken genomen en apart beschreven.
Daarnaast bevatten de ingekomen stukken veel mutaties op de Burgerlijke Stand, inlichtingen over personen, personeel en bestuurders, scholen en stukken over het onderhoud van wegen
Enkele ingekomen stukken zijn nader beschreven. Dit gaat om bijvoorbeeld jaarverslagen, verordeningen, stukken over verenigingen en stukken over infrastructuur in de stad. Daarnaast is een aantal stukken waarvan verwacht kan worden dat er belangstelling voor is, beschreven. Deze kunnen op onderwerp worden gevonden. Van enkele onderwerpen zijn de stukken wel beschreven, maar niet over de hele periode. De nadere ontsluiting is dan vooral bedoeld om een idee te geven dat dergelijke stukken in de ingekomen stukken zitten. Stukken over drankvergunningen zijn alleen in de beginperiode beschreven. Uithangborden alleen indien deze een bijzonderheid over de naam van de gelegenheid bevat (vanaf de tijd dat er een tekening bij zat zijn ze in een apart inventarisnummer te vinden). Rapporten inzake arbeidsongevallen zijn bijvoorbeeld t/m 1900 beschreven. Daarna werd er per kwartaal een rapportage ogemaakt.
Aanvragen voor bouw- en hinderwetvergunningen zijn allemaal uit de ingekomen stukken genomen en apart beschreven.
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
547-552 , 1896
![](http://mifiles.archieven.nl/default/images/h.gif)
547 1896 nrs 1-200, 1896
0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Stukken van algemene aard
Correspondentie
Ingekomen stukken
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
547-552 , 1896
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
547-552 , 1896
547
1896 nrs 1-200, 1896
Datering:
1896
Omvang:
1 omslag
Oude Orde:
2110
Tabstroken:
Briefnr 6: lijst van in 1895 verzonden processen-verbaal, 1896
Briefnr 8: rapport inzake een arbeids ongeval van Piet van Meningen in een houtzagerij, 1896
Briefnr 43: politierapport inzake een brand in een schuur achter het huis van H. Verrips, Westersingel wijk F 21, 1896
Briefnr 45: lijst van bedrijven en fabrieken in Culemborg opgemaakt in verband met de Arbeidswet, 1896
Briefnr 64: verslag van de gemeentearchitect G. Prins inzake de schouw over de riolen, 1896
Briefnr 70: verzoek van het schoolbestuur van het Christelijk Nationaal schoolonderwijs om mee te mogen delen in de gelden voor beloning van leerlingen die de school trouw bezoeken, 1896
Briefnr 112: verzoek van P. Versteech om een muur te mogen bouwen aan de Beusichemseweg, 1896
Briefnr 132: verzoek van B.M. Mastbroek om een brugje te mogen leggen bij de Lepelstraat wijk B 212, 1896
Briefnr 136: Verslag van de toestand van de eerste afdeling van het aartsbisschoppelijk Seminarie van Utrecht te Culemborg over 1895, 1896
Briefnr 149: rapport inzake de slechte kwaliteit van het drinkwater aan een pomp, met mogelijk veel ziektegevallen tot gevolg, 1896
Briefnr 163: rapport inzake een arbeids ongeval van Adrianus Smits bij de te bouwen sigarenfabriek aan de Lange Meent (verdronken), 1896
laatste wijziging 16-04-2021
laatste wijziging 14-06-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.553 gedigitaliseerd
totaal 69.520 bestanden
Inventaris archief Ambtenaar van de Burgerlijke Stand 1812-1960
laatste wijziging 14-06-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.553 gedigitaliseerd
totaal 69.520 bestanden
Inventarissen van gedeponeerde archieven
laatste wijziging 14-06-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.553 gedigitaliseerd
totaal 69.520 bestanden
Kenmerken
Status toegang:
Definitieve toegang / toegang afgerond
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
105
Opmerkingen:
Deze toegang bestaat uit toegang 0827 én toegang 1253. Dit waren tot december 2013 afzonderlijke toegangen.
Categorie:
laatste wijziging 14-06-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.553 gedigitaliseerd
totaal 69.520 bestanden