0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
![Naar boven om te zoeken Naar boven om te zoeken](http://mifiles.archieven.nl/default/images/scroll-to-top.gif)
0827
Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
Inleiding
laatste wijziging 14-06-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.550 gedigitaliseerd
totaal 69.037 bestanden
Inventaris archief Stadsbestuur van Culemborg 1813-1851
laatste wijziging 14-06-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.550 gedigitaliseerd
totaal 69.037 bestanden
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Stukken van algemene aard
Correspondentie
Ingekomen stukken
In de ingekomen stukken bevinden zich veel stukken over armenzorg, bedeling, verpleging van zieken en 'krankzinnigen'. Ook zijn er stukken over militairen (militie, schutterij), gevangenen en personen die opgenomen waren in Veenhuizen. In deze stukken worden de betrokken personen met naam genoemd. Voor genealogen bevatten de ingekomen stukken dus interessante informatie.
Daarnaast bevatten de ingekomen stukken veel mutaties op de Burgerlijke Stand, inlichtingen over personen, personeel en bestuurders, scholen en stukken over het onderhoud van wegen
Enkele ingekomen stukken zijn nader beschreven. Dit gaat om bijvoorbeeld jaarverslagen, verordeningen, stukken over verenigingen en stukken over infrastructuur in de stad. Daarnaast is een aantal stukken waarvan verwacht kan worden dat er belangstelling voor is, beschreven. Deze kunnen op onderwerp worden gevonden. Van enkele onderwerpen zijn de stukken wel beschreven, maar niet over de hele periode. De nadere ontsluiting is dan vooral bedoeld om een idee te geven dat dergelijke stukken in de ingekomen stukken zitten. Stukken over drankvergunningen zijn alleen in de beginperiode beschreven. Uithangborden alleen indien deze een bijzonderheid over de naam van de gelegenheid bevat (vanaf de tijd dat er een tekening bij zat zijn ze in een apart inventarisnummer te vinden). Rapporten inzake arbeidsongevallen zijn bijvoorbeeld t/m 1900 beschreven. Daarna werd er per kwartaal een rapportage ogemaakt.
Aanvragen voor bouw- en hinderwetvergunningen zijn allemaal uit de ingekomen stukken genomen en apart beschreven.
Daarnaast bevatten de ingekomen stukken veel mutaties op de Burgerlijke Stand, inlichtingen over personen, personeel en bestuurders, scholen en stukken over het onderhoud van wegen
Enkele ingekomen stukken zijn nader beschreven. Dit gaat om bijvoorbeeld jaarverslagen, verordeningen, stukken over verenigingen en stukken over infrastructuur in de stad. Daarnaast is een aantal stukken waarvan verwacht kan worden dat er belangstelling voor is, beschreven. Deze kunnen op onderwerp worden gevonden. Van enkele onderwerpen zijn de stukken wel beschreven, maar niet over de hele periode. De nadere ontsluiting is dan vooral bedoeld om een idee te geven dat dergelijke stukken in de ingekomen stukken zitten. Stukken over drankvergunningen zijn alleen in de beginperiode beschreven. Uithangborden alleen indien deze een bijzonderheid over de naam van de gelegenheid bevat (vanaf de tijd dat er een tekening bij zat zijn ze in een apart inventarisnummer te vinden). Rapporten inzake arbeidsongevallen zijn bijvoorbeeld t/m 1900 beschreven. Daarna werd er per kwartaal een rapportage ogemaakt.
Aanvragen voor bouw- en hinderwetvergunningen zijn allemaal uit de ingekomen stukken genomen en apart beschreven.
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
916-936 , 1921
![](http://mifiles.archieven.nl/default/images/h.gif)
917 1921 nrs 101-200, 1921
0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Stukken van algemene aard
Correspondentie
Ingekomen stukken
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
916-936 , 1921
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
916-936 , 1921
917
1921 nrs 101-200, 1921
Datering:
1921
Omvang:
1 omslag
Oude Orde:
1846
Tabstroken:
Briefnr 104: rekening en begroting van de Maria Vereniging te Culemborg, tegen drankmisbruik, 1921
Briefnr 112: verzoek van circus Herman Renz om na Pasen voorstellingen te mogen geven, 1921
Briefnr 120: raadsbesluit inzake verzoek woningbouwvereniging De Lelie om arbeiderswoningen te bouwen tussen de 1e en 2e Hondsteeg, 1921
Briefnr 126: brief van meubelfabriek Slavonia inzake het optreden van de brandweer bij de brand in de fabriek, 1921
Briefnr 127: ingevulde enquete betreffende verkeerswegen, waterafvoer en ontginningen, 1921
Briefnr 151: overzicht van werkzaamheden van de controleur der vermakelijkheden, 1921
Briefnr 179: verslag over 1920 van de Keuringsdienst voor vee, vlees, wild, vis en gevogelte, 1921
Briefnr 193: rapport inzake de brand bij meubelfabriek Slavonia op 26-1-1921, 1921
laatste wijziging 16-04-2021
laatste wijziging 14-06-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.550 gedigitaliseerd
totaal 69.037 bestanden
Inventaris archief Ambtenaar van de Burgerlijke Stand 1812-1960
laatste wijziging 14-06-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.550 gedigitaliseerd
totaal 69.037 bestanden
Inventarissen van gedeponeerde archieven
laatste wijziging 14-06-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.550 gedigitaliseerd
totaal 69.037 bestanden
Kenmerken
Status toegang:
Definitieve toegang / toegang afgerond
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
105
Opmerkingen:
Deze toegang bestaat uit toegang 0827 én toegang 1253. Dit waren tot december 2013 afzonderlijke toegangen.
Categorie:
laatste wijziging 14-06-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.550 gedigitaliseerd
totaal 69.037 bestanden