0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
0827
Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
Inleiding
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventaris archief Stadsbestuur van Culemborg 1813-1851
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Stukken van algemene aard
Correspondentie
Ingekomen stukken
In de ingekomen stukken bevinden zich veel stukken over armenzorg, bedeling, verpleging van zieken en 'krankzinnigen'. Ook zijn er stukken over militairen (militie, schutterij), gevangenen en personen die opgenomen waren in Veenhuizen. In deze stukken worden de betrokken personen met naam genoemd. Voor genealogen bevatten de ingekomen stukken dus interessante informatie.
Daarnaast bevatten de ingekomen stukken veel mutaties op de Burgerlijke Stand, inlichtingen over personen, personeel en bestuurders, scholen en stukken over het onderhoud van wegen
Enkele ingekomen stukken zijn nader beschreven. Dit gaat om bijvoorbeeld jaarverslagen, verordeningen, stukken over verenigingen en stukken over infrastructuur in de stad. Daarnaast is een aantal stukken waarvan verwacht kan worden dat er belangstelling voor is, beschreven. Deze kunnen op onderwerp worden gevonden. Van enkele onderwerpen zijn de stukken wel beschreven, maar niet over de hele periode. De nadere ontsluiting is dan vooral bedoeld om een idee te geven dat dergelijke stukken in de ingekomen stukken zitten. Stukken over drankvergunningen zijn alleen in de beginperiode beschreven. Uithangborden alleen indien deze een bijzonderheid over de naam van de gelegenheid bevat (vanaf de tijd dat er een tekening bij zat zijn ze in een apart inventarisnummer te vinden). Rapporten inzake arbeidsongevallen zijn bijvoorbeeld t/m 1900 beschreven. Daarna werd er per kwartaal een rapportage ogemaakt.
Aanvragen voor bouw- en hinderwetvergunningen zijn allemaal uit de ingekomen stukken genomen en apart beschreven.
Daarnaast bevatten de ingekomen stukken veel mutaties op de Burgerlijke Stand, inlichtingen over personen, personeel en bestuurders, scholen en stukken over het onderhoud van wegen
Enkele ingekomen stukken zijn nader beschreven. Dit gaat om bijvoorbeeld jaarverslagen, verordeningen, stukken over verenigingen en stukken over infrastructuur in de stad. Daarnaast is een aantal stukken waarvan verwacht kan worden dat er belangstelling voor is, beschreven. Deze kunnen op onderwerp worden gevonden. Van enkele onderwerpen zijn de stukken wel beschreven, maar niet over de hele periode. De nadere ontsluiting is dan vooral bedoeld om een idee te geven dat dergelijke stukken in de ingekomen stukken zitten. Stukken over drankvergunningen zijn alleen in de beginperiode beschreven. Uithangborden alleen indien deze een bijzonderheid over de naam van de gelegenheid bevat (vanaf de tijd dat er een tekening bij zat zijn ze in een apart inventarisnummer te vinden). Rapporten inzake arbeidsongevallen zijn bijvoorbeeld t/m 1900 beschreven. Daarna werd er per kwartaal een rapportage ogemaakt.
Aanvragen voor bouw- en hinderwetvergunningen zijn allemaal uit de ingekomen stukken genomen en apart beschreven.
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
696-713 , 1909
713 1909 nrs 1701-1811, 1909
0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Stukken van algemene aard
Correspondentie
Ingekomen stukken
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
696-713 , 1909
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
696-713 , 1909
713
1909 nrs 1701-1811, 1909
Datering:
1909
Omvang:
1 omslag
Oude Orde:
1834
Tabstroken:
Briefnr 1737: verzoek van E.R. Adrioni om een uitvoering te geven met zijn Grand Theater Gagliostro in de zaal van de heer Van Gelder op de Markt, met gedrukt programma, 1909
Briefnr 1745: vergunning van de provincie Gelderland tot het leggen van een waterleiding in de gemeente, 1909
Briefnr 1765: aanvraag voor leermiddelen voor scholen, 1909
Briefnr 1806: vergunning voor Drankwet in verband met wijzigen van localiteit van Pijselman aan de Herenstraat wijk C 319, 1909
Briefnr 1811: vergunning van de Gecombineerde Grintweg tussen Tiel-Buren-Culemborg tot het leggen van een waterleiding, 1909
laatste wijziging 16-04-2021
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventaris archief Ambtenaar van de Burgerlijke Stand 1812-1960
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventarissen van gedeponeerde archieven
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Kenmerken
Status toegang:
Definitieve toegang / toegang afgerond
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
105
Opmerkingen:
Deze toegang bestaat uit toegang 0827 én toegang 1253. Dit waren tot december 2013 afzonderlijke toegangen.
Categorie:
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden