0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
0827
Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
Inleiding
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventaris archief Stadsbestuur van Culemborg 1813-1851
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Stukken van algemene aard
Correspondentie
Ingekomen stukken
In de ingekomen stukken bevinden zich veel stukken over armenzorg, bedeling, verpleging van zieken en 'krankzinnigen'. Ook zijn er stukken over militairen (militie, schutterij), gevangenen en personen die opgenomen waren in Veenhuizen. In deze stukken worden de betrokken personen met naam genoemd. Voor genealogen bevatten de ingekomen stukken dus interessante informatie.
Daarnaast bevatten de ingekomen stukken veel mutaties op de Burgerlijke Stand, inlichtingen over personen, personeel en bestuurders, scholen en stukken over het onderhoud van wegen
Enkele ingekomen stukken zijn nader beschreven. Dit gaat om bijvoorbeeld jaarverslagen, verordeningen, stukken over verenigingen en stukken over infrastructuur in de stad. Daarnaast is een aantal stukken waarvan verwacht kan worden dat er belangstelling voor is, beschreven. Deze kunnen op onderwerp worden gevonden. Van enkele onderwerpen zijn de stukken wel beschreven, maar niet over de hele periode. De nadere ontsluiting is dan vooral bedoeld om een idee te geven dat dergelijke stukken in de ingekomen stukken zitten. Stukken over drankvergunningen zijn alleen in de beginperiode beschreven. Uithangborden alleen indien deze een bijzonderheid over de naam van de gelegenheid bevat (vanaf de tijd dat er een tekening bij zat zijn ze in een apart inventarisnummer te vinden). Rapporten inzake arbeidsongevallen zijn bijvoorbeeld t/m 1900 beschreven. Daarna werd er per kwartaal een rapportage ogemaakt.
Aanvragen voor bouw- en hinderwetvergunningen zijn allemaal uit de ingekomen stukken genomen en apart beschreven.
Daarnaast bevatten de ingekomen stukken veel mutaties op de Burgerlijke Stand, inlichtingen over personen, personeel en bestuurders, scholen en stukken over het onderhoud van wegen
Enkele ingekomen stukken zijn nader beschreven. Dit gaat om bijvoorbeeld jaarverslagen, verordeningen, stukken over verenigingen en stukken over infrastructuur in de stad. Daarnaast is een aantal stukken waarvan verwacht kan worden dat er belangstelling voor is, beschreven. Deze kunnen op onderwerp worden gevonden. Van enkele onderwerpen zijn de stukken wel beschreven, maar niet over de hele periode. De nadere ontsluiting is dan vooral bedoeld om een idee te geven dat dergelijke stukken in de ingekomen stukken zitten. Stukken over drankvergunningen zijn alleen in de beginperiode beschreven. Uithangborden alleen indien deze een bijzonderheid over de naam van de gelegenheid bevat (vanaf de tijd dat er een tekening bij zat zijn ze in een apart inventarisnummer te vinden). Rapporten inzake arbeidsongevallen zijn bijvoorbeeld t/m 1900 beschreven. Daarna werd er per kwartaal een rapportage ogemaakt.
Aanvragen voor bouw- en hinderwetvergunningen zijn allemaal uit de ingekomen stukken genomen en apart beschreven.
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
696-713 , 1909
702 1909 nrs 601-700, 1909 i
0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Stukken van algemene aard
Correspondentie
Ingekomen stukken
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
696-713 , 1909
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
696-713 , 1909
702
1909 nrs 601-700, 1909
Datering:
1909
Omvang:
1 omslag
Oude Orde:
1834
Tabstroken:
Briefnr 619: bekendmaking van de geboorte van prinses Juliana, receptie op het stadhuis ter gelegenheid daarvan en het tijdschrift Geboorteklok, 1909
Briefnr 636: rapport over een bezoek aan een erf in het zogenaamde 'fort van onrust' n.a.v. klachten over stank en vervuiling, 1909
Briefnr 648: correspondentie met het Elisabeth weeshuis over eventuele voogdij over weeskinderen, 1909
Briefnr 678: besluit van de gemeenteraad tot aangaan van geldlening voor de aanleg van straten, 1909
Briefnr 679: mededeling van de Minister van Waterstaat inzake verbeteringen aan het stationsgebouw, 1909
Briefnr 683: verzoek van de gemeenteraad van Geldermalsen om het kantoor van Registratie en Domeinen van Culemborg naar Geldermalsen te verplaatsen, 1909
laatste wijziging 16-04-2021
1 gedigitaliseerd
totaal 201 bestanden
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventaris archief Ambtenaar van de Burgerlijke Stand 1812-1960
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventarissen van gedeponeerde archieven
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Kenmerken
Status toegang:
Definitieve toegang / toegang afgerond
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
105
Opmerkingen:
Deze toegang bestaat uit toegang 0827 én toegang 1253. Dit waren tot december 2013 afzonderlijke toegangen.
Categorie:
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden