0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
0827
Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
Inleiding
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventaris archief Stadsbestuur van Culemborg 1813-1851
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Stukken van algemene aard
Correspondentie
Ingekomen stukken
In de ingekomen stukken bevinden zich veel stukken over armenzorg, bedeling, verpleging van zieken en 'krankzinnigen'. Ook zijn er stukken over militairen (militie, schutterij), gevangenen en personen die opgenomen waren in Veenhuizen. In deze stukken worden de betrokken personen met naam genoemd. Voor genealogen bevatten de ingekomen stukken dus interessante informatie.
Daarnaast bevatten de ingekomen stukken veel mutaties op de Burgerlijke Stand, inlichtingen over personen, personeel en bestuurders, scholen en stukken over het onderhoud van wegen
Enkele ingekomen stukken zijn nader beschreven. Dit gaat om bijvoorbeeld jaarverslagen, verordeningen, stukken over verenigingen en stukken over infrastructuur in de stad. Daarnaast is een aantal stukken waarvan verwacht kan worden dat er belangstelling voor is, beschreven. Deze kunnen op onderwerp worden gevonden. Van enkele onderwerpen zijn de stukken wel beschreven, maar niet over de hele periode. De nadere ontsluiting is dan vooral bedoeld om een idee te geven dat dergelijke stukken in de ingekomen stukken zitten. Stukken over drankvergunningen zijn alleen in de beginperiode beschreven. Uithangborden alleen indien deze een bijzonderheid over de naam van de gelegenheid bevat (vanaf de tijd dat er een tekening bij zat zijn ze in een apart inventarisnummer te vinden). Rapporten inzake arbeidsongevallen zijn bijvoorbeeld t/m 1900 beschreven. Daarna werd er per kwartaal een rapportage ogemaakt.
Aanvragen voor bouw- en hinderwetvergunningen zijn allemaal uit de ingekomen stukken genomen en apart beschreven.
Daarnaast bevatten de ingekomen stukken veel mutaties op de Burgerlijke Stand, inlichtingen over personen, personeel en bestuurders, scholen en stukken over het onderhoud van wegen
Enkele ingekomen stukken zijn nader beschreven. Dit gaat om bijvoorbeeld jaarverslagen, verordeningen, stukken over verenigingen en stukken over infrastructuur in de stad. Daarnaast is een aantal stukken waarvan verwacht kan worden dat er belangstelling voor is, beschreven. Deze kunnen op onderwerp worden gevonden. Van enkele onderwerpen zijn de stukken wel beschreven, maar niet over de hele periode. De nadere ontsluiting is dan vooral bedoeld om een idee te geven dat dergelijke stukken in de ingekomen stukken zitten. Stukken over drankvergunningen zijn alleen in de beginperiode beschreven. Uithangborden alleen indien deze een bijzonderheid over de naam van de gelegenheid bevat (vanaf de tijd dat er een tekening bij zat zijn ze in een apart inventarisnummer te vinden). Rapporten inzake arbeidsongevallen zijn bijvoorbeeld t/m 1900 beschreven. Daarna werd er per kwartaal een rapportage ogemaakt.
Aanvragen voor bouw- en hinderwetvergunningen zijn allemaal uit de ingekomen stukken genomen en apart beschreven.
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
290-296 , 1886
291 1886 nrs 101-200, 1886
0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Stukken van algemene aard
Correspondentie
Ingekomen stukken
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
290-296 , 1886
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
290-296 , 1886
291
1886 nrs 101-200, 1886
Datering:
1886
Omvang:
1 omslag
Oude Orde:
2101
Tabstroken:
Briefnr 106: lijst van personen tegen wie op de dag van de loting (22 februari) proces-verbaal is opgemaakt, overwegend wegens openbare dronkenschap, 1886
Briefnr 114: Verslag van de toestand van de eerste afdeling van het aartsbisschoppelijk Seminarie van Utrecht te Culemborg over 1885, 1886
Briefnr 132: verzoek van B. Wennekes om aankoop van grond aan de Veerweg naast de peilschaal om daarop een huis te bouwen, 1886
Briefnr 135: verzoek van G. Balvers om een steiger te plaatsen wegens het verbouwen van een huis Achter de Vismarkt wijk A 63, 1886
Briefnr 158: verzoek van C. de Jong, stoelenmaker, om vergunning voor de verkoop van sterke drank in het klein in de Zandstraat wijk B 211, 1886
Briefnr 161 en 175: brieven inzake maatregelen om kraamvrouwenkoorts tegen te gaan, 1886
Briefnr 177: verzoek van H. van Gaasbeek en J.H. van Tiel, stoelenmakers, om een stuk grond aan te kopen, Achter de Vismarkt aan de Wal, sectie I2487, 1886
Briefnr 179: verzoek van C.W. Phillppi, om vergunning voor de verkoop van sterke drank in het klein aan de Markt wijk A 231, 1886
Briefnr 191: Arnhemse Courant van 30-3-1886 met daarin de dienstregeling van de stoomboot, 1886
Briefnr 194: verzoek van J.W. Sterk om een stuk grond te kopen aan de Veerweg om aarop een woon-winkelhuis te bouwen, 1886
laatste wijziging 16-04-2021
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventaris archief Ambtenaar van de Burgerlijke Stand 1812-1960
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventarissen van gedeponeerde archieven
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Kenmerken
Status toegang:
Definitieve toegang / toegang afgerond
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
105
Opmerkingen:
Deze toegang bestaat uit toegang 0827 én toegang 1253. Dit waren tot december 2013 afzonderlijke toegangen.
Categorie:
laatste wijziging 28-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden