Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1872; p. 63
De Olijftak
beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1872; p. 63
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
63
Datum:
1872
Jaargang:
1872
Is onderdeel van:
DE OLIJFTAK .
7
EE ALABAMA-QÜAESTIE .
—=§■©■ 3 =—
Terwijl gedurende jaren het vraagstuk van het befaamde kaperschip der « Zuiderlingen " of Geeonfedereerden in den Amerikaansehen burgeroorlog levendig gebleven was , meende men dat het nu voor goed een phase van schik-king ( schikking ) , door het beroep op een scheidsgerecht , te Geneve , was ingetreden . Sedert eenige weken echter ia dit vraag-stuk ( vraagstuk ) weder meer aan de orde van den dag gekomen , zoo zelfs dat de gevoelige thermometer de » staatkunde — de Beurs — den invloed er van ondervond , dat de zaak zich weder minder helder voordeed , en eene schikking voor ' t minst vertraagd werd .
' t Zal bij het gewicht der zaak niet onbelangrijk voor-komen ( voorkomen ) den oorsprong en de beteekenis er van , ofschoon dan ook kortelijk , na te gaan .
Gedurende den A.merikaanschen burgeroorlog , hadden de Zuidelijke of geconfedereerde Staten , naar men zich herinneren zal , tal van kapers uitgezonden , die gedurende vier jaren den schrik van de handelsvloot der " Noorder-lingen ( Noorderlingen ) uitmaakten ." Bijkans allen waren in Amerikaansche havens uitgerust , waaronder de Sumter en andere , voor wier aangerichte schade het Kabinet van Washington de Britsche regeering thans ook zijdelings aansprakelijk stelt .
Rechtsl reeksche vorderingen richt het tot die regeering alleen wegens de schade , veroorzaakt door vier van die stout-moedige ( stoutmoedige ) kapers die in Engelind gebouwd zijn , krachtens wetsbepalingen die daar , gelijk in de Vereenigde Staten , aan de particuliere nijverheid eene bij Vans volledige vrijheid laten en der regeering de strikte handhaving van hare onzijdigheid zeer moeielijk maken . De eenige wet welke nopens de zaak kan worden ingeroepen , is de " acte tegen het aanwerven van vreemdelingen " { the Foreign enlist-ment ( enlistment ) act ), in 1819 uitgevaardigd ; doch zij eischt zoo vele formaliteiten van uitvoering dat zij lichtelijk kan worden ontdoken . In de Amerikaansche Republiek heeft men eene soortgelijke wet , maar ook met soortgelijke bezwaren in de toepassing , zooals uit de verschillende ondernemingen bv . naar Cuba gebleken is , waartegen de regeering van de Unie weinig of niets vermocht .
De vier kapers nu , die zoo veel schade aan de marine en de handelvaart der Noorderlingen berokkenden , maken het onderwerp der rechtstreeksche en bepaalde vorde-ringen ( vorderingen ) tot schadevergoeding van de zijde der Unie uit , alsmede van de vertoogen , die zij gedurende nu tien jaren niet opgehouden heeft tegen Groot-Brittannie te richten ; die kapers zijn : de Florida , de Georgia , de Shenandoah , eindelijk het meest vermaarde en geduehtste van al die schepen , de Alabama .
Vóór weinige dagen ( den 9 Februari ) was het juist tien jaren geleden , toen op een werf van Liver-pool ( Liverpool ) de kiel gelegd werd van dat befaamde schip , dat acht jaren nadat het in een gevecht met de Noorderlingen werd vernield , nog meer gerucht in de wereld dreigt te veroorzaken dan het gedurende de twee jaren van zijn woelig bestaan gemaakt heeft . De Alabama was een stoomschip van 900 ton , voorzien van machines van 300 paardenkr ., doeh meer bijzonder voor de zeilvaart in-gericht ( ingericht ) . Het was blijkbaar tot een oorlogsbodem gebouwd en van den beginne af hielden velen het er voor , dat het voor de Geeonfedereerden bestemd was .
Weinig dagen voor dat het van stapel werd gelaten , op het eind van Mei 1862 , gafde Amerikaansche consul te Liverpool aan den gezant der Unie te Londen , den heer Adams , kennis van dat vermoeden , welke gezant er den 24 Juni met lord John Russell over sprak . Daar de regee-ring ( regeering ) zich in den Amerikaansehen burgeroorlog onzijdig had verklaard , werd een onderzoek ingesteld en het schip aan een streng toezicht onderworpen . Men ver-langde ( verlangde ) bewijzen voor zijne beweerde bestemming .
Die bewijzen , eerst den 21 Juli geleverd , kwamen het tolkantoor te Londen onvoldoende voor ; nu werd het vraagstuk , den 23 , aan de rechtsgeleerden der Kroon onderworpen . Daar een hunner ziek was , werd hun antwoord tot den 28 verschoven . Den 29 zond lord
John Bussell per telegram last om op de Alabama beslag te leggen . Doch het was reeds te laat . Dien eigen och-tend ( ochtend ) was het schip , onder het aannemelijk voorwendsel van een proeftocht — te aannemelijker omdat een ge-zelschap ( gezelschap ) heeren en dames aan boord was gegaan — zonder bewapening , zonder papieren en zelfs nog zonder dat het voorloopig ingeschreven was , de Mersey afgezakt , het kanaal van St . Georges doorgevaren en had toen eensklaps het ruime sop gekozen . Eerst op vierhonderd mijlen afstands van de Engelsche kust , op de Azorische eilanden , werd het uitgerust en bewapend .
Men herinnert zich de geschiedenis van zijn kortstondig bestaan , zijne stoutmoedige tochten in de beide Oceanen , van Terceira tot de Kaap de Goede Hoop , van Singa-pore ( Singapore ) tot Jamaïka ; allerwegen wist het tallooze schepen der Unie prijs te maken , te enteren , te vernielen . Men herinnert zich ook hoe gansche smaldeelen tegen het-zelve ( hetzelve ) kruisten , doch het de waakzaamheid van menigen ervaren bevelhebber wist te verschalken , en als men in de Atlantische zee op hetzelve paste , door zeil en stoom het gevaar wist te ontduiken , om in ' t andere halfrond zijn werk van vernieling voorttezetten . Niet alleen dat dit der Unie veel schade veroorzaakte , maar ' t vervulde haar ook met feilen spijt , van welk gevoel men nog de sporen in de latere vertoogen tegen Engeland aantreft . De korvet der Federalen de Kearsage had de Alabama meer dan duizend mijlen ver vervolgd , en was er eindelijk in geslaagd dat gehate kaperschip in de haven van Cher-burg ( Cher-burg ) op te sluiten .
Men heeft de uitdaging niet vergeten van kapitein Semmes aan kapitein Winslow , bevelhebber van den Kearsage ; eene uitdaging , gevolgd door het hevig en treffend scheepsgevecht , den 19 Juni 1864 , op 12 kilo-meters ( kilometers ) van den dijk van Cherburg geleverd , van welken dijk de talrijk zaamgestroomde volksmenigte den strijd in al zijne afwisselingen kon gadeslaan . Gedurende een uur lang zag men die beide schepen steeds nauwere kringen rond elkander beschrijven , als strijdlustige roofvogels ; ' t was gestadig een dubbele kring van vlammen en rook , totdat eindelijk , nadat er zes honderd kanonschoten waren losge-brand ( losgebrand ) , de Alabama overwonnen was en zwijgend in de golven wegzonk !
Wat de drie andere kaperschepen betreft , voor wier toegebrachte schade de Amerikaansche regeering ook rechtstreeksche vergoeding vraagt , — omdat zij uit Engelsche havens waren uitgeloop en — hun lot was minder schitterend en hunne kaapvaart ook minder bij de Unie geducht .
De Florida had den 23 Maart 1862 , onder eèn ver-dichten ( verdichten ) naam , de Mersey verlaten , nadat zij behoorlijk als een Engelsch schip ingeschreven was , en zonder dat de vertegenwoordigers der Vereenigde Staten tegen haar eenig bezwaar hadden doen gelden . De Georgia , te Glasgow gebouwd , onder den schijn van een eenvoudig handelsvaartuig , liep in April 1863 de Clyde af ; en eveneens de Shenandoah , welk schip , op eene werf te Depfort getimmerd , in 1864 de haven van Londen verliet .
Rechtstreeksche en zijdelingsche schade wordt thans door de Vereenigde Staten gevorderd in het memoran-dum ( memorandum ) , dat hunne regeering aan de scheidsrechters te Genève hebben doen toekomen . Die regeering heeft hare grieven in vijf algemeene groepen verdeeld :
1 °. De schade rechtstreeks berokkend aan Ameri-kaansche ( Amerikaansche ) burgers door de vernieling van hunne schepen en het verlies van hunne ladingen ;
2 °. Uitgaven van Staatswege , veroorzaakt door het vervolgen van de kapers der Geeonfedereerden ;
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer