Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1871; p. 66
De Olijftak
beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1871; p. 66
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
66
Datum:
1871
Jaargang:
1871
Is onderdeel van:
.)
DE O I , IJ F T A K .
ze in bijna alle steden gevonden worden , en ambachtscholen , als die te Amsterdam , uitnemend geschikt . Gezonde woningen zijn hiertoe een vereischte , waarin dan ook onze tijd op vele plaatsen voldoende voorziet . Ja , zelfs vrouwen en meisjes , door lichamelijke beletselen verhinderd met de hand buitens-huis ( buitenshuis ) het brood te verdienen , hebben in de stroovlechterij een bron van bestaan , die voor onkundigen en tragen in't geheel niet vloeit . Hoeveel dienstbaren , hoeveel huismoeders zijn er niet , die ja kunnen redderen en kooken , maar die inderdaad eene schuldige waaghalzerij begaan door al haar welvaart , geheel haar dagelijksch brood te laten afhangen van hare toch altijd zoo wisselvallige lichaamskracht alleen ! Dege-lijk ( Degelijk ) onderwijs in vrouwelijke handwerken , is voorden arbeidenden stand brood noodig . Maar dan nog , als alles tegenloopt en de ziekte iedere arbeidsbeweging verlamt , dan nog helpt men zich zelven . Waar ar-beidskracht ( arbeidskracht ) te kort schiet , trede spaarzaam-heid ( spaarzaamheid ) op . Van den nederigen arbeider worde in dezen niet het onmogelijke gevergd . Er is slechts één stand in onze maatschappij die niet sparen kan , en het nooit zal leeren : dat is de lange rij van hen , die op los werk leven van den eenen dag op den anderen ; die , in naam vrije burgers van Nederland , inderdaad slaven zijn , die heden voor het minste loon het zwaarste werk doen , om morgen niets te hebben ; menschen , die niet voor de geregelde behoeften der samenle-ving ( samenleving ) in een bepaald bedrijf werkzaam zijn , maar zich slechts leenen kannen tol eene uf andere handreiking , die voor ' t oogen-blik ( oogen-blik ) noodig is . In dure tijden moeten dezen of bedelen , of wachten op het bedeelen , en door beide worden hun zedelijke kracht en hun zelfvertrouwen voor goed geknakt . De wakkere arbeider , die in vaste nering of beroep bezig is , heeft een loon , dat rijst en daa
mensch . De arbeider , die zijn werktuigen wibetert , vermeerdert zijn dagelijksch brood .
De arbeid met werktuigen heeft maar één nadeel , en dit bestaat slechts op het oogenblik zelf der invoering . Een voor-beeld ( voorbeeld ) . Gij kent het spreekwoord : « van dik hout zaagt men planken ». Vroeger zaagde de menschenhand-alléen ( menschenhand-alléen ) den boomstam door tot levering van bouwmaterialen ; stel-len ( stellen ) wij , dat 10 man noodig waren om de planken te leveren . Daar kwamen de wind-zaagmolens ( wind-zaagmolens ) en de kracht van den wind verving die van den mensch . Vijf van de tien werklieden konden worden bedankt . Daarop werd de ongestadige kracht van den wind vervangen door den druk van den stoom , die door den mensch kan worden gebruikt wanneer hij maai ' wil , en van de vijf werklieden kregen drie gedaan . Op het eerste oogenblik waren dus die 8 werklieden zonder bestaan . In den eersten tijd hebben zij zich volgens het boven gezegde kunnen bezig houden met kamerwerk , zoo zij iets geleerd hadden , of de opgespaarde pennin-gen ( penningen ) bewezen hun dienst , maar weldra werd ook hunne kracht opgeroepen . De stoom-molenaar ( stoom-molenaar ) leverde altijd-door zijn planken , en om de mededinging vol te houden , ver-rezen ( verrezen ) er meerdere stoommolens : weldra was er vraag naar arbeiders .
Ten slotte moet ik nog een zonderlingen raad herinneren , die weleens aan den ar-beidersstand ( arbeidersstand ) gegeven is . Het dagloon , zeiden wij , daalt als het aantal arbeiders toeneemt . Welnu , heeft men gezegd , laat de arbeider zelf zorgen , dat zijn stand zich niet vermeerdere . Die stand moet zich grootendeels van het huwelijk onthouden , en ingeval van huwelijk moet de arbeider zorgen niet meer kinderen te verwekken , dan hij onderhouden kan . Daarom moest de re-geering ( regeering ) huwelijken zonder bewijs van een voldoend middel van bestaan kort en goed verbieden . De oorzaak van dien raad is te begrijpen . Wie ze gezien heeft , de ellende te-weeggebracht ( teweeggebracht ) door onberaden huwelijken , waar hartstocht alleen de grondslag was van het samenleven , hij kan de verzoeking misschien niet weerstaan om te wenschen , dat de sterke arm zulke vereenigingen voor-konie ( voor-konie ) . Maar het middel zou erger wezen dan de kwaal . Wordt het huwelijk Verboden , dan wordt de onwettige bijwoning regel , de zedeloosheid gewoonte en het kroost dier ongeregelden zal zeker de rij der broode-looze ( broode-looze ) arbeiders niet verminderen . De over-heid ( overheid ) mag niet met zoo gewelddadige hand ingrijpen in het leven des volks . Maar ook hier weder is , wat de regeering niet mag de plicht van den arbeider zelven . Het moet het fatsoen , ' t zedelijk gevoel der arbeiders-klasse ( arbeidersklasse ) te na zijn , om zoo maar gedachteloos het levenslicht te geven aan kinderen , voor wier voeding en vorming zij evenzeer ver-antwoordelijk ( verantwoordelijk ) is als machteloos . Het onbe-raden ( onberaden ) huwelijk , waardoor men daalt i n stede van te klimmen , moet men zich zelf'ver-bieden ( zelf'verbieden ) . Een flinke jeugd is ook hier de moeder van mannendeugd en huiselijk heil . En er zijn van die vrouwen ^ die nog iets meer dan de kinderwinners en werksters voor de
Wie in onze maatschappij ernstig streeft naar het drievoudig kapitaal van den vrijen arbeid , mag vast rekenen op vriendelijk en krachtig hulpbetoon , maar bovenal op de vervulling van dezen billijken eisch : de arbeider is zijn loon waard .
DE ACHTTIENDE BRÜMAIRE .
HISTORISCHE ROMAN
VAN
SCHMIDT-WEISZENFELS .
VI .
EENE GEHEIME VEREENIGING .
De Novembernacht was uiterst stormachtig geworden en de regen , die den geheelen dag door de dikke grauwe wolken en den natten nevel gedreigd had , sloeg , door den wind gezweept , van tijd tot tijd kletterend op het stratenplaveiscl van Parijs neer . De lantaarnen , die op verren afstand van elkander aan touwen vlak boven de straten hingen , wierpen dat onaangenaam schemerende , mat roode schijnsel , dat het licht der olielampen eigen is op opene plekken aan den rivierkant ; bij iederen windstoot wemelden de vlammen even en dreigden uit-tcdooven ( uit-tcdooven ) . ' t Zal zoo wat negen ure zijn geweest ; maar ofschoon men in het kwartier aan de Seine was , was de straat du Bac geheel verlaten .
In een der kleine , leêge zijstraten zag men door-gebroken ( doorgebroken ) vensters een schemeriug van licht op de si raat vallen . Eene diep in een mantel gehulde mannengestalte , welke zich langs de huizen bewoog , hield voor de armzalige woning stil en wierp een onderzoekenden blik door ds vensterspleten in een door tabakwalm vervulde kroeg . Hij ging een onaanzienlijk breed vertrek binnen en opende de deur , die naar de gelagkamer voerde .
Onwillekeurig hield de binnenkomende op , toen hij den dikken walm gewaar werd , die in dit vertrek heerschte ; daarna stak hij ' t hoofd naar binnen en scheen iemand te zoeken .
Werkelijk traden in allerijl twee mannen , als rarni:-™- nolen ( rarni:nolen ) gekleed en met grove schoenen aan , naar den vreemdeling , toen zij hem in de deur opmerkten . De drie personen verlieten dadelijk de herberg .
"' t Is tijd " fluisterde de nieuw aangekomene tot de beide anderen . " Gij moet nog vooraf een dienst waarnemen . Gij Bertrand , begeeft u naar de kade voor ' t huis der burgeres la Jossière . Daar staat een agent , die tot dus-verre ( dusverre ) het huis in ' t oog gehouden heeft . Gij kent hem niet , hij jou evenmin . Des te beter ; de een moet den ander bewaken — gij , rekels , bedriegt me anders toch maar . Dus , Bertrand , hoor wel toe ! Gij begeeft u naar dat huis , zonder dat men je ziet of opmerkt . Gij blijft tot de burgeres la Jossière , die gij kent , op straat komt en merk wel op of ze niet verkleed is . Dan volgt gij haar , waar ' t ook zij . Gaat zij naar de straat du Bac , naar de Vereeniging , dan is ' t goed . Dan breng je mij morgen vroeg rapport in de rue St . Honoré . Hoor j e ':"
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer