Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1871; p. 63

De Olijftak

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1871; p. 63
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
63
Datum:
1871
Jaargang:
1871
Is onderdeel van:
DE O L IJ F ï A K .
7
9 - - ijs-Aan ( ijsAan ) het heete rotseiland Malta , dat tegenwoordig als Engelsch marine-station ( marinestation ) in de Middelaudsche Zee van bijna even groote boteekenis is als Gibraltar , knoopen ; zich hoogst romantische herinneringen door den roem - i rijken strijd dien de Johanniter-ridders gedurende een allerfelst beleï van vier maanden in 150 5 voerden tegen ecue machtige vloot en een leger der Turken , alsmede door den eigenaardigen stempel , dien het verblijf van die orde op dit geheele eiland heeft gedrukt . Malta en het daar dicht bij liggende eiland Gozzo beslaan gezamenlijk slechts eene oppervlakte van ö 3 /^ vierkante mijlen;beide j eilanden hebben een rotsachtigen , gespleten bodem , een afina'.tend heet klimaat en slechts weinige bronnen , maar geen stroom en geen meer , zoodat het , een wonder mag genoemd worden , hos zij hunne betrekkelijk tal-rijke ( talrijke ) bevolking van b jna 150.000 menschen kunnen onder-houden ( onderhouden ) . Alleen de aardlaag op deze kalkrotsen , die zieh van 550 tot 1200 voet boven de onpervlakte der zee verheffen , is zeer vruchtbaar , en de zee , deze milde voedster der menschen , levert den ervaren visschers en schippers van Malta een even rijke opbrengst als degrond , die vaak dubbele oogsten van groenten , vervolgens katoen , suikerriet , maïs , verfpknten , overheerlijke sinaasappelen , vijgen en druiven voortbrengt . De Maltezers zijn buitendien o;ik ijverige werklieden , die niet alleen hun bestaan vinden als visschers en schippers , maar in ' t bereiden van zeep , macaroni , het weven van wol en het vervaardigen van lijn goudsmids-werk ( goudsmidswerk ) , eene groote bedrevenheid aan den dag leggen . In de klassieke oudheid heette het Melite , en was beroemd om zijne rozen , zijn honig en zijne ( ijne katoenwaren . Malta beleefde vele lotswisselingen — het vitl beurtelings in banden der Karthagers , der Romeinen , der Wandalen , Gothen en Byzanzynen
De geheele s'ail met hare nauwe , steile straten en steencn huizen iu den R ■ naissance-stijl draagt , tot op dit oogenblik nog den stempel van vroeger tijd , en heeft een zoo eigenaardig mi.ldeieeuwsch voorkomen , dat de vreemde bezoeker — die in een stillen nacht inden mane -
9 -*-
Aan het heete rotseiland Malta , dat tegenwoordig als Engelsch marine-station ( marinestation ) in de Middelaudsche Zee van bijna even groote boteekenis is als Gibraltar , knoopen ; zich hoogst romantische herinneringen door den roem - i rijken strijd dien de Johanniter-ridders gedurende een allerfelst beleï van vier maanden in 150 3 voerden tegen eene machtige vloot en een leger der Turken , alsmede door den eigenaardigen stempel , dien het verblijf van die orde op dit geheele eiland heeft gedrukt . Malta en het daar dicht bij liggende eiland Gozzo beslaan gezamenlijk slechts eene oppervlakte van ö 3 /^ vierkante mijlen;beide j eilanden hebben een rotsachtigen , gespleten bodem , een afina'.tend heet klimaat en slechts weinige bronnen , maar geen stroom en geen meer , zoodat het , een wonder mag genoemd worden , hos zij hunne betrekkelijk tal-rijke ( talrijke ) bevolking van b jna 150.000 menschen kunnen onder-houden ( onderhouden ) . Alleen de aardlaag op deze kalkrotsen , die zieh van 550 tot 1200 voet boven de onpervlakte der zee verheffen , is zeer vruchtbaar , en de zee , deze milde voedster der mensehen , levert den ervaren visschers en schippers van Malta een even rijke opbrengst als degrond , die vaak dubbele oogsten van groenten , vervolgens katoen , suikerriet , maïs , verfpknten , overheerlijke sinaasappelen , vijgen en druiven voortbrengt . De Maltezers zijn buitendien o;ik ijverige werklieden , die niet alleen hun bestaan vinden als visschers en schippers , maar in ' t bereiden van zeep , macaroni , het weven van wol en het vervaardigen van lijn goudsmids-werk ( goudsmidswerk ) , eene groote bedrevenheid aan den dag leggen . In de klassieke oudheid heette het Melite , en was beroemd om zijne rozen , zijn honig en zijne ( ijne katoenwaren . Malta beleefde vele lotswisselingen — het vitl beurtelings in handen der Karthagers , der Romeinen , der Wandalen , Gothen en Byzanzynen , voorts in ' t jaar 870
De geheele s'ail met hare nauwe , steile straten en steencn huizen iu den R ■ naissance-stijl draagt , tot op dit oogenblik nog den stempel van vroeger tijd , en heeft een zoo eigenaardig mi.ldeiecuwsch voorkomen , dat de vreemde bezoeker — die in een stillen nacht in den mane -
Gewoonte en overlevering brengen mede , dat hij zijne vrouw uit cene geestelijke familie kiest ..
De afgescheidenen ran de Staatskerk , de Raïkolnicks , staan in nauw verband met het Koznkkendom , dat . zich in het Moscovische Rijk aan Don en Wolga vestigde ; de kozakken vooral behooren tot die afgescheidenen , en de godsdicnslvorm is met hunne staatkundige en maatschappelijke beginselen saamgeweven . Alleen de kozakken van den Kuban en de zee van Azof , die tot de zoogenaamde Klein-Russen behooren , maken daarop eene uitzondering .
Men kan rekenen dat de Raskol in ' t jaar 1067 werkelijk aangevangen is , ofschoon de sporen er van reeds van veel vroeger dagteekenen ; aanvankelijk werd die afschei-ding ( afscheiding ) op gewelddadige wijze bestreden en vele duizende volgelingen werden naar Siberië verwezen ; later werden zij geduld -
Dit weinige tot inleiding der beschrijving van eene der voornaamste plechtigheden der Russische Kerk .
Deze is zeer rijk aan gebruiken en feesten en staat de gcloovigen in a'le omstandigheden des levens , van de geboorte tot aan ' t graf , met zekere uiterlijke gebruiken ter zijde . In vorenstaande afbeelding wordt de kerkelijke plechtigheid aanschouwelijk gemaakt , waardoor de Russi-sche ( Russische ) rythus de jonggeborenen in den bond der geloovigen opneemt . De Russen laten hunne kinderen dadelijk na de geboorte doopen . De priester of pope begeeft zich onmiddellijk na de geboorte naar ' t huis der kraamvrouw , bidt God voor ' t herstel barer gezondheid en zegent den kleine . In den regel heeft acht dagen later de plechtige doop plaats hetzij in ' t voorportaal der kerk of in't huis . De ceremonie zelve heeft veel overeenkomst niet den katholieken doop , zooals dan cok de Grieksche Kerk bij hare afscheiding vele gebruiken van de Roomsehc Kerk behouden heeft . De Russische doopling , zoo is't gebruik , heeft twee doopgetuigen , een peetvader en een peetmoeder . Deze laatste houdt den in fijn linnen gcwikkelden jongen wereldburger op den arm , de peetvader staat aan bare rechterzijde . De priester treedt r.u nader , slaat hel linnen terug en wendt het , kind naar ' t Oosten , blaast hem in ' t . gezicht en maakt het teeken des kruises over zijn voorhoofd , mond en borst , verkondigt niet luider stemme den naam van den nieuwen Christen , en herhaalt drie malen het leien den boozen vijand gerichte bezwerings-formulier ( bezweringsformulier ) . Nadat nu de booze geest op deze wijze is verdreven , keert de // pope » zich naar't Westen en vraagt aan de peetouders , of zij uit naam van den jonggeborene alle gemeenschap met den satan voor de toekomst willen afzweren , waarop deze hunnen afkeer voor alle kunsten der verleiding en werken des duivels te kennen geven . Daarop volgt eene handeling , die onze dames wel wat barbaarsch zou voorkomen , en waartegen de meeste teedere moeders zich waarschijnlijk zouden verzetten . Nadat het tot den doop bestemd
Nadat onze jonge Rus alle tot nu toe geschetste formaliteiten heeft doorstaan , neemt de plechtige optocht rondom het doopbekken een aanvang . Na dezen rondgang neemt de pcetemoci den doopeling weder in ontvangst en nn reikt de geestelijke hem het Avondmaal in beiderlei gestallen , zoo als do Russische Kerk het . voorschrijft , waarbij hij zich van een gouden lepel tcd ent . Nu eerst is de doop al'gcioopen en de bloedverwanten en gasten begeven zich aan het familiefeest , waarb;j de verzamelden op den kleinen Iwan of Nikolans , of hoe hij ook hcelen mag , een dronk instellen . Da gelukkige moeder echter draagt het kind 40 dagen na do geboorte naar de kerk
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer