Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1871; p. 53

De Olijftak

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1871; p. 53
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
53
Datum:
1871
Jaargang:
1871
Is onderdeel van:
DE O L IJ F T A K .
5
Voor zijne vrome schreiende moeder had hij eene dweepende — deernisvoile liefde . Voor zijn vader was hij bang . Alleen dan als deze soms goed geluimd te huis aan de piano zat , waagde de knaap zich in zijne nabijheid , en stond naast hem met schitterende oogen en kloppend hart te luisteren naar de welluidende toonen — — en nooit werd hij liet luisteren moede , en altijd weer klonk zijn verzoek : '/ Verder , vader , — nog een keer dat lied !» En als hij in de verte muziek hoorde , liet hij het meest geliefkoosde jongcnsspel in den steek , om te luisteren . En dan beproefden de kleine vingers wel eens op de piano na te spelen , wat het oor — het hart had
opgevangen en dat gelukte zoo goed , dat vader
Johan op zekeren dag op de gedachte kwam : /' Wacht eens ! als de lieve hemel u eens in uw zoon Lodewijk een muziekaal wonderkind had geschonken , evenals den heer Mozart in zijn Wolfgang Amadeus en in zijn dochtertje
naar het ongelukkige knaapje toe en troostte hem en wischte hem liefkozend de tranen uit de oogen — en dat deed het kleine naar liefde smachtende hartje zoo goed , dat het zich niet geheel en al sloot voorden zonneschijn van ' t leven .
Het pianospel , waarbij ook weldra oefeningen op de viool gekomen waren , ging steeds vooruit en weldra voerde Lodewijk van Beethoven sonaten van Jozef Haydn en compositiën van Clementi en Mozart met zooveel uitdrukking dat men door zijn spel bijkans zijn ellendig instrument vergat . Op zijn negende jaar ontving ■ hij onderricht van den generalen directeur der militaire muziek Pfeiffer , totdat de keurvorst , opmerkzaam gemaakt op het ontluikende talent , den kleinen virtuoos in eene vereeniging ten hove voor zich liet spelen , terwijl hij zelf met de schoone gravin Walpurgis von Belderbusch , eene schoondochter van zijnen minister , en zijne achternicht ,
omgang , dat men zijn onoogelijk , gebocheld uiterlijk geheel over ' t hoofd zag .
En Beethoven heeft dien man ook steeds een kinderlijk dankbaar hart toegedragen . Zelfs uit Weenen schreef hij hem nog : // Als ik ooit een groot man worden mocht , dan hebt gij daartoe het uwc bijgedragen ! //
Over de muziekale vorderingen van onzen kleiuen held zegt een bericht van 2 Maart 1783 : // Lodewijk van Beethoven , een knaap van 11 (?) jaar , en van een veel-belovend ( veelbelovend ) talent , bespeelt zeer vlug en krachtig het klavier , leest zeer goed van ' t blad , en om alles in één woord te zeggen , hij speelt naar den eisch de klavier-compositién van Sebastiaan Bach . Hij die deze verzameling van preludiën en fuga's in alle toonsoorten kent ( die men bijna het non plus ultra mag noemen ), zal weten wat dat zeggen wil . . . . Dit jeugdige genie moest de noodige ondersteuning vinden om te kunnen reizen . Hij zal zeker
EENE KÜZAKKEX-BR.UILOFT ( Zie blz . ( i ).
Nannette , die in 176-tophare kunstreis naar Parijs ook aan ons keurvorstelijk hof speelde en met liefkozingen
en gouden dukaten werd overladen ? Wel ! dan
zou ik met mijn zoon Lodewijk ook op reis gaan en zulk een gtuden oogst inzamelen en mij den lekkersten wijn i»it alle oorden der wereld goed laten smaken . . . .//
E\de keurvorstelijke hof-opera-tenorzanger Johan van BeXWen zette zijn even over de vier jaren oud zoontje Lbdfcvijk aan de piano en gaf hem het eerste onderricht — i ,, ar niet met zachte hmd cn liefderi j k geduld , zoodat dez lessell nooit zonder rten plak noch
met de armoede en de
zonder tranen afliepen TI et wonderkind wilde niet gauw genoeg klaar komen en , i e dorst v(m dcn Tader werd gedurig grooter — tegel » ellende in huis .
Als de kleine Lodewijk na zu „ een les vo ) slfwg en harde woorden schreiend op zijn W\j e zat C n zich no " moest oefenen , kwam er soms een y „; n jj e f me ; s : e Cecilia Pischer , de dochter van den bakW l?n huisheer
gravin Hatzfcld , aan de toccategli-tafel zat . De beide dames waren zelve uitmuntende klavierspeelsters en be-schermsters ( beschermsters ) der muziek . Zij wisten // zijne keurvorstelijke genade // zoodanig voor het kleine genie in te nemen , dat Max Prederik den kleinen Lodewijk van Beethoven voor het vervolg in zijne bijzondere bescherming nam , en hem door zijn hoforganist vanEeden,den toenmaals beroemdsten pianospeler te Bonn , en na diens dood in 1782 , door den uitmuntenden muzick-directeur ( muzick-directeur ) Neefe . op eigen kosten , onderwijs geven liet .
Aan dezen onderwijzer heeft Lodewijk van Beethoven zeer veel te danken — niet alleen als Kunstenaar , maar ook als Mensch . Als zoon van een armen kleermaker , had Neefe zich door eigen kracht en verbazende vlijt van den kleermakerstafel opgewerkt , te Leipzig in de rechten en bij den beroemden Adam Hiller muziek gestu-deerd ( gestudeerd ) . Hij was een // aangenaam en luimig componist ,// een uitstekend virtuoos op de viool , een edel , rechtschapen karakter en zulk een innemend , vroolijk man in den
ij een tweede Wolfgang Amadeus Mozart worden , als hij
ij zoo voortgaat als hij begonnen is . ... //
lleeds in den herfst van datzelfde jaar zien wij den kleinen virtuoos ook als componist . Bij den " doorluchtig Brandenburgschen // raad Bossier te Spiers verschenen in ' t licht : // Lodewijk van Beethoven , 3 sonaten voor de piano , eene uitmuntende compositie van een jeugdig genie van 11 jaar , aan den keurvorst van Keulen opgedragen . 1 fl . 30 kr . //
Wij zien hieruit dat men toen ook reeds , de kunst verstond wonderkinderen jonger en — wonderbaarlijker te maken dan zij reeds waren .
Natuurlijk leed zijne verdere wetenschappelijke opleidingonder deze geforceerde studiën . In eene volkssehool leerdede knaap lezen , schrijven en rekenen -- en dit zelfszeer gebrekkig ; zijn leven lang kon hij ' t dan ook nieteens worden met de spelling , de spraakkunst en de vierhoofdregelen . ( IVordt ocrvolfid .)
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer