Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1871; p. 31
De Olijftak
beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1871; p. 31
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
31
Datum:
1871
Jaargang:
1871
Is onderdeel van:
DE O L IJ F T A K .
i
delsverkeer voor hel tegenwoordige het allereerst in aan-merking ( aanmerking ) , als plaats van afvaart naar Amerika ?// Zijn antwoord is : Rotterdam .
2 ": // Wat is de grootte van de stoomschepen , die voor de bedoelde stad kunnen komen ? // — Zijn ant-woord ( antwoord ) is : // Schepen van 78 meters lengte kunnen bij een diepgang van 52 decimeters voor Rotterdam komen . De afmetingen van deze schepen zullen zijn : ongeveer 78 meters lengte , 11 m . breedte en 8 m . hol , en zij zullen een gemeten inhoud van bruto omstreeks 1500 en netto minstens 1000 tonnen tellen .//
3 °: // Zijn die schepen geschikt voor de transatlan-tische ( transatlantische ) vaart ?// — Antwoord bevestigend , met aan-haling ( aanhaling ) van voorbeelden , bv . de stoomschepen de City of Cork en de City of Rio de Janeiro , het eerste groot 1547 gemeten tonnen , het andere 1420 ton bouwmees-termaat ( bouwmeestermaat ) . De bedoelde schepen , bestemd voor de vaart tusschen Rotterdam en New-York , zouden volkomen geschikt zijn : 1 ". voor de trans-atlantische vaart ; 2 ". voor den overvoer van landverhuizers en handelsgoederen .
4 °: // Met hoeveel stoomschepen zal de dienst moe-ten ( moeten ) worden begonnen ?» Antwoord : met vier schepen,aangezien een stoomschip ten minste zes reizen in ' tjaar maken kan , en schr . berekent , dat er in dien tijdzes-en-twintig ( tijdzesen-twintig ) reizen zullen moeten worden gemaakt omhet aantal passagiers en de hoeveelheid goederen tekunnen vervoeren , die , volgens hem , vooreerst vanNederland zullen vertrekken . Zeer matig berekent hijnl . het getal landverhuizers op 10,000 ; de uitgaande lading op 20,000 en de terugkomende lading op 24,000 ton.De door hem voor deze onderneming ontworpen schepenhebben eene ruimte en draagvermogen voor : 40 passagiers Ie klasse 20 // 2e //
ruim 400 landverhuizers ( tnsschendeks ) en
1000 ton lading .
Hij toont voorts aan , dat zes reizen in het jaar voor
een stoomschip niet alleen niet teveel is , maar dat er
zelfs een geruime tijd overblijft voor een flink onderhoud
van de schepen en de werktuigen .
5 °: // Zullen die stoomschepen met voordeel kunnen varen ?// — Antwoord , in de recapitulatie : vermoe-delijke ( vermoedelijke ) jaarlijksche ontvangsten ƒ 1.392.000 , uitgaven ƒ 897.000 , - -■ ( - ) voordeelig saldo ƒ 495 . 000 , vertegenwoor-digende ( vertegenwoordigende ) eene winst van 22 pet . van het kapitaal .
Dit zijn de hoofdtrekken van ' t plan des heeren Daum ; wij zullen er thans niet meer over zeggen , dan dat zijn ge-schrift ( geschrift ) getuigt van bekendheid met de gegevens die hier in aanmerking komen ; dat de becijferingen zeer bescheiden zijn , ten einde teleurstelling te verhoeden : en dat wij wenschen dat het ontwerp spoedig worde verwezenlijkt , als begin van de verbinding der geregelde stoom-gemeen-schap ( stoom-gemeen-schap ) tusschen ons land en N.-Amerika .
Heeft men den eersten stap gedaan , er valt niet aan te twijfelen of bij den stroom dien de handel au seeds neemt , andere liniën van hier af zullen worden aange-knoopt ( aangeknoopt ) ; doch men verzuime niet van de tegenwoordige gunstige kansen gebruik te maken en aan de leus in den aanhef te denken : // Eendracht sterkt !//
Nadat wij dit geschreven hadden wordt bericht dat in de eerste dagen dezes jaars te Rotterdam bij wijze van commanditaire vennootschap het kapitaal bijeenge-bracht ( bijeengebracht ) is , benoodigd om twee stoombooten te doen bouwen en daarmede in het voorjaar van 1872 , de rechtstreeksehe vaart te beginnen ; terwijl jmen zich voorstelt , spoedig daarna met nieuw kapitaal meer booten in de-vaart te brengen . De vaart wordt ondernomen zonder Rijkssubsidie . Ook te Vlissingen is men niet werkeloos , en wordt zeer op den aanleg vaneene rechtstreeksehe stoomvaart met Noord-Amerika ( Noord-Amerika ) aangedrongen .
Daar bij deze vaart het vervoer van landverhuizers zeer in aanmerking komt , teekenen wij hier nog aan , dat gedurende de 50 jaren van 1830 tot en met het eerste kwartaal van 1870 in de Vereenigde Staten uit al de werelddeelen te zamen aangekomen zijn 7,448,922 landverhuizers . Meer dan een derde daarvan kwam uit Duitschland , en wel 2,351,815 uit de onderscheiden Duitsche Staten , betrekkelijk het minst uit Pruissen . Uit , Groot-Brittannie ( Groot-Brittannie ) kwamen 3,826,060 . In de latere jaren
is de landverhuizing uit Engeland naar Amerika zeer verminderd . Uit Frankrijk vertrokken 245,167 personen .
Uit Nederland zelf was de landverhuizing betrekkelijk gering ; men rekent over het jongste twintigjarig tijd-perk ( tijdperk ) 1600 personen ' s jaars ; in de latere jaren is er eene neiging tot vermeerdering merkbaar ; terwijl bv . in 1865 het getal nog eenigszins beneden het gemiddelde'bleef , beliep het over 1866 2,937 , in 1868 2,972 . Men rekent dat in de latere jaren 6000 a 7000 landverhuizers ( Nederlanders en vreemdelingen ) over Rotterdam , en vervolgens over Hull en Liverpool naar Amerika ver-trokken ( vertrokken ) zijn .
Wat den uitvoer van hier betreft , bekleedt Noord-Amerika ( Noord-Amerika ) de achtste , en wat den invoer herwaarts aangaat , de zevende plaats op eene lijst die twintig nummers telt .
En dat voor eene zeevarende natie als de Nederlandsche ! En dat ten opzichte van Noord-Amerika , Vaar nog zoo vele herinneringen aan Nederland bestaan , die slechts behoeven te worden opgewekt om tot weerzijdseh nut te strekken !
^ tD^y^D^i>JL >
Leniging van de Oorlogsrampen .
Met huivering leest men in de dagbladen de bijzon-derheden ( bijzonderheden ) van de ellende , die de oorlog en het barre jaargetijde over uitgestrekte landstreken hebben veroor-zaakt ( veroorzaakt ) . De // Vereeniging van het Roode Kruis // gaat voort haar edelen plicht te vervullen , door hulp te verleenen aan gewonde en zieke krijgslieden , die , zooals wij dezer dagen nog in een brief uit Metz lazen , uitgeput van koude en kommer in de ambulances aankomen , en wier weinige krachten vaak nog meer dan hunne wonden voor hun behoud doen vreezen .
Maar naast die jammeren van een krijg , waarvan ieder menschlicvend hart . het einde verlangt , doch ongelukkig nog . niet ziet , heeft men die van < le verwoest e plaatsen , die niet zelden letterlijk aan alles gebrek hebben , — heeft men het lijden van de arme bewoners der streken die door den oorlog geteisterd wordon . // Deze mogen uit de verte minder de aandacht trekken , zij mogen minder bekend worden , omdat ; de cijfers dier rampzaligen niet dagelijks de dagbladen vullen : dat lij-den ( lijden ) is niet minder verschrikkelijk , die ellende niet minder groot ."
Zoo laten zich de woordvoerders van eene talrijke commissie uit , die ook in Nederland is samengesteld , ten einde een andere , niet minder edele taak dan die van het Roode Kruis op zich te nemen , het ver-schaffen ( verschaffen ) van hulp aan de van alles beroofde bevolking in die streken , die het tooneel van den oorlog zijn , eene hulp waaraan deze beklagenswaardige slachtoffers van den oorlog niet minder dan de gewonde krijgslieden behoefte hebben //
Die ongelukkigen , vaak van de dringendste levensbe-hoeften ( levensbehoeften ) beroofd , verstoken van de middelen en gelegen-heid ( gelegenheid ) om hun arbeid te verrichten , worden hier , gelijk in België , en Engeland en Duitschland aan de algemeene weldadigheid aanbevolen .
Neêrlands Koningin verleent hare bescherming ook aan dit werk der menschlievendheid .
Tot bestuurders zijn gekozen de HH . : L . E . graaf van Bylandt , Voorzitter , Jhr . E . de Casembroot , Vice-Voor-zitter ( Vice-Voor-zitter ) , Jhr . Mr . H . J . van der Heim , Mr . D . Polak Daniels , J . Loudon , W . C . A . Staring , Mr . W . Wintgens , Dr . G . E . van Koetsveld , C . J . van der Oudermeulen , thesaurier , Mr . M . EL Godefroi , C . Graaf van Byland t , secretaris .
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer