Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1871; p. 28

De Olijftak

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1871; p. 28
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
28
Datum:
1871
Jaargang:
1871
Is onderdeel van:
4
DE O L IJ F T A K .
een man springt uit den wagen naar mij toe ; het is ede leider van denbouw , mijn stud ievriend .
Hij had mij herkend , en daar er geen passagiers me er in den wagen waren , liet hij stilhouden , en nu bood zich de beste gelegenheid ter bezichtiging van de loc o-motief ( o-motief ) zoowel als van den wagon aan .
Een vreeraden indruk maakt de locomotief met haar verticalen ketel , die op deze wijze moest worden aan-gebracht ( aangebracht ) , ten einde het watervlak overal op gelijke hoogte te houden , hetgeen bij een horizontaal staanden ketel niet mogelijk ware . Teneinde hierin nog beter te slagen , is de ketel zoo vervaardigd , dat hij bij de r'yz ing van de lijn loodrecht staat , en bijgevolg op vlakken bodem achterwaarts een weinig overhelt .
De beweging van de machine wordt , in plaats van op het drijfrad , overgebracht op de beide kamraderen , welke in de gestande stang ingrijpen . De vrees , dat door het uitbreken van een tand een ongeluk kan worden veroorzaakt , is geheel ongegrond , want er grijpen bijna tegelijkertijd drie tanden in de stang , zoodat bij voor-komende ( voorkomende ) ongevallen het geheele ongeluk ten hoogste in een onbeteekenenden ruk kan bestaan . Daarbij komt nog , dat men eenen uitmuntenden remtoestel heeft , waardoor de trein dadelijk kan worden stilgehouden . Het zal niet onbelangrijk voorkomen hier ook de andere voorzorgen te doen kennen , welke men heeft aan-gewend ( aangewend ) om de veiligheid van den tocht te waarborgen en zoodoende alle vooroordeel en vrees weg te nemen .
De bedoelde remtoestel , in het stelsel der hefboomen bestaande , is niet alleen bij de locomotief , maar ook bij eiken afzonderlijken wagon aangebracht , en daar de wagons nooit samengekoppeld zijn , kon alzoo elke wagon gemakkelijk worden opgehouden , ' t geen bij het afwaarts rijden van zeer veel aanbelang is . Bij het opwaarts rijden is de locomotief steeds achteraan gesteld , zoodat de wagon niet getrokken , maar voortgesehoven wordt , eene inrichting die van de groote behoedzaamheid getuigt , waarmee hier te werk wordt gegaan . Mijn vriend ver-klaarde ( verklaarde ) mij , dat gedurende a \ den tijd waarin de weg reeds gebruikt werd , geen ongeval hoegenaamd heeft plaats gegrepen , en het eenige denkbare zou zijn , dat een stuk rots afrolde of een kleine steen op de sporen terecht kwam , waardoor in de bewegings-werktuigen ( bewegingswerktuigen ) schade kon worden veroorzaakt . Maar , daar-gelaten ( daargelaten ) nog , dat op de baan jredurende het gebruik ijverig toezicht gehouden wordt , zoo kan het bedoelde geval bij eenige opmerkzaamheid van het locomotief-personeel ( locomotiefpersoneel ) inderdaad niet voorkomen , daar de trein zich steeds onder de macht van dat personeel bevindt en snel genoeg kan worden stilgehouden , dat de belemme-ringen ( belemmeringen ) kunnen worden uit den weg geruimd en het gevaar verhoed .
De wagens , die , om op de rails met hunne zittingen horizontaal te staan , boven de raderen een wigvormig onderstuk hebben , wijken evenzeer van die van andere banen af ; ' t zijn omnibussen elk met een-en-tachtig plaatsen , vijf-en-veertig ( vijf-en-veertig ) beneden , en zes-en-dertig bovenop ; van de laatste plaatsen zal waarschijnlijk bij schoon weder en door stoutmoedige toeristen worden gebruik gemaakt : daar die plaatsen zonder dek zijn en dus een alleraangenaamst verblijf opleveren , moet het een waar ge-not ( genot ) zijn , zoo op - en afwaarts te kunnen reizen . Ondanks de noodiging mijns vriends ontzeide ik mij dat echter , daar ik de baan nog verder op wilde wandelen .
// Wij zien elkander weer ,// riep hij mij na ; de trein rolde berg-afwaarts ( berg-afwaarts ) en ik zette mijn tocht naar boven voort .
Ik had ter nauwernood vijftig stappen gedaan , toen de weg eene scherpe kromming maakte ; links donkere , met wouden bewassen afgronden , rechts grillige berg-vormen ( berg-vormen ) , voor mij de tunnel ter lengte van omstreeks honderd voet door ontzaglijke rotsgesteenten . " Wanneer men den tunnel uitkomt , schiet de rots bijkans loodrecht naar beneden en valt ter diepte van ten minste dertig of veertig meter . Naar boven gezien , stijgt hij hemel-hoog ( hemelhoog ) , met gladde grijze wanden . Beneden schuimt een beek die zich bruisend tegen den rand van ' dezen vervaarlijken ketel stort , waarover een brug geslagen is , zoo schoon als wellicht geen ander viaduct beslaat
Op twee p'jlcrs van traliewerk looptde zeven-en-zeventig
meter lange brug over den afgrond met een stouten boog naar het landhool'd aan de overzijde , teneinde van daar , met snelle rijzing , die kronkelingen spoedig te ont-vlieden ( ontvlieden ) . Het landhoofd aan deze zijde , is de rots zelf . De brug heeft , van verre gezien , wel iets angstwekkend ; vooral wanneer de trein daaroverheen gaat , gelooft men met ieder oogenblik , dat zij onder den last breken moet ; maar hoe licht zij ook schijne , zoo stevig , zoo wei-bevestigd ( wei-bevestigd ) is zij , en ' t is bijkans niet aantenemen dat de winter een schadelijken invloed op dit traliewerk uit-oefenen ( uitoefenen ) zal .
Het uitzicht van de brug af is verrassend schoon : op den achtergrond de hemel-bestormende rotsen , beneden-waarts ( beneden-waarts ) de bruisende beek , de donkerkleurige dennen , lager welige weigronden , schaduwrijke boomgaarden , daar-boven ( daarboven ) weder ' t helschittcrende meer , de majestueuze Pilatus . Dat overheerlijk uitzicht verrast nog te meer daar de gezichteinder kort te voren zeer begrensd was .
Ik klom al hooger den spoorweg op ; een eind boven de brug heen neemt de rijzing echter af ; tot aan den tunnel bedroeg zij niet minder dan 25 ten honderd , thans is zij gemiddeld 21 tot 22 ten honderd . Met die afneming werd ook de aanleg minder bezwarend , ofschoon toch hier en daar nog eene brug over eene diepe kloof voert en men voor de spoorlijn een stuk rots heeft moeten doen springen , ten einde een doorgang te erlan-gen ( erlangen ) . Nu vangt het Alp-gebied aan met een zwakke aardlaag , zoodat de rotsblokken en rolsteenen waarvan men beneden een overvloedigen voorraad had , hier wèl te stade kwamen .
Kaltbad is bereikt : nog ietwat hooger , tot omstreeks den zoogenaamden Staffel , loopt de spoorlijn voort en vindt daar haar einde , waar , gelijk alle wegen , die naar den nog eenige honderde voeten hoogeren Kulm voeren , samen-treffen ( samen-treffen ) . Een stationsgebouw verheft zich en de reiziger heeft het eerste vermaarde uitzichtspunt bereikt . Ik liet mij eenige verversching geven , sloeg spoedig een blik [ n ' t rond op de vreemde gezichten , allen vol bewondering over het verrukkelijke schouwspel dat zich hier aanbiedt . Na eenigen tijd nam ik tevoet weer den terugtocht aan langs denzelfdcn weg dien ik gekomen was . Hoe veel rustiger genot heeft men dan in den aanblik van dat landschap , hoe wèl is men te moede en hoe zwelt de borst als men zoo benedenwaarts wandelt , al dat prachtige tegemoet , dat zich voor ' t oog uitspreidt ! In korten tijd was ik weder bij de brug . In den tunnel dampte de locomotief , die inmiddels al hijgende naar boven was gestoomd ; nu was ' t mij zeer welkom , een tocht mede te maken en vooral eens mede naar beneden te kunnen rijden , voor zoovelen een waagstuk ! Ik steeg binnen ; de locomotief zette zich in beweging , de wagon rolde achterna ; ' t ging zoo rustig als in een calèche op een goeden landweg . Toen ik uitstapte behoefde ik niet te onderzoeken of mijn schouders niet , gebroken waren , iets waartoe men bij het verlaten van onze gewone spoor-banen ( spoorbanen ) niet zelden genoopt wordt . De snelheid , waarmee zich de machine voortbeweegt , is wel geen overmatige ; een stevige voetganger zou in staat zijn gelijken pas met haar te houden , natuurlijk alleen bergafwaarts . Dit blijkt reeds daaruit , dat zij , om de nagenoeg zeventien-duizend ( zeventienduizend ) voet lange baan te doorloopen , een uur tijd noodig heeft , zoo althans is ' t bij het reglement vast-gesteld ( vastgesteld ) . Gedurende het gunstige jaargetijde , zal de trein hoogs1<ens maar driemaal geregeld den tocht afleg
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer