Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1871; p. 375

De Olijftak

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1871; p. 375
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
375
Datum:
1871
Jaargang:
1871
Is onderdeel van:
DE OLIJFTAK .
7
dat hij baar aanried ze tot een bundel te verzamelen en ze uittegeven . Helena besloot daartoe ; ze was echter niet te bewegen hoe Emilie er ook op aanhield , haar naam op den titel te plaatsen , zij schreef niet anders dan onder een verdichten naam . Ze kon Emilie niet zeggen , dat ze den naam Werner niet in deze stad zoo alom verspreid en bekend wenschte . De lieden waarmee ze omging , waren meestal jong : maar een boek krijgt ieder in de handen , dacht ze , en hoe licht kon dan niet die naam bij ouderen herinneringen opwekken , die liever vergeten moesten blijven . Waarom den naam nog eens door het slijk te laten slepen van hem , die in een vreemd land wellicht vol berouw gestorven was of zijn leven verbeterd had , en nu door een rechtschapen levens-wandel ( levenswandel ) oude misslagen goed maakte ? Neen onder haar eigen naam kon ze niet schrijven . Intusschen beletten hare gedichten haar niet de maandelijksche bijdrage voor de Grandville's tijdschrift te leveren . Al wat ze schreef werd met geestdrift ontvangen ; spoedig wist men in de kringen , waarin Helena verkeerde , wie men voor de genotrijke uren aan de lectuur besteed , te danken had ; overal waar het meisje verscheen , werd ze gevierd en bemind . Dit had echter geen nadeeligcn invloed op haar , ze merkte het dikwijls in ' t geheel niet op ; ze schreef omdat ze er als ' t ware , nu ze het eens begonnen was , eene roeping voor gevoelde . Van het geld , dat het haar opleverde , roerde ze nooit iets aan dan om voor Mina en Betsy prachtige met haren smaak overeenkomende cadeaux te koopen ; het overige bewaarde ze zorgvuldig tot den tijd , dat ze er wellicht meer behoefte aan hebben zou . Wat haar leven met Emilie betrof , dat bleef steeds op denzelfden voet ; de meisjes hadden elkaar oprecht en hartelijk lief , nooit deed de eene iets zonder het de andere het allereerst mede te deelen . Zoo gebeurde het op zekeren avond toen Helena reeds op hare kamer was , dat Emilie met een bedrukt gelaat tot haar
( Wordt vervolgd .)
8*Sg>fB
Het was op een middag in de angstige dagen van het vorige jaar , toen ik in een toestand verviel tusschen waken en slapen , die mijne phantasie zelve naar het slagveld heenvoerde .
Een menigte gesneuvelde krijgers lagen , te midden van gebroken en verbrijzelde kanonnen , van affuiten en weggeworpen krijgstuigen , waarop de maan door een sluier van wolken neerzag , al vreesde zij een blik te slaan op dit verschrikkelijke schouwspel .
Ik sloeg eenigen tijd dit tooneel gade . Mijn ziel werd ontroerd . Tranen drongen uit mijn oogen .
Ik weende
Toen ik mijn hoofd weder ophief , zag ik een verheven gestalte voor mij staan , die tegen een gebroken affuit leunde . Het was de cherub des Vredes . // Waarom weent gij ?" vroeg hij mij . " Zoude ik niet treuren ," antwoordde ik , " bij het aan-schouwen ( aanschouwen ) van zooveel jammer en ellende ? Zoude ik het lot dier slachtoffers van vorstenhoogmoed en beleedigden trots niet beklagen ? »
« Ween niet over hen ," sprak de cherub , " zij zijn niet het meest te beklagen , of zij zijn de eeuwige ruste in-gegaan ( ingegaan ) , of zij zijn gestuit op een weg , die ten verderve voeren moest . Maar treur om hen , die achterbleven , die hun zoon , broeder , geliefde of vriend beweenen ! Treur om hen , die in de hospitalen liggen , verminkt voor hun leven , mannen , in de kracht der jaren , die tot hun dood hun ellendig bestaan moeten voortslepen , tot last der maatschappij , die hen noode voedt , ofschoon zij hun bloed voor hare rust opofferden ."
" Ach !", zeide ik , " zij leven — en de tijd , die alle rampen lenigt , zal ook hun smart verminderen ; maar deze gevallenen beklaag ik ; dood , voor eeuwig dood , gestuit op de bane hunner ontwikkeling , zij , zoo vol leven , idealen en hoop !"
" Beween hen niet ," herhaalde de cherub , " maar ween over hetgeen zij nog konden gedaan hebben tot heil der menschheid ; ween over menig plan nu in de geboorte verstikt ; menig geniaal denkbeeld door hen opgevat en nu — voor altijd in den afgrond der vergetelheid ge-dompeld ( gedompeld ) ! Want het moordend lood treft zoowel den brave als den slechte , den geleerde als den ongelettende , het genie alsften stumpert \»
« Vreeselijk ," hernam ik , " en zal die menschenmoord en menschenslachting eeuwig voortduren , zal dan op aarde nimmer een eeuwige vrede heerschen ?"
Deengel zuchtte , en zeide : " Van den tijd af , toen het bebloede lijk van Abel op de maagdelijke aarde lag , tot nu toe , is zij steeds met broederbloed bevochtigd geworden . De kreet : Vrede ! Vrede ! was als die des roependen in de woestijn . — Vrede ! Ach ! dit woord is onbekend van het huisgezin af op het midden der roodbruine heide tot in de groote huishouding der rijken op aarde !"
// O ,» sprak ik , " een eeuwige vrede moge vroeger een hersenschim geweest zijn toen de volken nog in een nacht van barbaarschheid waren gedompeld , maar in onze verlichte negentiende eeuw moest er van oorlog geen sprake zijn !"
" Verlicht !" herhaalde de cherub , // verlicht . Wat is uw verlichting anders dan duisternis ! Ware het ware verlichting , dan zoude geen oorlog het land geeselen ; dan zouden geen duizenden jubelen bij het begin ; dan zouden allen , als een eenig man , hun stem daartegen verheffen , als het menschdom onwaardig en alleen geschikt voor kannibalen , dan zou de kreet : // Vrede ! Vrede !// door millioenen aangeheven , de vorsten op hun tronen doen nadenken en stilstaan op den weg , dien hun de duivel des hoogmoeds aanwijst ."
" En wat zoude er dan nog moeten gebeuren ," vroeg ik , " opdat die toestand geboren wierd ?//
// Dan ,// antwoordde hij , " dan moeten de menschen eerst meer door de twee grondwaarheden des grooten Meesters doortrokken zijn : " Hebt God lief boven al , en uw naasten als u zelven ." Zij moeten elkander leeren als broeders te beschouwen , hetzij zij vanGallischen , Germaanschen , Sla-vischen ( Sla-vischen ) of Semitischen stam zijn ; de grenspaal der landen
en de scheidsmuur der secten moet vallen ; de gansche aarde moet één volk worden , één in gedachte , één in gevoelen , één in liefde !//
" O ," zeide ik glimlachend , // dan is die tijd nog verre af , dat de wolf zich naast het lam nedervleit , als in de gouden eeuw , en dat de volken elkander de broederband drukken !"
// Gij hebt gelijk ,// antwoordde de cherub , " maar even als het zaad in de aarde gestrooid langzamerhand een boom wordt , waaronder het vee de schaduw zocht en in wiens takken de vogelen des hemels nestelen , zoo ook moet die toestand langzaam worden voorbereid . Geen halve maatregelen . Het kwaad moet bij den wortel worden aangetast en uitgeroeid . Evenals een droppel in eeuwen de rots uitholt , zoo zal dit werk ook langzaam , maar zeker tot stand komen ."
" En wat is uw middel ," vroeg ik , // uw middel , spreek !"
// Uw eeuw ," ving hij aan , // is een eeuw van philan-thropic ( philanthropic ) , maar een eeuw , die in de toepassing van haar humaniteit vele palliatieve middelen bezigt , goed op zich-zelve ( zich-zelve ) , maar die het kwaad niet bij den wortel aantasten . Het ondersteunen der armoede , het verbeteren van gevangenen , het opleiden van verwaarloosde kinderen is goed , is edel : maar dit alles te voorkomen , was beter .
// Het doel van ' t Roode Kruis is edel , is schoon ; de lijdende menschheid ter hulpe tejsnellen , is groot ; maar — zal dit in het vervolg geen oorzaak zijn , dat de oor-logen ( oorlogen ) spoediger verklaard worden , als de vorsten weten dat de slachtoffers van den krijg zoo goed verzorgd , zoogoed geholpen worden , zonder dat het hun iets kost . Neen , het kwaad moet bij den wortel aangetast worden . Begin bij het jeugdig , opkomend geslacht , dat nog niet behebt is met de ondeugden en gebreken der oudere menschen ; dat nog geene veete koestert tegen andere natiën of andersden-kenden ( andersdenkenden ) ; begin met dat een goede opvoeding , een goed onderwijs te geven ; begin met die jeugdigen niet alleen intellectueel , maar ook moreel te ontwikkelen , opdat verstand en gevoel , die twee tegenovergestelde polen der menschelijke natuur , harmonisch samenwerken ; prop der jeugd de hersenen niet vol met een geschiedenis van oorlogen en de apotheose van helden , maar leer haar de ontwikkeling der menschheid , den bloei van alle takken van nijverheid , als de heilzame gevolgen des vredes , kennen . Dan zullen zij , eens tot mannen en moeders gerijpt , ook hun kroost in dien geest opvoeden en in ieder gehucht , dorp of stad zal het verbond des vredes zijn leden tellen , die zweren alles voor het behoud daarvoor over te hebben . Overal , waar hot Christendom gepredikt wordt , zal die bond de zielen meer en meer vereenigen , totdat de boom des vredes de gansche aarde met zijn takken overschaduwt . Dan zal geen oorlog meer mogelijk zijn , want millioenen bij milioenenmenschenstem-men ( milioenenmenschenstem-men ) zullen in ieder land er zich tegen verheffen , en de vorsten zullen gedwongen zijn , hun geschillen door scheidsrechters te laten beslechten . — Dan zullen de zwaarden in ploeg-scharen ( ploegscharen ) veranderd worden ; de nijvere handen , die anders het zwaard der verdelging zwaaiden , de woeste gronden ontginnen , de he
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer