Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1871; p. 279

De Olijftak

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1871; p. 279
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
279
Datum:
1871
Jaargang:
1871
Is onderdeel van:
DE OLIJFTAK .
7
galmt door deze symfonie , de Eroiea nop - krachtig tot ons .
Over den loop der - wereldgebeurtenissen meer en meer onvoldaan , wendde de geest des meesters zich weder tot die innerlijke beweging waartoe de Menschheid sedert de Hervorming geraakt was ; hij componeerde deC-mol-symfonie ( deC-mol-symfonie ) . Toen men hem eens over de beteekenis daarvan ondervroeg antwoorde hij : « zoo hoort men het noodlot aan de deur kloppen .» — Aldus ontstond de schoone symjonie Pastorale , waarin hij met de eenvoudige woorden dei-eigene ( dei-eigene ) ondervindinsr schildert , hoe hij in den tempel der Natuur en van eenvoudige Menschen den vrede der ziel en den » innigen wedergalm der ware vreugde » gevonden had dien hij in het levensgewoel overal vergeefs had gezocht . Thans evenwel verliest hij dat spoor niet weder en zijne ziel houdt niet meer op , naar de oplossing van de raadselen in onzen boezem te streven .
Zelfs zijne lectuur spiegelt die ernstige stemming van zijn gemoed af . Ben destijds zeer geliefd protestantsch stichtelijk boek , » Chr . Sturm's Beschouwingen over Gods werken in ' t Rijk der Natuur en de Voorzienigheid ,» dat zich bijzonder ten doel gesteld had in overeenstemming met Beethoven's zoo levendige zucht , » de Natuur tot eene school van ' t hart te maken ,» schenkt hem jaren lang na den arbeid menig uur van rust . Die bespiege-lende ( bespiegelende ) geest blijkt ten volle uit uittreksels , die hij uit dat werk in zijne dagboeken en elders gemaakt heeft en uit andere plaatsen , die hij overschreef uit Shakespeare , Homerus , Herder , Schiller , Goethe en de Ouden . Deze verzameling is onlangs door den schrijver dezer regelen als feestgeschrift , onder den titel : " Beethoven's Brevier » ( Leipzig , E . J . Giïntlier ) openbaar en aldus voor de algemeene belangstelling toegankelijk gemaakt . Ja , toen vooral de smartelijke dood van zijn jongsten broeder Karel , in ' t jaar 1815 , en de met zoo veel leed verbonden leiding van den rampzaligen neef , zijn ziel nog gevoeliger had aangedaan en naar een krachtigen troost smachten deed , hooren wij hem vaak met al de kracht die in hem was hoogeren bijstand afsmeeken , en waarlijk hoogst treffend klinkt het woord in het dagboek v«+t I >> 1 1 : » Hard is de toestand thans voor u ! Doch Hij daarboven , ö Hij is , en zonder Hem isgniets !»
Des te meer gewenscht moest hem dus de omstandigheid voorkomen , dat j uist toen de bekleeding van den aart sh erl og Rudolph met zijne nieuwe waardigheid de aanleiding bood , ook dit verheven godsdienstig gevoel met volle kracht te vertolken . » Offer nog eenmaal alle kleinigheden des levens op . O God boven alles !» riep hij zich-zelf toe , toen hij de compositie voor dat werk aanving , dat hij later als zijn best geslaagde aanduidde , — de Missa solemnia . » Uit't hart kwain ' t ; het moge ook tot ' t hart gaan !» schreef hij op het eerste blad , en bijkans vier jaren arbeidde hij aan dat wondergewrocht , waarbij hij zich menigmalen in een toestand bevond van verrukking , boven al ' t aardsche verhevea , zoo als men vroeger nooit in hem had opgemerkt . In ' t diepste zijner ziel streefde hij er naar , eerst zichzelf den reikhalzend verlangden vrede te geven en dit hoogere , zuivere genot dan ook anderen te verschaffen .
En dat hij den kring der menschelijke gewaarwor-dingen ( gewaarwordingen ) met Schiller's Ode « An die Freuden besluit , bevestigt ten volle , dat hij den innerlijken harmonischen en waarlijk heilbrengenden toestand zijns eigen gemoeds gevonden heeft . Schooner is dan ook ' t lied der Vreugde :
TiSeid umschlungen , Millionen ! Diesen Kuss der ganzen Welt !"
wel nooit gezongen geworden , dan door dezen man , die meerjleed , dan vreugde van de wereld ondervonden'.had ! ( 1 ) Zoo paren zich dus de gewrochten van een Held der Muziek , zoowel naar geest en kern als naar volmaaktheid wat de eischen der Kunst betreft , aan de werken van alle groote mannen op ander gebied , — aan Schillers heerlijke tooneeldichten en Goethe's « Faust »; zij paren zich daaraan
^ ( 1 ) Zoo zeide dan ook Dr . Heije met volle juistheid voor zijne schoone vertaling van de werken , alle van Beethoven , in 1870 ten gehoore gebracht : . Zoo is dan dit Meesterwerk , naast en boven allen die hij ons schonk , de reinste verheerlijking des Meesters-zclven , en van zijn Eeuwgetijde .»
op recht.streeksche en waardige wijs , en drukken derMensch-heid ( derMensch-heid ) verhevenste gevoelens in nieuwen , heilwekkenden vorm nit . Daarom was zijne Kunst voor Beethoven ook een heilig-dom ( heiligdom ) . Hij gevoelde dat hij haar priester was en achtte zelfs » hare openbaringen hooger , dan wat woorden zeggen .» Dit bewustzijn , zooals hij ' t zelf bescheiden genoeg te kennen gaf , » dat hij eenigen invloed op zijn tijd had uitgeoe-fend ( uitgeoefend ) ,» was het dan ook , wat hem zoo vaak over zijn eigen rampspoed , » tot de Sterren ,» dat wil zeggen tot die Bron der Vreugde gevoerd had , die in de beschou-wing ( beschouwing ) van den eeuwigen loop der dingen ontwelt — en wat hem ook op het langdurige , laatste ziekbed den dood met waarlijk socratische wijsheid en ware zielsrust te gemoet deed zien .
Thans echter begrijpen wij ook , waarom wij onwille-keurig ( onwillekeurig ) tot vereering worden opgewekt , wanneer wij den naam van dezen grooten meester hooren uitspreken : hij was een der openbaarders van ons zieleleven , zoo als zij van tijd tot tijd tot ons komen , om kwelling en nood der hulpbehoevende Menschheid te stillen . En hij werd dit , daar hij met echt mannelijken moed dedroef-fenissen ( dedroef-fenissen ) des levens in zijn binnenste opnam en ze met eigene kracht poogde te overweldigen . Daardoor echter leerde hij ons ook op nieuw aan ons-zelve en aan de kracht van ' t eigen hart gelooven , en daarom huiveren wij niet bij den bijkans démonisch-woesten en donkeren , ernstigen blik , die als een bliksem uit het oog schiet van zijn ontzaglijk , grootseh met lokken omzwierd hoofd ; want om den mond speelt bij hem tegelijk die trek van onuitputtelijke vriendschap en goedheid , die allen eigen is , die ' s Menschen wezen doorgronden en die het algemeen hulpbehoevende van ons geslacht niet met spot , maar integendeel met de oprechtste deernis bejegenen . Wij gelooven gaarne , wat ons bericht werd , dat , wanneer zich op ' t gelaat van den grooten , veelbeproefden man een lach vertoonde , ' t was , alsof door een donkere onweers-wolk ( onweerswolk ) de zon met lichten hemelglans henenblonk .
En dit gevoel , dat wij ons hier tegenover een waren Kunstenaar , een Man bevinden , die zijn geslacht over menigen stond van wee heengevoerd en wellicht een trap hooger tot ontwikkeling gebracht en ons eigen wezen meer ontsluierd heeft , — dit gevoel is ' t , wat ons in het tegenwoordige tijdsgewicht krachtig aangrijpt en ons inzonderheid toeroept , dat wij ons zijner nu ook met alle kracht der opprijstelling van zijn groot doel en met alle wijding der verheffing behooren te gedenken — ja hem , den grooten Meester der Toonen , Ludwig van Beethoven !
** 2 : a>3L&*>S2
WOLKEN NA HET ONWEDER .
Een vreeselijk onweder heeft in ons werelddeel gewoed . Reeds is het ruim één jaar geleden , dat het losbarstte . Op een ' onverwachte wijze had die losbarsting plaats . Niet , dat de lucht van den politieken hemel geheel onbewolkt was , — want dat is zij nagenoeg nooit — maar toch vertoonden zich niet zulke donkere en drei-gende ( dreigende ) wolken , dat men voorzien kon , wat eensklaps geschiedde . De keizer der Franschen , gewaarschuwd door Thiers , maar aangemoedigd door Gramont , Rouher en Ollivier , verklaarde door Benedetti aan j ! Pruissen den oorlog . De toegeworpen handschoen werd opgenomen , en acht maanden lang hoorde ons werelddeel den donder ratelen van het vernielende oorlogsgeschut ; acht maan-den ( maanden ) lang werd er met al de | woede der verbittering gestreden , verwoest , geplunderd , verbrand , gemoord , of ook door uithongering tot overgave genoodzaakt .
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer