Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1871; p. 200
De Olijftak
beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1871; p. 200
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
200
Datum:
1871
Jaargang:
1871
Is onderdeel van:
8
DE OLIJFTAK .
nature , niet in geestdrift geraakt , waar het vraagstukken geldt , die het niet ten volle begrijpt . Waar t echter ernstige vraagstukken betreft , die alle snaren des gemoeds doen trillen , daar snelt het wel degelijk naar de stembus , daar ontwaakt zijn politiek geweten , daar beschouwt de kiezer het meer en meer als een heiligen plicht om ge-tuigenis ( getuigenis ) af te leggen van zijne beginselen . Zoo begreep het ook prof . Buys , die in de Gids van 1869 de vol-gende ( volgende ) woorden nederschreef : // Als het volk geen oor heeft voor deze onderscheiding ( tusschen radikaal en anti-radikaal ( anti-radikaal ) ), zoo is er daarentegen eene andere , welke het maar al te wel kent , eene onderscheiding welke ons volk nimmer geheel vreemd geweest is , al stond zij vroeger ook niet zoo scherp geteekend op den voorgrond als tegenwoordig het geval is , de onderscheiding tus-schen ( tusschen ) liberaal en klerikaal . Vraag niet naar de juiste beteekenis van die geleerde namen , het kent die niet ; maar het weet dat die twee woorden in betrekking staan het een met liefde , het ander met vrees voor orthodoxie , en zie , van die liefde of van die vrees is het volk vol . Sinds vele jaren heeft het telkens vernomen dat op politiek gebied het symbool van die onderscheiding i n de school-wet ( schoolwet ) ligt . Hoe en waarom zou de eenvoudige kiezer u weder moeilijk zeggen , maar hij weet dat schoolwet-herziening ( schoolwetherziening ) in de richting ligt van de orthodoxie , daar-entegen ( daarentegen ) handhaving van de schoolwet in de richting der-genen ( dergenen ) die de orthodoxie vreezen en bestrijden , en ook deze kennis is hem genoeg . « Indien nu , in weerwil van deze scherper afscheiding van beginselen . toch zeer vele kiezers zich aan de stemming onttrekken , of op komman-do ( komman-do ) stemmen , dan is dit het gevolg van hun onverschil-ligheid (
// Ik werp mijn stembriefje in de groote theebus , doch kies voor niemand partij ." Onze briefschrijver , theehandelaar wellicht , moge onafhankelijk zijn , maar geestig en schrander is hij niet , Als hij geestig was , zou hij de vergelijking tusschen een stembus en eene the e bus achterwege hebben gelaten . Of is de vorm der stembus het eerste vereischte voor de dege-lijkheid ( degelijkheid ) der verkiezing ? Zal het niet voldoende zijn , dat de stembus dus zij ingericht , dat zij een waarborg bevat voor de zuiverheid der verkiezingen ? En of de Nederlandsche stembus nu in den vorm iets heeft van een theebus , of van een dominé-steek , dat zal wel even weinig iets afdoen , als dat de Engelsche hustings , het voornaamste toebereidsel van de plechtigheid der Engelsche verkiezingen , volkomen gelijken op onze steigers . Maar , wat erger is , onze briefschrijver is niet schrander , want uit zijne woorden is af te leiden ( hij zegt het wel niet ) dat hij , voor niemand partij kiezende , telkens een blanco-billet in de bus werpt . Daardoor kiest hij echter zijdelings wel partij , omdat de volstrekte meer-derheid ( meerderheid ) , die de bij de eerste stemming gekozene kandidaat op zich moet vereenigen , wordt berekend naar het getal ingeleverde stembriefjes , na aftrek der brïe"f]es , die van onwaarde zijn ( art . 65 der kieswet ). Ónze
kiezer-briefschrijver blijft dus inderdaad niet zoo onzijdig als hij het voorgeeft .
Maar nu de groote vraag : " de waarde der kiezers-vereenigingen ( kiezers-vereenigingen ) ." Wat voert de schrijver daartegen aan ? « Zij zijn niet talrijk !" Is dan de talrijkheid van kiezersvereenigingen zoo noodzakelijk ? Dat men talrijke meetings zou wenschen , waaraan ook niet-kiezers kunnen deelnemen , om aan de openbare meening op de volkskeuze den ruimsten invloed te geven , ik kan dit begrijpen ; maar dat verlangt de schrijver niet . Hij wil lalrijke kiezersvereenigingen , zonder dat blijkt of hij een croot aantal van die vereenigingen wil , dan wel van hare leden . Maar is het niet voldoende dat iedere richting hare beginselen in eene bijzondere kiesvereeniging uit-drukke ( uit-drukke ) en verpersoonlijke ? Het behoeven nu juist geene vereenigingen te zijn , zooals wij ze hier te lande ongelukkig bezitten , niet berustende op het verschil in staatsrechtelijke , maar wel in godsdienstig meening , — dat . is zeker een kwaad , maar ook dat kwaad gaat onze schrijver voorbij . Aan kiezersvereenigingen ontbreekt het hier te lande niet ; en men kan dan ook niet zeggen , dat het verkie-zingswerk ( verkiezingswerk ) bij ons onvoldoende wordt voorbereid . Maar " men krijgt geene uitnoodiging om lid te worden ." Hier hindertden schrijver zijne eigen theebus . Hij schijnt van meening dat eene kiesvereeniging veel gelijkenis heeft met een thee-partijtje ( thee-partijtje ) ; dat is eene verkeerde opvatting . Ieder ingezetene in eene gemeente weet of kan weten welke kiezers-vereenigingen er in zijne woonplaats bestaan . Zijne toetreding tot die vereenigingen moet , evenals de stem die hij uitbrengt , zijn eene zelfstandige politieke daad . Heeft hij zelf geen geld over " ter bestrijding van adver - tentie-kosten ( tentie-kosten ) en circulaires ," hij kan den secretaris der kiesvereeniging opgave verzoeken van de contributie , aan het lidmaatschap verbonden . Bestaat de kiezers-ver-eeniging ( kiezers-ver-een
Inderdaad , aan de voorbereiding onzer verkiezingen kleven gebreken , maar toevallig niet die , welke de briefschrijver opsomde . En wanneer er zijn in ons land , die aan ' t Engelsche stelsel van openbare verkiezing , met zijn langdurig en hartstochtelijke raderwerk , boven onze verkiezingen de voorkeur geven , dan schijnen zij voorbij te zien , dat zoodanig stelsel de vrijheid van verkiezingen niet bevordert , eene mate van zelfbeheer-sching ( zelfbeheer-sching ) eischt , welke alleen bij zeer verstandige staatsburgers kan worden ondersteld en in Engeland thans zelf meer en meer wordt bestreden .
G .
BUITENLANDSCH OVERZICHT .
De 8 Juni was een gewichtige dag voor Frankrijk ? de verbannings-decreten ( verbannings-decreten ) tegen de Bourbons werden ( met 484 tegen 103 stemmen ) ingetrokken , en de verkiezingen van den hertog van Aumale en den prins van Joinville ( met 448 tegen 113 stemmen ) goedgekeurd .
Veel droeg tot deze beslissingen bij eene rede van den heer Thiers , die van de meeste zijden hoogelijk wordt ge-roemd ( geroemd ) , daar zij den edelen burger kenschetste , die de altijd nog hachelijke omstandigheden waarin zijn vaderland verkeert beseft , en wenken te over gaf tegen het weder opwekken van de nog niet bedaarde hartstochten , — daar het land in de eerste plaats behoefte heeft aan rust en orde , en vertrouwen moet schenken aan Europa,ook bij de maatregelen van geldelijken aard waartoe het overgaat ( de leening van 2i / 2 milliarden ). De heer Thiers , getrouw aan de overleveringen van Frankrijks geschiedenis , wil hebben gewaakt dat ' s lands eenheid worde bewaard ; hij ontveinsde zijn eerbied niet voor't Huis der Bourbons , zijne vriendschap voor het geslacht Orleans , maar bovenal droeg hij liefde toe aan zijn land . En die liefde gaf hem in , tegen alle overijling , tegen alle gewaagde stappen te waarschuwen , die het land in een vreeslijken burgeroorlog zouden storten . Hij had veertig jaren lang voor de consti-tutioneele ( consti-tutioneele ) monarchie geijverd , die hij als eene republiek met een erfelijk Bewindsman beschouwde ; hij verklaarde op nieuw dat hij de republiek niet verraden zou , en gaf te verstaan , dat men aan den tijd de vestiging van een bepaalden regeeringsvorm voor Érankrijk overlaten moest , en eerst orde en welvaart aan het zoo zwaar geschokte land hergeven . Was hij eerst tegen de toelating der prinsen van Orleans geweest om geen voedsel aan nieuwe tweedracht te verschaffen , sedert had hij zich er meê vereenigd omdat de prinsen zich verbonden hadden geen zitting in de nationale vergadering te nemen .
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer