Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1871; p. 175
De Olijftak
beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1871; p. 175
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
175
Datum:
1871
Jaargang:
1871
Is onderdeel van:
DE O L IJ F T A K .
7
BINNENLANDSCH OVERZICHT .
DEN HAAG , 22 Mei 1871 .
ii Du cristal ou de Vor que notre encens émane Le vase Ie plus pur est Ie easur d'un enfant.n
zong Frankrijks grootste lierdichter , de Lamartine , die , door vele rampen getroffen , voor den grootsten aller rampen , het aanschouwen van den ondergang van zijn vaderland , werd bewaard .
Wat is tegenover zulk een ramp het ongeluk , dat ons in de vorige week heeft getroffen : het verbranden van de prachtige stoomboot Willem de Derde , de eerste Nederlandsehe stoomboot ( alhoewel niet in Nederland gebouwd ), die langs den nieuwen waterweg naar Indië ( het doorgegraven kanaal van Suez ) in korter tijd dan ooit te voren Indië hoopte te bereiken ! Welk een schrik-kelijk ( schrikkelijk ) ongeluk ! Welk een ontzettend verlies van kapitaal , waaraan voor de nationale welvaart een heilzame bestem-ming ( bestemming ) had kunnen worden gegeven . Een vreeseiijke beproe-ving ( beproeving ) voor de Maatschappij , wier geestkracht , door het zedelijk gezag van Prins Hendrik geschraagd , deze echt nationale onderneming had tot stand gebracht . Maar is ' t een ramp , die ons moedeloos moet maken ? Neen , er zijn van die rampen , die de verslapte particuliere veer-kracht ( veerkracht ) tot nieuwe inspanning nopen ; er zijn van die rampen , die in hunne gevolgen nuttig en weldadig blij-ken ( blijken ) te zijn . En hoe schrikkelijk deze ramp ook hen moge treffen , die hun geld in deze onderneming hebben gesto-ken ( gestoken ) , hij mag en kan niet ontmoedigen . Ook de eerste onderzeesche kabel , dien Engeland had geiegd , verzonk in de diepte . Ontzettende verliezen werden geleden . Maar ' t Engelsche volkskarakter liet zich door deze teleurstel-ling ( teleurstelling ) niet ternederslaan . Zou het Nederlandsehe volks-karakter ( volkskarakter ) bij ' t Engelsche achterstaan ? Of geldt de spreuk // door onvermoeiden arbeid komt men alles te boven -/ alleen voor Nederland niet ?
Maar , men zou meenen , dat ik over dit ongeluk alleen wilde spreken , en het motto , dat ik aanhaalde,bewijst , dat ik over een heel andere ramp wilde uitweiden .
En welke ramp ? Een oneindig zwaardere dan het verbranden van de prachtigste stoomboot .
De ramp , dien ik bedoel , is ' t verbranden van het jeugdige kinderhart door kerkdijken hartstocht , door ' t opdringen van onverdraagzame leeringen , door ' t aan-leeren ( aanleeren ) van eene wetenschap , niet op waarheid , maar alleen op geloof gegrondvest .
Er is geen grooter ongeluk denkbaar , dan binnenlandsche tweespalt . Wat is de inval der Pruissen tegenover den krijg tusschen Versailles en Parijs ? Binnenlandsche itiVfil '"!"^ 1 ' Vffdp-i-li de burgers , splitst het huisgezin , ondermijnt den staat . bederft eene natie . En binnen-landsche ( binnenlandsche ) tweespalt , die uit godsdienst-twist ontstaat , brengt een land nog zekerder en nog spoediger ten val . Welnu ! zij , die aandringen op herziening van de wet van 1857 op ' t lager onderwijs ; zij , die den Minister Thorbecke den naam van staatsman ontzeggen , die zijn karakter aanranden , omdat hij flink en ruiterlijk in de kamer heeft verklaard : // geene transactie met de beginselen van de wet van 1857 ,» zij , die geene gelegenheid laten voorbijgaan om de nietigste en beuzel-aehtigste ( beuzelaehtigste ) aanmerkingen tegen die wet als gemoedsbezwaren uit te meten , zij beoogen niets dan binnenlandsche tweespalt en godsdienstige onverdraagzaamheid .
Eet jongste debat , in de vorige week in de Tweede Kamer gevoerd , gaf wederom de doorslaande bewijzen van tastbare overdrijving , onder het dekmantel van ernstige gemoedsbezwaren .
Ben ik dan geen drager van // de Olijftak ?// Zie ik dan niet in , dat het eene weldaad voor het land zou zijn , indien al die bestrijders der schoolwet , tot welken godsdienst ook behoorende , tot // apaisement // konden geraken en dit geschilpunt eindelijk kon worden uit den weg geruimd ? Zie ik dan voorbij , dat een talrijk deel onzer bevolking , uit overtuiging of door hooger meening op-gezweept ( opgezweept ) , zich afkeerig betoont van de neutrale school , en op de onderdrukking der volksschool aandringt ten einde het bijzonder-kerkelijk onderwijs te doen bloeien ? ( Jok de minderheid heeft hare rechten , en ' t is aan geene meerderheid geoorloofd , die rechten te miskennen of te minachten . Eene Regeering moet dus dikwijls loven en bieden , ten einde het gemeen overleg met de vertegen-woordiging ( vertegenwoordiging ) te bevorderen , waarin , bij eene goede inrich-ting ( inrichting ) van net kiesstelsel , de volkswensoh zich afspiegelt . Maar omtrent ééne zaak mag eene Regeering niet transi-geeren ( transigeeren ) : dat is over beginselen , en de smaad waaraan de heer Thorbecke blootstaat , is juist , dat hij niet transi-geeren ( transigeeren ) wil , en dat hij de grootste ramp , die ons zou kunnen treffen : de bederving onzer j eugddoor ' top-dringen ( topdringen ) van begrippen , te hoog voor de'ontwikkeling van haren leeftijd , van Nederland wil afweren !
Er is ééne zaak , waarop de minderheid r e c h t heeft , ; en welke met het noodzakelijk en weldadig beginsel van scheiding van kerk en staat in ' t nauwste verband staat . Dat is : de vrijheid van onderwijs . Maar w a t is vrijheid van onderwijs ? Dit : dat noch aan den staat noch aan de kerk , noch aan eenige andere macht in den staat het monopolie van ' onderwijs toebehoore . Zoolang kerk en staat , samengegroeid , elkander de heerschappij der zielen en de beheersching der gemoederen toerekenden , hebben zij ' t monopolie der opvoeding als geloofsartikel vastgesteld . De eenvormigheid tot iederen prijs was de staatkunde der middeneeuwen . Als stond het in de macht van den mensch de gedachte binnen een cirkel te beperken , dien zij niet mocht overschrijden !
Indien alzoo in Nederland een Staatsmonopolie bestond ,
indien onze grondwet ' t onderwijs alléén beschouwde als eene regeeringszaak , dan zeker zou het recht der aanzienlijke minderheid , die op handhaving der school-wet ( schoolwet ) aandringt :, zijn gekrenkt . Maar de grondwet van 1848 heeft juist aan dat monopolie een einde gemaakt en ' t was het hoofd der vrijzinnige partij , de heer Thor-becke ( Thorbecke ) , die aan de bijzonder kerkelijke school hare vrij-heid ( vrijheid ) heeft geschonken ! De heeren van Wassenaer Cat-wijck ( Catwijck ) , van Lijnden en andere leden der zoogenaamde anti-revolutionnaire partij hebben dit nog bij de jongste beraadslagingen volmondig erkend .
Waarop komt nu deze beweging tegen de schoolwet neder ? Spruit zij alléén voort , uit gemoedelijke over-tuiging ( overtuiging ) ? Het gezegde van den heer van Lijnden , door den heer Thorbecke beaamd , dat van deze zaak van ' t gemoed nooit een politieke twistappel had moeten wor-den ( worden ) gemaakt , bewijst al reeds , dat er veel onheilig vuur op dit heilig altaar heeft gebrand .
Waartegen verzet zich dan de oppositie tegen de schoolwet ?
Tegen het beginsel dier wet : tegen het nevens elkander zitten van kinderen van verschillende gezindten . Maar bestaat er dan eene Protestantsche spelling en eene Katholieke spelling en eene Joodsche spelling ; een Prote-stantsch ( Protestantsch ) rekenen en een ander soort van rekenen ? Hebben kinderen beneden de twaalf jaren reeds te maken met de geschiedenis van de wijsbegeerte of liever met de wijsbegeerte van de geschiedenis ? Is er niet een gods-begrip ( godsbegrip ) dat boven geloofsverdeeldheid zweeft en hebben de kinderen beneden de twaalf jaren iets meer noodig dan dat godsbegrip , zooals het zich in wetenschap , geschiedenis en natuur openbaart ? Wat zou er voor huisgezin en kerk overblijven , als de school ' t godsdienst-onderwijs ( godsdienstonderwijs ) tot hoofdzaak koos ?
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer