Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1871; p. 174
De Olijftak
beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1871; p. 174
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
174
Datum:
1871
Jaargang:
1871
Is onderdeel van:
Ö DE OLIJFTAK .
als een droombeeld hadden beschouwd . Groote tegenstand ontmoette dat stoute plan , in 1836 , bij geleerden en zeelieden ; een oordeel gegrond op de lengte van den tocht , op de beperktheid van brandstof en op de vaak hevige stormen die den Atlantischen Oceaan onveilig kunnen maken . Zelfs de beroemde dr . Lardner , hoog-leeraar ( hoogleeraar ) te Londen , dacht ongunstig over dat plan . Maar de Britsche nijverheid sloeg handen aan het werk en in 1838 was de Great Western voltooid , een der sier-lijkste ( sierlijkste ) schepen die ooit eene Britsche werf verlaten hadden . Het had 1340 ton inhoud en was 240 voet lang . De beide stoomwerktuigen waren van 450 paardekrach-ten ( paardekrach-ten ) . ' t Scheen voor ' t minst een linieschip van 80 stuk-ken ( stukken ) en had vier masten op , om zoo noodig het stoom-vermogen ( stoom-vermogen ) door windkracht te kunnen ondersteunen of vervangen . De raderen hadden een middellijn van 8 x / 2 meter en de sehepborden waren 3 '/ 2 meter . Van binnen was het zoo prachtig en geriefelijk mogelijk ingericht .
Br versoheen nu te Bristol eene aankondiging , dat de Great Western , onder bevel van luitenant Hosken , den 4 April van Bristol naar New-York vertrekken zou . Die kennisgeving lokte den wedijver van eene andere maatschappij uit om dezelfde onderneming te wagen met den S i r i u s , een stoomschip van 700 ton en 320 paardenkr . Den 5 April 1838 verliet de Sirius Cork in Ierland , de haven die het dichtst bij de Vereenigde Staten gelegen is . Het schip had 534 ton kolen en 53 vaten hars in , bestemd tot brandstof gedurende de reis .
Drie dagen later verliet de Great Western Bristol . De voorraad brandstof was 660 ton steenkolen . Slechts zeven passagiers waagden het de reis mede te maken .
Die schepen deden met der daad een wedvaart , waar-van ( waarvan ) de zee nog nooit getuige was geweest .
' t Was de Sirius die de overwinning behaalde , maar slechts korten tijd was hij den Great Western voor geweest .
■' Den 23 April ' s morgens ontwaarde men te New-York ( New-York ) een rookwolkje aan den horizont . Allengs werd dit grooter en ' t duurde niet lang of het geheele schip werd zichtbaar .
// Het was de Sirius , die , na een overtocht van zeventien dagen , uit Engeland aankwam . Hij voer over de bank en kwam in de baai van New-York , met de Engelsche en Amerikaansche vlaggen in top .
/' Op de reede komende werd hij door de batterijen op het eiland Bradlow met 26 kanonschoten begroet . Dade-lijk ( Dadelijk ) wemelde het van allerlei vaartuigen , die van alle kanten het stoomschip trachtten te naderen . Alle schepen in de haven heschen hunne vlaggen , de klokken speel-den ( speelden ) , en de gaDsehe bevolking van New-York , op de kaden bijeenverzameld , begroette vol geestdrift den Sirius , die nu in de Hudsonrivier het anker uitwierp , dat zeventien dagen te voren in den bodem van eene Engelsche haven geklemd geweest was .
" Nauwelijks was de bevolking van New-York ietwat tot bedaren gekomen of de Great-Western kwam op-dagen ( opdagen ) , stoomde de haven binnen en wierp het anker uit naast zijn gelukkigen mededinger .
« Van den Sirius gingen , toen de Great-Western naderde , drie zegekreten op . De batterijen herhaalden haar saluut , dat door het schip beantwoord werd met het hijschen van de Amerikaansche vlag , terwijl de gansche equipage , op het dek verzameld , met luid gejuich de gezondheid dronk van de Koningin van Engeland en van den President der Vereenigde Staten ."
Eenige dagen daarna verlieten beide schepen New-York ( New-York ) , om naar Europa terugtekeeren . Deze tweede proef slaagde even goed . De Sirius kwam na eene reis van 18 dagen zonder eenige averij te Ealmouth aan ; de Great-Western ( Great-Western ) , die den 7 Mei New-York verliet , kwam na slechts veertien dagen te Bristol aan . Hij had verscheiden dagen tegenwind gehad en gedurende een hevigen storm slechts twee mijlen per dag kunnen afleggen . Intusschen was het vraagstuk van de transatlantische stoom vaart door deze gedenkwaardige reizen ten volle opge-lost ( opgelost ) . Weldra werd de Great-Western ( want de Sirius was toch te zwak voor zoo menigvuldige reizen ) door de regeering belast met het geregeld overbrengen van post-paketten ( post-paketten ) , ambtenaren en andere ofücieele personen .
Sedert is deze stoompaketvaart gestadig verbeterd , versneld en uitgebreid ; Duitsche en Eransche lijnen voegden zich bij de Britsche , en in de laatste jaren heeft men ook eene geregelde linie van China en Japan naar San Francisco , in verband door den grooten spoor-weg ( spoorweg ) , dwars door de Vereenigde Staten heen , naar New-York ( New-York ) .
Het was in 1862 dat aan de Compagnie générale transatiantique , vertegenwoordigd door den heer Péreire , de concessie werd verleend voor een stoompostdienst tusschen Frankrijk , de Vereenigde Staten , de Antillen en Aspinwal . Deze maatschappij heeft zich snel ontwikkeld , telt de grootste steamers die in den Eransehen maildienst worden gebruikt , en bereikte uitkomsten van snelheid van overtocht , nog niet te voren verkregen . Onder hare schepen behoort de Péreire ( waarvan hiervoren de afbeelding ). Dat schip , in Schotland gebouwd , heeft eene lengte van 104 en eene breedte van 12 1 / 2 meter , een stoomvermogen van 1250 paardenkrachten nominaal , dat echter , naar men verzekert , tot het dubbel kan worden opgevoerd .
De eerste uitreis werd in 9 1 ; 2 dag volbracht , de tweede , bij zeer ongunstig weder , in 9 dagen en 15 uren . De terugreis vond in 9 dagen en 4 uren plaats . Die over-tochten ( overtochten ) geschiedden sedert in nog korteren tijd . — De Péreire , dat drijvend paleis , is uiterst gemakkelijk , voor 284 reizigers Ie en voor 134 reizigers 2e klasse in-gericht ( ingericht ) .
Men vindt er bad - en koffiekamers , een bakkerij , een apotheek , een kelder , een slachterij enz . De ankers worden door stoom in beweging gebracht . Dit schip heeft bij de vier millioen franken gekost .
Nederland bleef door verschillende omstandigheden achter in zijne reehtstreeksche stoomverbinding met de Vereenigde Staten . Wij wezen reeds in een vorig nr . op de voordeden die zich van die gemeenschap laten ver-wachten ( verwachten ) . Het wordt tijd de schade in te halen . Van waar de gemeenschap aanvangt , moet onverschillig zijn , mits zij aanvange . Onze herinneringen van ' t verleden , onze belangen van het tegenwoordige , onze handels-uitzichten ( handels-uitzichten ) voor de toekomst hangen veelszins daarvan af . Dus de handen aan ' t werk !
In 1866 bestonden voor het verkeer tusschen Europa en Amerika alreeds dertien stoombootlijnen , waarlangs jaarlijks omstreeks 420 tochten werden gedaan , meteen bruto-ontvangst van ongeveer vier millioen ponden sterl . Sedert is het getal dier lijnen nog vermeerderd . Moge dit tot een nog krachtiger prikkel voor Nederland strekken !
DRIE KRUISEN .
J3ffi)EC
Achttien eeuwen geleden werd een kruishout gedreven in den gewijden grond van Palaestina . Gewijde grond ! Is die benaming van ' t oude , kleine Canaiin , als het " Heilige Land " slechts een manier van spreken , waarbij we , gedachteloos , Israëlietischen volksaard volgen ? Ganschelijk niet ! Prof . Mommsen sprak eens van den " heiligen grond " der senaatskamer van Leidens hoogesehool . In dankbare herinnering ligt wijding . Hoe men oordeelen moge over ' t echt menschelijk en dus onvergankelijk karakter dezer twee geschiedkundige verschijnselen : Mozaïsme enKris-tendom ( enKris-tendom ) , één ding staat vast : dat van kennis der ge-schiedenis ( geschiedenis ) en van gezond verstand ontbloot is , wie durft ontkennen , dat binnen de grenspalen van Canaan , voor eeuwen beslist is over de zedelijke en derhalve over de maatschappelijke ontwikkeling der mensohheid . Voor de jury der geschiedenis is Israels recht bewezen om Palaestina te noemen " heiligen grond ".
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer