Archieven

 

Uw zoekacties: De Olijftak, 1871; p. 161

De Olijftak

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
De Olijftak, 1871; p. 161
Naam tijdschrift:
De Olijftak
Pagina:
161
Datum:
1871
Jaargang:
1871
Is onderdeel van:
HLÏÏSTBSRR » WI
B I » A D ÏI0R
L ' L B S T A 1 B
Hoofdredacteur : Ds . S . L . ten Hove , te Hoorn .
Alle stukken en brieven franco aan de Uitgevers : Gebk . Belinfante , te ' s Gravenhage .
Inzending van advertentiën uiterlijk vóór Vrijdag-middag ( Vrijdagmiddag ) 2 ure .
Verschijnt eiken Zondag .
EERSTE JAARGANG . - J6 21 . - U MEI 1871 ,
Bureel : Tweede Wagenstraat , 100 . ' S GRATENHAGE .
Abonnementsprijs per kwartaal : een guldbn . ïranco per post in alle deelen des Rijks , bij toezending
vooraf van een postwksel a ƒ 1 .— of 20 postzegels
a vijf cents . Advertentiën : Prijs per regel 15ets . — Abonnement
250 rog . 12y 2 et .; — 500 reg . 10 et .; — 1000 reg . 7.^et .
Verkrijgbaar bij alle boekhandelaren en postdirecteuren des Bijks . — Agenten in N . 0 . Indië : Bbxining en Wijt , te Batavia , en aan de Kaap de GrOede Hoop : - -9 ( -9 ) : M . ' Belineante , Kaapstad . — Met de aanneming en bezorging van Advertentiën in Eui.tschland , Oostenrijk en Zwitserland belasten zich de HH . Haasenstein & Vogler , te Hamburg , Lubeck , Francfort a/M ., Berlijn , Leipzig , Diesden , Breslau , Keulen , Stuttgart , Weenen , Praag , Bazel , Zurich , St . Gallen , Geneve en Lausanne . Voor België , Frankrijk , Engeland en Italië adresseere men zich bij G . L . Daube & Co ., 26 , Chaussée de Wsvre , Ixelles-lez-Bruxelles .
( Slot .)
[^ eerlijk en geregeld is het werk der S vredestichters . Krachtige hulpmid-delen ( hulpmiddelen ) staan hun ten dienste : verbrei-, Jding ( verbreiJding ) van waarheid en kennis , van W vrijheidszin , van het heilig liefdebe-ginsel ( liefdebeginsel ) . Krachtige en welbeproefde wapenen inderdaad in den strijd tegen de tweedracht , de verdeeldheid , den oorlog op elk gebied van het leven der volken en der menschen . Maar niemand , die ooit zijn aandacht vestigde op hen , die deze wapenen hebben gehanteerd en den strijd , dien zij daarmede ter bevordering van den vrede op aarde hebben gestreden ; niemand , die zelf wel eens beproefde om zich in hunne rijen te scharen zal de moeielijkheden , die aan het vredestichten op de aangewezene wijze verbonden zijn , licht kunnen achten . De profetie vol diepen weemoed van den vredestichter bij uitnemendheid : « Ik ben gekomen om vuur op de aarde te werpen » en hare ontzettende vervulling levert reeds dadelijk een bewijs , dat ik het recht had om ook het werk der vredestichters bij een strijd te vergelijken en de middelen waar-van ( waarvan ) zij zich bedienen bij eene wapenrus-ting ( wapenrusting ) . Welke worstelingen alvorens het evan-gelie ( evangelie ) der liefde zijn triumf viert in de wereld ! Welke omwentelingen en beroeringen in ons werelddeel , toen de groote vrijheids-beweging ( vrijheidsbeweging ) der 16de eeuw den toestand van zedelijken en geestelijken slaap , waarinde Kristenheid verzonken lag , weder deden verkeeren in een toestand van leven
en
van meerderen waren vrede . Tot welk een ontzettenden strijd heeft de poging van 1789 , om de gelijkheid en de broederschap der menschen te grondvesten , aanleiding gegeven ! Men zou kunnen meenen , dat al-léén ( alléén ) de heftige en ruwe wijze , waarop deze beginselen vaak uitgesproken en verdedigd zijn , de oorzaak is geweest van de twee-dracht,die ( twee-dracht,die ) er uit geboren is , van de stormen , waardoor ons werelddeel tot op zijne grond-slagen ( grondslagen ) destijds werd geschokt . Voorzeker zijn door deze omstandigheid de moeielijk-heden ( moeielijkheden ) niet weinig vermeerderd . Maar wan-neer ( wanneer ) wij zien , hoe ook de zachtmoedigste en vriendelijkste toeleg , om de verbroe-dering ( verbroedering ) der menschen in Kerk en Staat tot stand te brengen , de hatelijkste tegenkan-ting ( tegenkanting ) vond ; wanneer wij er aan denken , hoe tegen een ' Mozes , een ' Socrates , een ' Jezus vooral de heftigste storm is losge-barsten ( losgebarsten ) ; wanneer we lezen , hoe de op-rechtste ( oprechtste ) pogingen om in de vorige eeuw de twistende partijen in de kerk tot vrede te stemmen slechts tot nieuwe twisten aan-leiding ( aanleiding ) gaven ; wanneer nog in onze dagen vaak woorden van edele mannen om de ge-moederen ( gemoederen ) te verzoenen , meer tot een te brengen , een vuur van haat en wraakzucht doen ontbranden , dan worden wij er van overtuigd , dat het aanwenden zelfs van de mi ddelen om d en waren vrede te grondvesten : waarheid , vrijheid , liefde , de hartstochten in beweging brengt en het vuur van den strijd aanblazen kan . Wij zien , dat ook pogingen om allerlei aan elkander vijandige richtingen , om de staatkundige partijen te verbroederen , telkens aanleiding geven tot nieuwen strijd .
Beproef het om de werkende standen in Frankrijk voor te houden , dat niet van de zegepraal der socialistische begrippen ,
maar van zedelijkheid , plichtbesef , van toenemende kennis en ontwikkeling het heil te verwachten is van een betere ver-houding ( verhouding ) der maatschappelijke toestanden ; beproef het eeuwenheugende voorrechten , die de jaloerschheid en den nijd gaande maken , aan te tasten , — welke teleurstellin-gen ( teleurstellingen ) , welke stormen zullen er uit geboren worden ! Treed het huis binnen waar heftig wordt getwist en tracht de twistenden tot eendracht te vermanen , loopt ge geen ge-vaar ( gevaar ) om , even als de vredestichter in het blijspel van Molière , onzacht de deur te worden uitgeworpen ? Stel u tusschen de twistenden op de openbare plaats , loopt gij geen gevaar van beide zijden ruw te worden bejegend ?
De eigenliefde , het voorwendsel , de ver-blinding ( verblinding ) , de zelfzucht , zijn machten , waar-mede ( waarmede ) zij , die den vrede langs den aange-wezen ( aangewezen ) weg willen bevorderen , op geduchte wijze te rekenen hebben . Wij kunnen het ons begrijpen , hoe de oude Perzen ertoe konden komen om de tweedracht , die de menschen op aarde verdeelde , in het rijk der goden over te brengen en daar er de oorzaak van te zoeken . Wij kunnen het ons voorstellen , hoe de Joden op hun voetspoor , en de Kristenen eeuwenlang aan het be-staan ( bestaan ) van een soort van duisternis hebben kunnen gelooven , die een rusteloozen strijd voert tegen het werk van God , en in de geschiedenis van de wereld en het men-schelijk ( menschelijk ) leven het schouwtooneel konden zien van den strijd der hemelsche en hel-sche ( helsche ) Machten . En al zoeken wij de oorzaak van den strijd in de tweedracht , die de volken en de menschen verdeelt , niet bui-ten ( buiten ) demenschheid,maar in haar , op den bodem-zelven van het menschenhart , in het hooger-m ( hoogerm ) het lager beginsel , die daar
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer