Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van Stichting Sociale Zorg te Geldermalsen, 1960 - 1971

0826 Archief van het stadsbestuur van Culemborg, 1318 - 1813

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Identificatie
2. Context
3. Inhoud en structuur
4. Voorwaarde voor raadpleging en gebruik
5. Verwant materiaal
6. Aantekeningen
7. Beschrijvingsbeheer
Inventaris
2.1. Eerste afdeeling; Archief van het stadsbestuur tot en met 1810
2.1.2. Privileges
105-110 "Handvestboeck". Registers van handvesten, ordonnantiën voor de stad, stukken betreffende belangrijke zaken, behandeld door Raden en magistraat, 1436-1806
0826 Archief van het stadsbestuur van Culemborg, 1318 - 1813
2. Inventaris
2.1. Eerste afdeeling; Archief van het stadsbestuur tot en met 1810
2.1.2. Privileges
105-110
"Handvestboeck". Registers van handvesten, ordonnantiën voor de stad, stukken betreffende belangrijke zaken, behandeld door Raden en magistraat, 1436-1806
Datering:
1436-1806
NB:
Deze serie registers, die met de letters A-F gemerkt zijn, verkrijgt met de jaren een ander karakter. Het oudste deel is eerder een band, waarin verschillende oude afschriften van handvesten enz. op het einde der 16e eeuw zijn vereenigd. De daarop volgende deelen bevatten afschriften van ordonnantiën van den regeerenden Graaf en van den magistraat, later ook van Raden en magistraat. Verder vindt men er verslagers van de inhuldiging van de verschillende graven, memories over belangrijke aangelegenheden en afschriften van door de bestuurscolleges verzonden brieven.
Omvang:
6 deelen

Kenmerken

Datering:
1318 - 1813
Plaats:
Culemborg
Taal:
Nederlands
Verversingsgraad:
onregelmatig
Dekking in tijd:
1318 - 1813
Omvang in meters:
40
Openbaarheid:
Onbeperkt
Toegangstitel:
A.J. v.d. Ven, Het Oud-archief van de gemeente Culemborg (Utrecht 1938).
Gemeente:
Culemborg
Locatie:
Culemborg