
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

- Kenmerken
- Inleiding
- Inventaris
3 leden uit de provisionele municipaliteit;
3 leden uit het college van gemeensluiden;
3 leden uit de burgerkrijgsraad;
6 leden uit de burgerij.
Deze commissie begon op 5 oktober haar werkzaamheden.
a. Comité van Politie, Financiën en Algemeen Welzijn, Raad der gemeente genoemd, bestaande uit 7 leden
(dit college voerde het administratief bestuur).
b. Comité van Rechtsoefening, bestaande uit 7 schepenen.
c. Comité van Toezicht en Waakzaamheid, eveneens bestaande uit 7 leden.
(de functies van dit comité stemmen vrijwel overeen met die van de vroegere gemeenslieden).
Op 5 juli 1798 werden op last van het Intermediair Bestuur 3 van de 5 leden van het gemeentebestuur door anderen vervangen.Het nam toen de titel aan van: "Intermediair Bestuur van Tiel en Zandwijk" * .
Dit bestuur is tot 1811 blijven bestaan. Op 11 maart hield het zijn laatste vergadering. Het bestuur kwam toen aan een maire met 2 adjoints, waarnaast een municipale raad fungeerde.
meer informatie over MAIS-(M)DWS