3497 Verzameling kleine aanwinsten werkgebied Streekarchief Bommelerwaard, 1983-2013
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
3497
Verzameling kleine aanwinsten werkgebied Streekarchief Bommelerwaard, 1983-2013
Akte van verkoop, gepasseerd voor Hendrik de Ruuk en Laurens Cox, schepenen in Zaltbommel, door Johannes Verboom en Anna Maria de Roij, echtgenoten, aan Pieter van Meurs van een huis en erf aan de noordzijde van de Ruiterstraat in Zaltbommel, 1770
Datering:
1770
NB:
Namen die in de akte voorkomen: Ruuk, Hendrik de; Cox, Laurens; Verboom, Johannes; Roij, Anna Maria de; Meurs, Pieter van; Wijntjes, weduwe; Essen, Hendrik van; Dorsten, Aaldert van
Met de samenvoeging van het Streekarchief Bommelerwaard met het Regionaal Archief Rivierenland per 1 januari 2014 is deze collectie afgesloten. Aanwinsten, ook die betreffende de Bommelerwaard, worden sindsdien opgenomen in archieftoegang 1575.