0826 Archief van het stadsbestuur van Culemborg, 1318 - 1813
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
0826
Archief van het stadsbestuur van Culemborg, 1318 - 1813
Gedurende 1812 en een groot gedeelte van 1813 heeft de raaire zijne correspondentie (ingekomen en minuten van uitgegane stukken) en enkele andere archivalia onderverdeeld in dossiers, waartoe opschriften op de stukken werden geplaatst. Tevens werden zij genummerd, doch een bij deze nummering behoorende indicateur is niet aangetroffen. Hoewel de dossiers meerendeels verstoord waren, bleek toch uit nog bij elkander aangetroffen stukken. dat zij op deze wijze waren geordend. Deze dossiers zijn thans hersteld en in alphabetische volgorde gebracht.