0826 Archief van het stadsbestuur van Culemborg, 1318 - 1813
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
0826
Archief van het stadsbestuur van Culemborg, 1318 - 1813
Rekeningen van stadsburgemeesters en cameraars van den veertigsten penning van verkochte huizen en landerijen, en van nalatenschappen, 1624-1647
Datering:
1624-1647
NB:
De afhooring geschiedde door het stadsgericht in bijwezen van den drost. Het boekjaar begon met Martini. Na 1646 zijn voor deze administratie, waarvan het saldo aan de stad kwam, geen afzonderlijke rekeningen meer uitgebracht en werden deze gelden in de gewone stadsrekening verantwoord.