0826 Archief van het stadsbestuur van Culemborg, 1318 - 1813
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
0826
Archief van het stadsbestuur van Culemborg, 1318 - 1813
0826 Archief van het stadsbestuur van Culemborg, 1318 - 1813
2. Inventaris
2.1. Eerste afdeeling; Archief van het stadsbestuur tot en met 1810
2.1.7. Stedelijke financien
2.1.7.2. Beheer van verschillende bronnen van inkomsten
2.1.7.2.2. Renten en goederen, door den heer van Culemborg aan de stad toegewezen voor de betaling van lijfrenten
433-451Rekeningen van burgemeesters betreffende renten en goederen, door den jongheer van Culemborg aan de stad toegewezen voor de betaling van lijfrenten, 1471/72-1492/93
Rekeningen van de burgemeesters Heinrick Zuurmont en Dirck Coppier, 1471/72-1478/79
Datering:
1471/72-1478/79
NB:
De rekening over 1472/73 is in duplo, die over 1476/77 ontbreekt. Met uitzondering van de rekening over 1474/75, die is afgehoord op 5 Februari (op Sunte Agaten dach virginis) 1476, rijn deze rekeningen wel gesloten, maar is de datum van afhooring niet aangeteekend.