0812 Archief van het gemeentebestuur van Maurik, 1811 - 1945 (1989)
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
0812
Archief van het gemeentebestuur van Maurik, 1811 - 1945 (1989)
de stukken betreffende de verlening van bouwvergunningen zijn zeer incompleet bewaard gebleven. Ook de registratie van de verleende vergunningen is niet volledig. In de notulen van het college van burgemeester en wethouders blijken niet alle vergunningen opgetekend; zie bijlage 4.3. In het bijzonder de registratie van vergunningen voor de bouw van schuren is onvolledig. Vanaf 1924 is een register bewaard gebleven van aanvragen om een bouwvergunning. Hierin is echter weer niet in alle gevallen aangetekend of de vergunning verleend is. Zie ook de correspondentie over de jaren 1931-1946, rubriek 42 (volkshuisvesting, woningwet), met name de adviezen van de schoonheidscommissie.
Aan de openbaarheid zijn geen beperkingen gesteld. Inzage kan echter beperkt zijn als stukken gevoelige of bijzondere persoonsgegevens bevatten van - mogelijk - nog levende personen.