0760 Archief van de Hervormde gemeente Buren, 1620 - 2008
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
0760
Archief van de Hervormde gemeente Buren, 1620 - 2008
Registers met notulen (handelingen / acta) van de vergaderingen van de kerkenraad, met beroeping van predikanten, benoeming van ouderlingen en diakenen; afschriften en uittreksels van verordeningen en reglementen; behandelde stukken van de magistraat, de classis en de Nassause Domeinraad; aantekening van aangenomen en vertrokken lidmaten; aantekening van verlening van onderstand, 1633-1685, 1696-1973