Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van het gemeentebestuur van Heerewaarden, 1938 - 1998

3202 Archief van het gemeentebestuur van Heerewaarden, 1938 - 1998

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. De gemeente
2. Het archief
3. Verantwoording van de inventarisatie
3.1 Afbakening archiefblok
3.2 Ordening en beschrijving
3.3 Overbrenging en openbaarheid
3202 Archief van het gemeentebestuur van Heerewaarden, 1938 - 1998
Inleiding
3. Verantwoording van de inventarisatie
3.3
Overbrenging en openbaarheid
Overbrenging naar een openbare archiefbewaarplaats van overheidsarchieven is volgens artikel 12 van de Archiefwet 1995 verplicht na 20 jaar. Eerdere overbrenging is op basis van artikel 13 van de Archiefwet 1995 toegestaan. Gebruik makend van die bevoegdheid is het in deze inventaris beschreven archief begin 1999 vervroegd overgebracht naar het Streekarchief Bommelerwaard. Ten aanzien van de registers van de burgerlijke stand gelden krachtens artikel 17a van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek afwijkende overbrengingstermijnen: voor geboorteakten 100 jaar, voor huwelijksakten 75 jaar en voor overlijdensakten 50 jaar. Zij blijven dus tot het verstrijken van die termijnen berusten bij de (nieuwe) gemeente Maasdriel, maar zijn al wel onder zogenaamde ‘blanconummers’ opgenomen in deze inventaris.
Met het oog op de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer is door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maasdriel als rechtsopvolger van de gemeente Heerewaarden, op grond van artikel 15 van de Archiefwet 1995 bepaald dat een aantal stukken voorlopig niet openbaar zijn. Daar waar dat het geval is zijn de termijnen aangegeven in de NB’s bij de beschrijvingen. Eerdere raadpleging is slechts mogelijk na verkregen schriftelijke toestemming van de streekarchivaris. Toestemming kan worden geweigerd of er kunnen voorwaarden aan worden verbonden.
Deze inventaris is tot stand gekomen in het kader van de cursus Voortgezette Vorming Archiefbeheer van de S.O.D., cursusjaar 2006-2007. Als mentor tijdens de opleiding fungeerde J.J.A. Buylinckx, streekarchivaris van de Bommelerwaard. Ik bedank hem en al mijn andere collega’s van het Streekarchief Bommelerwaard voor hun hulp.
Harriëtte van Doremaele-van Gessel
4. Noten bij de inleiding
Bijlagen inleiding
Bijlage 1: Literatuur
Bijlage 2: Samenstelling gemeenteraad per raadsperiode 1935-1998
Bijlage 3: Alfabetische lijsten van bestuurders en functionarissen 1935-1998
Inventaris

Kenmerken

Status toegang:
Toegang met onbewerkte aanvulling
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
67,74