Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van het gemeentebestuur van Heerewaarden, 1938 - 1998

3202 Archief van het gemeentebestuur van Heerewaarden, 1938 - 1998

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. De gemeente
2. Het archief
3. Verantwoording van de inventarisatie
3.1 Afbakening archiefblok
3202 Archief van het gemeentebestuur van Heerewaarden, 1938 - 1998
Inleiding
3. Verantwoording van de inventarisatie
3.1
Afbakening archiefblok
Het te bewerken archiefblok is het Archief van de gemeente Heerewaarden 1938-1998.
Het jaar 1938 is ingegeven door een duidelijke administratieve cesuur, de overgang van een seriegewijze ordening naar een zaaksgewijze ordening (invoering registratuurstelsel van de VNG - later Basisarchiefcode). Het jaar 1998 is het jaar van opheffing van de gemeente Heerewaarden bij de totstandkoming van de nieuwe gemeente Maasdriel. Bij de gemeentelijke herindeling is er voor gekozen om de dossiers (alle stukken ontvangen en opgemaakt bij de behandeling van één zaak) intact te laten en ze te plaatsen in het archiefblok waar ze voor wat betreft datering grotendeels in thuishoren of - indien er duidelijk sprake is van een besluit, zoals bij vergunningen - in het blok van de periode waarin de beslissing is gevallen. In sommige gevallen, maar met name bij sommige registers, moest er in de blokken met verwijzingen worden gewerkt. Voor de personeelsdossier werd bepaald dat het jaar waarin de medewerkers de dienst verlieten bepalend is voor in welk blok het dossier werd opgenomen.
Het archief is afgesloten in verband met opheffing van de gemeente en, inclusief de pas op termijn te vernietigen stukken, vervroegd overgebracht naar de archiefbewaarplaats het Streekarchief Bommelerwaard. Dit is wettelijk mogelijk met toestemming van de beheerder van de archiefbewaarplaats (Archiefwet 1995, artikel 13, lid 1-2).
3.2 Ordening en beschrijving
3.3 Overbrenging en openbaarheid
4. Noten bij de inleiding
Bijlagen inleiding
Bijlage 1: Literatuur
Bijlage 2: Samenstelling gemeenteraad per raadsperiode 1935-1998
Bijlage 3: Alfabetische lijsten van bestuurders en functionarissen 1935-1998
Inventaris

Kenmerken

Status toegang:
Toegang met onbewerkte aanvulling
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
67,74