Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van het gemeentebestuur van Heerewaarden, 1938 - 1998

3202 Archief van het gemeentebestuur van Heerewaarden, 1938 - 1998

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. De gemeente
1.1 Dorp aan de rivier 1)
1.2 Grondgebied
1.3 Naam, wapen en vlag 6)
1.4 Gemeentelijke herindelingen
1.5 Gemeentebestuur
3202 Archief van het gemeentebestuur van Heerewaarden, 1938 - 1998
Inleiding
1. De gemeente
1.5
Gemeentebestuur
De moderne burgerlijke gemeenten in Nederland dateren van 1810 en zijn dus in de Franse Tijd ingesteld (Napoleon). Na het vertrek van de Fransen werden in Gelderland de plattelandsgemeenten bestuurd conform Reglementen op het bestuur van het platteland van Gelderland van 1817, daarna gewijzigd in 1824. De eerste Gemeentewet in Nederland dateert uit 1851. Daarbij werd ook het onderscheid tussen plattelandgemeenten en steden opgeheven. In grote lijnen bleven de bepalingen van deze wet nog vrijwel de gehele twintigste eeuw van kracht.
De gemeente Heerewaarden kende in 1939 een gemeenteraad van 7 raadsleden, een burgemeester, een gemeentesecretaris, een gemeenteontvanger en een veldwachter.
Eind 1941 werd door de Duitsers het leidersprincipe op lokaal niveau ingevoerd. De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders werden ontbonden en de taken van deze bestuursorganen werden waargenomen door de burgemeester. De ex-wethouders mochten door de burgemeester wel als adviseurs worden gebruikt. Er zijn geen aanwijzingen gevonden in het archief dat de burgemeester gebruik heeft gemaakt van die bevoegdheid. De hervatting van het plaatselijk bestuur na de tweede wereldoorlog was geregeld in het Besluit tijdelijke Voorziening Gemeenteraden van 12 april 1945. Door een kiescollege werd een tijdelijke gemeenteraad benoemd met beperkte bevoegdheden. 16) Op 25 juni 1946 heeft deze voor het laatst vergaderd. Op 3 september 1946 werd de nieuwe gemeenteraad, gekozen via democratische verkiezingen, beëdigd.
Burgemeester A.H. baron Sloet van Oldruitenborgh werd bij besluit van de Commissaris van het Militair Gezag in Gelderland van 4-6-1945 gestaakt hangende een onderzoek naar zijn functioneren tijdens de oorlog. Een maatregel die gebruikelijk was ten aanzien van tijdens de oorlog in functie gebleven burgemeesters. Eind juni 1945 werd A.F. van Goelst Meijer, burgemeester van Rossum, benoemd tot waarnemend burgemeester van Heerewaarden. Sloet van Oldruitenborgh kwam niet meer terug in functie, maar werd bij Koninklijk Besluit van 27 maart 1946 nr. 259 eervol ontslagen met ingang van 1 april 1946 wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. 17)
Tijdens de te beschrijven periode van 1938-1998 kende de gemeente een simpele, platte organisatiestructuur. Onder de gemeenteraad als hoogste orgaan, functioneerde het college van burgemeester en wethouders. De gemeentesecretaris was het hoofd van de ambtelijke organisatie, maar die bestond slechts uit enkele medewerkers, waaronder enkele gemeentewerkers van de buitendienst. Er waren formeel geen afdelingen, sectoren of iets dergelijks.
De gemeente groeide slechts langzaam in de hier beschreven periode en pas in 1994 werd het aantal raadsleden van zeven op negen gebracht.
1.6 Taken
2. Het archief
3. Verantwoording van de inventarisatie
4. Noten bij de inleiding
Bijlagen inleiding
Bijlage 1: Literatuur
Bijlage 2: Samenstelling gemeenteraad per raadsperiode 1935-1998
Bijlage 3: Alfabetische lijsten van bestuurders en functionarissen 1935-1998
Inventaris

Kenmerken

Status toegang:
Toegang met onbewerkte aanvulling
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
67,74