Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van het Bedrijf Gemeentewerken Zaltbommel, 1975 - 1990

3016 Archief van het Bedrijf Gemeentewerken Zaltbommel, 1975 - 1990

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Historisch overzicht
2. Archief
3. Inventarisatie
3016 Archief van het Bedrijf Gemeentewerken Zaltbommel, 1975 - 1990
Inleiding
3.
Inventarisatie
De reden voor de inventarisatie was de afsluiting van het archief per 31 december 1990 in verband met de reorganisatie van het gemeentelijk apparaat van Zaltbommel. Als begindatum is gekozen voor 1 januari 1975, omdat toen het Bedrijf Gemeentewerken middels een verordening van de gemeenteraad van Zaltbommel van 19 december 1974 in werking trad. Als einddatum is 31 december 1990 gekozen, omdat het het Bedrijf Gemeentewerken per 1 januari 1991 als tak van dienst opgeheven werd en opging in de sector Ruimte, Wonen, Groen (RWG) van de gemeentesecretarie. In het archief bevonden zich veel stukken van vóór 1975 (instelling van het Bedrijf Gemeentewerken). Deze stukken heb ik toegevoegd aan de desbetreffende dossiers in het secretarie-archief van de gemeente Zaltbommel. Vóór 1 januari 1975 viel Gemeentewerken namelijk onder de gemeentesecretarie. Uit een praktisch oogpunt - de administratie van Gemeentewerken was gevestigd in een eigen kantoorruimte buiten het gemeentehuis van Zaltbommel - zijn deze stukken waarschijnlijk in het archief van Gemeentewerken terechtgekomen. Van de overgebleven stukken vallen alleen de jaarrekening over 1990 (opgemaakt in 1991), de begroting voor 1975 en bijbehorende stukken buiten de periode 1975-1990. Het archief was onderverdeeld in drie categorieën stukken, namelijk: 1. Een serie 'algemene correspondentie'. Deze serie bestond uit een groot aantal rubriekdossiers. De dossiers waren met behulp van een rubriekenlijst alfabetisch op onderwerp geordend. 9) 2. Een serie 'investeringen'. Onder deze categorie bevonden zich stukken betreffende de financiering van bepaalde zaken, bijvoorbeeld de aanleg van een sportveld. Verder bevonden zich in deze categorie alle correspondentie met burgemeester en wethouders en de gemeenteraad van Zaltbommel over subsidies en kredietverlening voor bepaalde zaken. 3. Een serie onderwerpdossiers, los en apart in ordners en archiefdozen opgeborgen.
Behalve een rubriekenlijst voor de stukken onder categorie 1 steunde men bij het zoeken van stukken in het archief grotendeels op het geheugen van de met de archiefverzorging belaste ambtenaar/ambtenaren. De toegankelijkheid van het archief was slecht. De gebruikte indeling in drie categorieën functioneerde niet goed en werd niet altijd zorgvuldig toegepast. Bij onderzoek in het archief bleek bijvoorbeeld dat stukken betreffende de bouw van scholen onder al de drie categorieën terug waren te vinden. Onder categorie 1 'investeringen' bevonden zich zowel algemene als financiële stukken betreffende bepaalde zaken. Vaak waren er kopieën van dezelfde brieven ondergebracht bij diverse dossiers. In plaats van alle stukken betreffende één zaak/onderwerp bij elkaar te houden waren alle stukken betreffende één zaak/onderwerp verspreid over diverse dossiers. Bij de inventarisatie is de oude ordening van de stukken niet gehandhaafd vanwege de slechte toegankelijkheid en de onzorgvuldige toepassing van het gebruikte systeem. Wel is getracht de stukken betreffende één zaak/onderwerp bij elkaar te houden. In het archief bevonden zich veel originele stukken gericht aan burgemeester en wethouders en de gemeenteraad van Zaltbommel. Deze stukken zijn bij de behandeling van bepaalde zaken uit praktisch oogpunt vermengd met stukken uit het archief van gemeentewerken. Oorspronkelijk horen deze stukken in het secretarie-archief thuis. Ik heb deze stukken dan ook gelicht en teruggeplaatst in het secretarie-archief van de gemeente Zaltbommel. Bij onderzoek in zowel het archief van Gemeentewerken als het secretarie-archief bleek dat veel dezelfde dossiers in beide archieven voorkwamen. Dit is niet verwonderlijk aangezien Gemeentewerken op veel terreinen belast was met de uitvoering van besluiten genomen door burgemeester en wethouders en de gemeenteraad. Ik heb besloten om bij de inventarisatie de nadruk te leggen op het completeren van het secretarie-archief. Deredenen zijn: - De dossiers aanwezig in het secretarie-archief zijn veelal compleet. Daarentegen bevatten de dossiers in het archief van Gemeentewerken slechts een klein deel van de correspondentie over een zaak/onderwerp. - De dossiers aanwezig in het archief van Gemeentewerken bevatten veel afschriften en kopieën van stukken aanwezig in het secretarie-archief. - De dossiers aanwezig in het archief van Gemeentewerken bevatten veelal dezelfde soort stukken. Met name geldt dit voor de dossiers betreffende de bouw van gemeentelijke eigendommen. Deze dossiers bestaan voornamelijk uit bestekken, bestek- en werktekeningen en kopieën van besluiten genomen door burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.
Het archief van Gemeentewerken bevat veel stukken over het aanvragen en verlenen van vergunnningen voor: 1. Duikers en dammen. 2. Rioolaansluitingen. 3. Kabel- en leidingleggingen ten behoeve van de nutsbedrijven en het Centraal Antenne Systeem. 4. Uitgifte grafruimten en graftekens. 5. Plaatsen steigers, containers, schuttingen en voor ingebruikneming van openbare grond als bouwterein. 6. Vellen van houtopstand (Kapvergunning; boswet). 7. Opgraving en vervoer van lijken. 8. (Tijdelijke)verkeersmaatregelen.
Het verlenen van de vergunningen, genoemd onder 1 t/m 6, behoort tot de bevoegdheid van burgemeester en wethouders, vergunningen onder 7 tot de bevoegdheid van de burgemeester terwijl het nemen van verkeersmaatregelen, genoemd onder 8, tot de competentie van de gemeenteraad behoort. 10) De originele stukken behoren in het secretarie-archief thuis. Veelal is dat het geval. Bij onderzoek blijkt dat met name de stukken betreffende de aanvraag van vergunningen zich in het archief van Gemeentewerken bevinden. Ik heb besloten om de diverse series aanwezig in het secretarie-archief te completeren. Bij de invoering van het primatenstelsel per 1 januari 1983 werd uit een oogpunt van efficiency besloten het verlenen van de onder 1 t/m 7 genoemde vergunningen te delegeren aan het hoofd van Gemeentewerken. De originele stukken betreffende de aanvraag en het verlenen van vergunningen zouden vanaf 1983 in het archief van Gemeentewerken opgeborgen moeten worden. In de praktijk gebeurde dit niet altijd. Om de series in het secretarie-archief vanaf 1983 niet af te breken heb ik ook alle originele stukken betreffende de aanvraag en het verlenen van vergunningen uit het archief van Gemeentewerken toegevoegd aan het secretarie-archief. Na afscheiding van de series vergunningen, diverse rubriekdossiers en het vernietigen van afschriften, kopieën en dergelijke bleef ruim 4 meter aan te bewaren archiefstukken over. Het grootste deel van het archief wordt gevormd door de series jaarrekeningen en begrotingen. Deze series waren bij aanvang van de inventarisatie incompleet. Ik heb de dubbele en niet-goedgekeurde jaarrekeningen en begrotingen vernietigd. Vervolgens heb ik uit het secretarie-archief de door Gedeputeerde Staten van Gelderland goedgekeurde jaarrekeningen en begrotingen gehaald en toegevoegd aan het archief van Gemeentewerken. De inventaris kent een indeling in de hoofdrubrieken 'Organisatie' en 'Taakuitvoering'. Binnen de hoofdrubriek 'Organisatie' zijn destukken ondergebracht bij de rubrieken 'Personeel', 'Financiën' en 'Administratie'. Vanwege het ontbreken van onder andere jaarverslagen (die nooit zijn opgemaakt door de dienst) hoefde de hoofdrubriek niet verder onderverdeeld te worden. Onder de hoofdrubriek 'Taakuitvoering' bevinden zich stukken betreffende de verschillende taken waarmee Gemeentewerken bemoeienis had. Bij het raadplegen van de stukken onder de rubriek 'Taakuitvoering' dient men er rekening mee te houden dat de diverse dossiers veelal incompleet zijn. Vanwege het vernietigen van dubbele stukken, het toevoegen van stukken aan dossiers in het secretarie-archief komt de uitvoering van diverse taken door het Bedrijf Gemeentewerken slechts ten dele tot zijn recht. Voor een juist overzicht van het functioneren van het Bedrijf Gemeentewerken dient men dan ook het secretarie-archief van de gemeente Zaltbommel over de jaren 1975-1990 te raadplegen (archiefblokken 204 en 210).
R.G.J. Spanings, 1991
Noten
1. Archief gemeente Zaltbommel 1950-1979 (archiefblok 3204), nummer 3204/67, brief van wethouder N.G. den Drijver aan het college van burgemeester en wethouders van Zaltbommel d.d. 26 april 1973.
2. Idem, rapport d.d. 24 april 1973 in nummer 3204/65.
3. Idem, raadsnotulen (gedrukt) d.d. 15 augustus 1974, nummer 3204/32.
4. Idem, raadsnotulen (gedrukt) d.d. 19 december 1974, nummer 3204/32.
5. Archief gemeente Zaltbommel 1980-1998 (archiefblok 3210), nummer 3210/1835.
6. Dit betrof een samenwerkingsverband tussen diverse gemeenten in de Bommelerwaard op het gebied van bouw- en woningtoezicht, de uitvoering van technische werkzaamheden in het kader van de milieuzorg en de zorg voor de uitvoering van civiel-technische, bouwkundige, stedebouwkundige en aanverwante werken en/of werkzaamheden. De gemeente Zaltbommel was bij deze regeling aangesloten, die per 1 januari 1999 werd opgeheven. Het archief van deze organisatie bevindt zich eveneens in het Streekarchief Bommelerwaard (archiefblok 3200).
7. In 1982 stelde burgemeester en wethouders van Zaltbommel een onderzoek in naar de verhoging van de efficiëncy binnen de gemeentelijke organisatie. Men vindt het belangrijk dat de burgers voor bepaalde zaken (bijvoorbeeld de aanvraag van een bepaalde vergunning) moeiteloos de juiste weg kunnen vinden binnen de gemeente. Voor een bepaalde zaak moeten daar zo min mogelijk secretarie-afdelingen/diensten aan te pas komen. Een goed uitgekiende taakverdeling is daarvoor een vereiste. Om dit alles te bereiken werd per 1 januari 1983 binnen de gemeentelijke organisatie het zogenaamde 'primatenstelsel'ingevoerd. Binnen dit stelsel wordt geregeld welke secretarie-afdeling/dienst de hoofdverantwoordelijke is voor de behandeling van een bepaalde zaak (hoofdprimaat). Andere secretarie-afdelingen/diensten kunnen er aan te pas komen wanneer de hoofdprimaat geen totaal advies kan geven, danwel de afwikkeling geheel of gedeeltelijk aan een ander moet overlaten. In dergelijke gevallen wordt van een 'ondersteunende primaat' gesproken. Zie voor het primatenstelsel het archief van de gemeente Zaltbommel 1980-1998 (archiefblok 3210), nummer 3210/1125.
8. Zoals die werd vastgesteld bij gemeenschappelijke beschikking van de ministers van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur van 24 augustus 1983 en Binnenlandse Zaken van 7 november 1983.
9. Zie inventarisnummer 3016/89.
10. Archief van de gemeente Zaltbommel 1980-1998 (archiefblok 3210), nummer 3210/1157.

Kenmerken

Datering:
1975 - 1990
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Omvang in meters:
1,75