Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van het gemeentebestuur van Beusichem, 1818 - 1945 (1952)

0699 Archief van het gemeentebestuur van Beusichem, 1818 - 1945 (1952)

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
3. Inhoud en structuur
3.5. Aanwijzingen voor de gebruikers
0699 Archief van het gemeentebestuur van Beusichem, 1818 - 1945 (1952)
1. Inleiding
3. Inhoud en structuur
3.5.
Aanwijzingen voor de gebruikers
Voor de notulen op de gemeenteraad (Rubriek 2.1.1.1.) en voor de notulen op Burgemeester en Wethouders (Rubriek 2.1.1.2.) zijn slechts beperkte registers beschikbaar. Voor beide notulen beslaat de periode van de registers slechts de periode 1927 - 1933. De correspondentie is in de periode 1813 - 1921 in verzamelmappen per jaar gebundeld.
In de periode 1922 - 1932 vond de bundeling van de correspondentie aanvankelijk plaats in een beperkt aantal groepen; van 1924 tot en met 1932 vond de bundeling plaats met behulp van codes van A tot en met Z (zie hiervoor bv. inventarisnummers 348 - 390).
Vanaf 1933 vond de zogenaamde zaaksgewijze ordening plaats: de stukken werden niet meer gebundeld per periode maar ondergebracht bij de Taken van de gemeente (Rubriek 2.2.2.).
De toegang tot de correspondentie, via agenda's en indicateurs, start vanaf 1821. Van de periode 1813 - 1820 zijn geen registers voor toegang tot de correspondentie e.d. beschikbaar.
Bronvermelding: Geadviseerd wordt om bij bronvermeldingen naast de archiefinstelling (Regionaal Archief Rivierenland te Tiel) altijd het toegangsnummer en inventarisnummer vermelden.

Kenmerken

Status toegang:
Definitieve toegang / toegang afgerond
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Beperkt
Omvang in meters:
44