Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van het Gemeentelijk Gymnasium te Tiel, (1694) 1717 - 1971

0016 Archief van het Gemeentelijk Gymnasium te Tiel, (1694) 1717 - 1971

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1.1. Algemeen
1.2. Voorgeschiedenis
1.3. Stedelijke Latijnse school
1.3.1. 16e eeuw
1.3.2. 17e eeuw
1.3.3. 18e eeuw
0016 Archief van het Gemeentelijk Gymnasium te Tiel, (1694) 1717 - 1971
1. Inleiding
1.3. Stedelijke Latijnse school
1.3.3.
18e eeuw
De periode 1685-1716 is één van de dieptepunten in het bestaan van de instelling. Er is een groot verloop van leraren en er zijn maar weinig leerlingen. In de 18e eeuw wordt er steeds meer van bovenaf geregeld op onderwijsgebied. Uit de 18e eeuw dateren dan ook een tweetal onderwijsreglementen uitgevaardigd door het college van curatoren.
Het reglement uit 1717 valt in twee gedeelten uiteen. Het eerste gedeelte bevat praktische regels, zoals de schooltijden (van 9 tot 12 en van 2 tot 4 uur), de verplichte kerkgang op zondag, de catechese op woensdagmiddag en de repetities op zaterdagmorgen. Het tweede gedeelte bevat richtlijnen betreffende de leerstof en de klassikale indeling. Zo horen er een rectorsklas en een conrectorsklas te zijn van elk drie 'ordines' oftewel cursusjaren. In de laagste ordine krijgen de leerlingen voornamelijk grammatika en idioom. In de tweede ligt de nadruk op Latijnse lectuur. In de derde ordine wordt aandacht geschonken aan de werken van Cato en Cicero en krijgen de leerlingen voor het eerst Grieks. In de vierde horen de werken van Ovidius en Terentius behandeld te worden. In de vijfde bestudeert men Vergillius en in de zesde Horatius en Seneca. Het enige opmerkelijke van dit reglement is de vele aandacht voor geschiedenis in de hoogste ordine *  .
Het reglement uit 1732 is uitgebreider dan dat uit 1717. Het geeft geen richtlijnen betreffende praktische zaken; alleen betreffende de leerstof. Zo blijkt dat elke woensdag en zaterdag gerepeteert dient te worden en dat de gebruikte methode om Latijn te leren lezen, het schriftelijk vertalen van een Latijnse tekst en het dan weer terug vertalen in het Nederlands, is *  .
Behalve concurrentie is er ook wel eens samenwerking met de Franse school, blijkens het feit dat in het begin van 18e eeuw de franse meester door de magistraat met het geven van rekenen en schrijven aan de leerlingen van de Latijnse school wordt belast. De periode 1750-1815 is voor de school wees een periode van neergang. Eind 18e eeuw raakt trouwens in het algemeen het Latijnse onderwijs in verval; m.n. door de concurrentie van de Franse scholen. In 1795 komt het onderwijs onder toezicht van de agent voor nationale opvoeding en is de volledige zelfstandigheid van de steden op onderwijsgebied voorbij. 'Opmerkelijk is dat de rectoren in de 17e en 18e eeuw meestal een nevenfunctie hebben, zoals predikant, stadsdokter of advocaat. Waarschijnlijk doet men dit om de lage inkomsten aan te vullen.
1.3.4. 19e eeuw
1.4. Progynnasium
1.5. Gymnasium
1.6. Tiels gymnasiumfonds
1.7. Lustrumcommissie
1.8. Boekenfonds
1.9. Oudercommissie
1.10. P.H. Tijdeman 1798-1868
1.2. Archiefvorming en Archiefzorg
1.3. Verantwoording inventarisatie

Kenmerken

Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
14
Toegangstitel:
K. Zandberg, Inventaris van de archieven van de Latijnse School, later pro-gymnasium en gymnasium te Tiel, (1694) 1801-1971, met aanvullingen van W. Veerman en H. Merkelbach