0007 Archief van het gemeentebestuur van Tiel, 1852 - 1946
0007
Archief van het gemeentebestuur van Tiel, 1852 - 1946
Inleiding
laatste wijziging 22-08-2024
20.373 beschreven archiefstukken
3.461 gedigitaliseerd
totaal 90.258 bestanden
Archief van het Gemeentebestuur van Tiel
1. Stukken van algemene aard
1.3. Correspondentie 1912 - 1946
De correspondentie werd vanaf 1912 ingericht op behandelende afdeling. De stukken werden binnen de afdelingen genummerd vanaf nummer 1. Indicateurs vormen evenals vóór 1912 de toegang op de stukken, ook hierin werd de indeling in afdelingen bepalend. Van 1912-1921 was er er een indeling in 2 afdelingen en was de indicateur alfabetisch ingericht. Van 1922-1937 was de administatie ingedeeld in vijf afdelingen en werd ook de indicateur naar de vijf afdelingen ingericht. Indexen geven toegang op de onderwerpen die werden behandeld. In 1938 werd de indeling in afdelingen gewijzigd. Er kwamen toen drie behandelende afdelingen. Vanaf 1922 is sprake van dossiervorming: de ingekomen stukken en afschriften van uitgaande stukken werden per zaak bij elkaar gevoegd onder een correspondentienummer.
De indicateurs vormen de eerste toegang op de correspondentie. Deze zijn gedigitaliseerd, zodat thuis al vooronderzoek gedaan kan worden.
1.3.2. 1922-1937
Van 1922-1937 wordt de hoofdindeling van de stukken gevormd door vijf afdeilngen van de secretarie. In deze periode waren dat :
- afdeling 1A
- afdeling I B
- afdeling 1C
- afdeling II
- afdeling Controle Gemeentebelastingen
Vanaf 1922 is sprake van een vorm van dossiervorming: de volgstukken op een ingekomen stuk werden onder hetzelfde nummer bij het stuk gevoegd, waardoor stukken betreffende één zaak bij elkaar zijn gevoegd. De stukken zijn onder een rubriek en subrubriek toegankelijk in de indicateur.
- afdeling 1A
- afdeling I B
- afdeling 1C
- afdeling II
- afdeling Controle Gemeentebelastingen
Vanaf 1922 is sprake van een vorm van dossiervorming: de volgstukken op een ingekomen stuk werden onder hetzelfde nummer bij het stuk gevoegd, waardoor stukken betreffende één zaak bij elkaar zijn gevoegd. De stukken zijn onder een rubriek en subrubriek toegankelijk in de indicateur.
ZOEKEN IN DE CORRESPONDENTIE 1922-1937 via de digitale indicateur:
1. Het is bepalend onder welke afdeling van de secretarie een onderwerp behoorde (afdeling I A, I B, I C, II of Controle gemeentebelastingen. Raadpleeg eventueel bijlage 1 van de inventaris met de taakvelden van de secretarie-afdelingen in deze periode. Via de indexen in de indicateur vindt de onderzoeker ook de afdeling.
2. De indicateur is in deze periode ingericht naar afdeling.
3. Vooraan in de indicateur zijn alfabetische indexen aanwezig. Zoek in deze lijst de benodigde term. De indexen zijn ingericht op hoofdrubriek en vervolgens op subrubriek. Een voorbeeld: onderwijs valt onder de afdeling IB. Heeft men het onderwerp 'lager onderwijs, vrijaf wegens ijsfeest' in 1922 nodig, dan zoekt men de hoofdrubriek 'Onderwijs' op, en daarna de subrubriek 'Lager onderwijs' op binnen afdeling 1 B. Vervolgens staat in deze lijst 'vrijaf wegens ijsfeest' en dit blijkt het nummer 58-1-B te zijn. Dit nummer moet men noteren: afdeling 1 B, nummer 58.
4. Het gevonden nummer is het correspondentienummer. Alle stukken over dit onderwerp zijn bij elkaar geborgen: ingekomen stukken en afschriften van verzonden stukken. Binnen het nummer van een subrubriek zijn de stukken chronologisch geordend.
5. Men kan nu kiezen voor twee onderzoeksmethoden:
- zoek het benodigde stuk op in de indicateur onder de beschrijvingen bij het nummer van de subrubriek: ga in de indicateur naar afderling I B en zoek daar nummer 58.
- of vraag direct het inventarisnummer op dat behoort bij het correspondentienummer.
6. Indien men de stukken wil aanvragen, zoekt men in de lijst met ingekomen en afschriften van uitgaande stukken uit de periode 1922-1937 in welk inventarisnummer het stuk zich bevindt. Bijv. : het gevonden nummer 58 van afdeling 1 B in het jaar 1922 zou opleveren: inventarisnummer 470. De stukken zelf zijn niet gedigitaliseerd. Deze kan men op de studiezaal van het RAR raadplegen.
1. Het is bepalend onder welke afdeling van de secretarie een onderwerp behoorde (afdeling I A, I B, I C, II of Controle gemeentebelastingen. Raadpleeg eventueel bijlage 1 van de inventaris met de taakvelden van de secretarie-afdelingen in deze periode. Via de indexen in de indicateur vindt de onderzoeker ook de afdeling.
2. De indicateur is in deze periode ingericht naar afdeling.
3. Vooraan in de indicateur zijn alfabetische indexen aanwezig. Zoek in deze lijst de benodigde term. De indexen zijn ingericht op hoofdrubriek en vervolgens op subrubriek. Een voorbeeld: onderwijs valt onder de afdeling IB. Heeft men het onderwerp 'lager onderwijs, vrijaf wegens ijsfeest' in 1922 nodig, dan zoekt men de hoofdrubriek 'Onderwijs' op, en daarna de subrubriek 'Lager onderwijs' op binnen afdeling 1 B. Vervolgens staat in deze lijst 'vrijaf wegens ijsfeest' en dit blijkt het nummer 58-1-B te zijn. Dit nummer moet men noteren: afdeling 1 B, nummer 58.
4. Het gevonden nummer is het correspondentienummer. Alle stukken over dit onderwerp zijn bij elkaar geborgen: ingekomen stukken en afschriften van verzonden stukken. Binnen het nummer van een subrubriek zijn de stukken chronologisch geordend.
5. Men kan nu kiezen voor twee onderzoeksmethoden:
- zoek het benodigde stuk op in de indicateur onder de beschrijvingen bij het nummer van de subrubriek: ga in de indicateur naar afderling I B en zoek daar nummer 58.
- of vraag direct het inventarisnummer op dat behoort bij het correspondentienummer.
6. Indien men de stukken wil aanvragen, zoekt men in de lijst met ingekomen en afschriften van uitgaande stukken uit de periode 1922-1937 in welk inventarisnummer het stuk zich bevindt. Bijv. : het gevonden nummer 58 van afdeling 1 B in het jaar 1922 zou opleveren: inventarisnummer 470. De stukken zelf zijn niet gedigitaliseerd. Deze kan men op de studiezaal van het RAR raadplegen.
In de indicateurs komen ook de termen b.v. en p.v. voor. Deze staan voor:- b.v. is 'bouwvergunning'. De bouwvergunningen zijn vanaf 1911 apart geborgen in een serie die is genummerd per jaar. Zie in de inventaris onder 'volkshuisvesting'. In de studiezaal van het RAR zijn indexen en digitale bestanden op de bouwvergunningen te raadplegen.
- p.v. is 'politievergunning'. Dit betreft ontheffingen van de gemeentelijke Politieverordening (of APV). Daarom treft men deze onder 'politie' aan. De politievergunningen zijn apart geborgen en per stuk toegankelijk gemaakt. Zie de bijlage
- p.v. is 'politievergunning'. Dit betreft ontheffingen van de gemeentelijke Politieverordening (of APV). Daarom treft men deze onder 'politie' aan. De politievergunningen zijn apart geborgen en per stuk toegankelijk gemaakt. Zie de bijlage
Soms wordt een ingeschreven stuk niet aangetroffen op de plaats waar het nummer zou moeten zitten. Voor aanwijzingen voor het zoeken naar deze ontbrekende stukken: zie inleiding bij deze inventaris, paragraaf 1.4.1.
460-4142 Ingekomen en afschriften van uitgaande stukken, geordend op correspondentienummer, 1922-1937
913-4139 1935
948c 1935, afdeling I c, nrs. 51
0007 Archief van het gemeentebestuur van Tiel, 1852 - 1946
II. Archief van het Gemeentebestuur van Tiel
1. Stukken van algemene aard
1.3. Correspondentie 1912 - 1946
1.3.2. 1922-1937
460-4142 Ingekomen en afschriften van uitgaande stukken, geordend op correspondentienummer, 1922-1937
913-4139 1935
460-4142 Ingekomen en afschriften van uitgaande stukken, geordend op correspondentienummer, 1922-1937
913-4139 1935
948c
1935, afdeling I c, nrs. 51
laatste wijziging 15-08-2013
laatste wijziging 22-08-2024
20.373 beschreven archiefstukken
3.461 gedigitaliseerd
totaal 90.258 bestanden
Archief van de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand
laatste wijziging 22-08-2024
20.373 beschreven archiefstukken
3.461 gedigitaliseerd
totaal 90.258 bestanden
Archief van de Burgemeester (kabinetsarchief)
laatste wijziging 22-08-2024
20.373 beschreven archiefstukken
3.461 gedigitaliseerd
totaal 90.258 bestanden
Archief van de Centrale Keuken
laatste wijziging 22-08-2024
20.373 beschreven archiefstukken
3.461 gedigitaliseerd
totaal 90.258 bestanden
Kenmerken
Status toegang:
Toegang met onbewerkte aanvulling
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Beperkt - zie inventaris
Omvang in meters:
403,9
Categorie:
laatste wijziging 22-08-2024
20.373 beschreven archiefstukken
3.461 gedigitaliseerd
totaal 90.258 bestanden